Passar på att "kapa" tråden.

Det börjar bli dags för mig med rördragning och jag har funderat en hel del och kommit fram till att PEX-rör känns som ett bra alternativ (prisolrör var väl alternativet!).

Dock, trots att jag läst denna tråden och mängder av andra trådar samt installationsanvisningar så känns det lite jobbigt... Leverantörernas anvisningar bygger på allehanda dyra produkter och många tycker jag känns som overkill!

Jag kommer att ha kopplingar i ett hörn av vårt badrum. I hörnet kommer rören från nedanvåningen in (kopparrör) och de ska monteras med någon typ av tätbricka och kopplingshus. Efter att ha skarvat och fördelat så kommer kall- och varmvatten gå in i väggen igen på två ställen. Ett för duschen och ett för handfatet. Rör till toaletten drar jag utvändigt.

Vad jag inte riktigt förstått är hur jag på ett smidigt sätt får PEX-rören genom väggen och sedan skarvar dem mot kopparrör (detta gäller även kopplingar mot blandare för dusch och handfat. Helst ska täckbrickorna och kopplingshusen se likadana ut oavsett om det är en PEX-rörsgenomgång eller en kopparrörsgenomgång!

Om man kan behandla PEX-röret precis som ett kopparrör med klämkopplingar så löser sig ganska mycket. Måste man ha speciella REX-rörslösningar, eller man kan köra med kopplingshus (á la Rinkabyrör)???

Dessutom, rör i rör, är det till för att leda ut ev läckagevatten till badrummet eller är det för att skapa ett extra skyddslager och behålla vattnet i skyddsröret!

Hoppas någon kan reda ut detta för mig!!! (vill inte göra någon snikvariant pga försäkringsskydd, samtidigt så enkel och snygg lösning som möjligt!)
 
Jag gör för ordningens skull en egen tråd åt dig.... ;)


kelju skrev:
Vad jag inte riktigt förstått är hur jag på ett smidigt sätt får PEX-rören genom väggen och sedan skarvar dem mot kopparrör (detta gäller även kopplingar mot blandare för dusch och handfat. Helst ska täckbrickorna och kopplingshusen se likadana ut oavsett om det är en PEX-rörsgenomgång eller en kopparrörsgenomgång!
Dina täckbrickor, eller väggbrickor som det nog egentligen heter, hanterar både pex och koppar och det är dessa du använder för övergången från pex till koppar. Först monterar du brickan, sedan lämplig rördel (rak eller vinke), därefter kläm-pryl för kopparröret. Så här kan det se ut (vid toalett, övergång från pex till kromat koppar):

PICT3443.jpg

Om man kan behandla PEX-röret precis som ett kopparrör med klämkopplingar så löser sig ganska mycket. Måste man ha speciella REX-rörslösningar, eller man kan köra med kopplingshus (á la Rinkabyrör)???
Du kan använda klämkopplingar på pex, precis som med koppar. MEN du måste använda klämkopplingar (ringar och rördelar) som är avsedda för PEX. Titta tex på Vatettes (stavning?) sortiment så ser du att själva rördelen är universal, men klämring etc är specifikt för PEX eller Cu.


Dessutom, rör i rör, är det till för att leda ut ev läckagevatten till badrummet eller är det för att skapa ett extra skyddslager och behålla vattnet i skyddsröret!
Ja, både och, vattnet rinner ut i ändarna i bästa fall vid läckage. Utöver det har du möjlighet att dra ut ett trasigt rör och dra i ett nytt....


 
Tack Mathias,

nu vet jag vad ska göra!
Skönt att hitta produkter som ser likadana ut för såväl koppar som PEX!
Visserligen, går man fullt ut på Vatettes produkter så får duschblandaren bli Gustavsberg, men sämre val kan man ju göra ;-)

Någon uppfattning var man kan köpa Vatette-produkter (sitter på jobb och har inte tillgång till all info som jag har hemma...)
 
kelju skrev:
Tack Mathias,

nu vet jag vad ska göra!
Skönt att hitta produkter som ser likadana ut för såväl koppar som PEX!
Visserligen, går man fullt ut på Vatettes produkter så får duschblandaren bli Gustavsberg, men sämre val kan man ju göra ;-)

Någon uppfattning var man kan köpa Vatette-produkter (sitter på jobb och har inte tillgång till all info som jag har hemma...)

Sigro.se säljer dessa rörbitar (vatette) och även annat. Kanske också Rinkaby, men vet inte säkert.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med duschblandaren? Det borde vara transparent. Om du har en gustavsbergblandare ska du ha ett gustavsbergblandarfäste-har inget med rörkopplingarna att göra?
 
MathiasS skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar med duschblandaren? Det borde vara transparent. Om du har en gustavsbergblandare ska du ha ett gustavsbergblandarfäste-har inget med rörkopplingarna att göra?
Nja, Vatette verkar vara ett Gustavbergsvarumärke och de har blandarfäste avsedda för PEX-rör. Tänkte att det kanske var enklare att köra allt rakt igenom.
 
Saxat lite från VVSI:s Säker Vatteninstallation.
http://www.vvsi.se/download/3117/Branschregler_brochsyr0601.pdf

Detta är Säker Vatteninstallation
En Säker Vatteninstallation är:
• utförd enligt gällande installationsregler
• utförd av en Auktoriserad VVS-installatör
• utförd av VVS-montörer med branschlegitimation
• kontrollerad enligt reglerna, och intyg om Säker Vatteninstallation
har överlämnats till beställaren
Branschreglerna Säker Vatteninstallation betraktas i dag som fackmannamässigt utförande
och är en förutsättning för att försäkringen ska täcka en eventuell skada fullt ut.
A.1 Rörsystem
Rör och komponenter för dessa bör vara typgodkända.
Blandning av komponenter från olika kopplingssystem får inte förekomma.
Rör-i-rör-system av PEX bör vara provade och uppfylla kraven i Nordtestnormen NT VVS 129.
Blandning av rör och komponenter från olika rör-i-rör-system får inte förekomma.
A.5.1 Blandarfästen, väggbrickor mm
Blandarfästen, väggbrickor eller andra inkopplingsdetaljer får bara kopplas till de rörmaterial
och de rörkvaliteter som framgår av den aktuella leverantörens monteringsanvisningar.
Fackmannamässigt utförande gäller för att försäkringen ska täcka en eventuell skada fullt ut.

Vet ej om man kan få det klassat som fackmannamässigt utan att följa dessa regler.
Dessutom måste det vara en VVS-montör med branschlegitimation knuten till en Auktoriserad VVS-installatörsfirma.

/Patrik
 
Man kan säkerligen få flera bra tips från den där PDFen. Men att den samtidigt stipulerar att fackmannamässigt innebär att en certifierad person gör jobbet, det är nog resultatet av lite bransch-hybris.....



I övrigt så uppfylls ju kraven med de komponenter som diskuterats ovan i tråden.
 
Jag har anlitat två vvs-firmor i mitt liv som båda var auktoriserade osv - den första orsakade vattenskada, den andra lyckades göra "nästan tätt". Jag är fullt medveten om att detta underlag inte på något sätt är statistiskt säkert men mitt subjektiva förtroende för dessa proffs är något begränsat.
 
synpunkter skrev:
Jag har anlitat två vvs-firmor i mitt liv som båda var auktoriserade osv - den första orsakade vattenskada, den andra lyckades göra "nästan tätt". Jag är fullt medveten om att detta underlag inte på något sätt är statistiskt säkert men mitt subjektiva förtroende för dessa proffs är något begränsat.  
Även jag har full repekt för en yrkesman men kan inte låta bli att titta på den lilla vattenpölen som blir kvar i fel ände av golvet när det blir blött. Den golvfallsspacklingen är fö det enda en hantverkare gjort på mitt nuvarande hus.

För att återgå till ämnet, jag kopplade mina PEX R i r själv inklusive väggenomföringar i tätskikt.

FM-matsson väggbrickor fö, godkända för både koppar och PEX
 
Om jag tolkar infon på VVIs hemsida så fanns det bara 300 certade gubbar i december förra året (enligt någon ny norm) och då är det ju rimligen inte ett så stort problem med försäkringsbolaget.

Däremot är det ju så att för att branschen ska få kalla det en "Säker Vatten" installation så ska man vara certifierad - och det är väl ok.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.