Halva vår källare har någon form av uppvärmning, i södra delen har vi grävt ur och gjutit in golvvärme, i hallen har vi kopplat in en radiator. Båda dessa matas med ett pluggat avstick till en radiator på ovanvåningen som togs bort när tidigare ägare bytte ett fönster mot en altandörr.

Norra delen av källaren har dock ingen uppvärmning alls utan värms hjälpligt av spillvärme från övriga källaren, vilket inte räcker när yttertemperaturen kryper långt under nollan.

Jag har försökt med diverse sniklösningar för att förflytta värmen men det har inte hjälpt mer än marginellt, så innan vintern tänkte jag få till en riktig lösning och koppla dit en vattenburen radiator.

I ett av rummen som agerar kontor går det en radiatorslinga i taket till som matar vardagsrummet ovan, här är en bild från när vi just flyttat in i huset 2013 och källaren höll på att renoveras:
Renoverad källare med synlig radiatorslinga i taket och en röd hink på betonggolvet. Väggar och tak är vita.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser löper den längs taket och har ett avstick uppåt som matar radiatorer mot öst och väst, och en som fortsätter och matar en radiator mot norr. Sedan dess har jag byggt in radiatorslingan i en låda som jag nu delvis demonterat för att inspektera möjligheterna. Jag hade en förhoppning om att det skulle finnas en gängad vinkel i bortre änden som jag kunde koppla in mig på, men ack som jag bedrog mig:
Öppning i trävägg med exponerad radiatorslinga och isolering synlig, använd för inspektion av möjliga kopplingspunkter för rörsystem.
Skapa konto

Nu brottas jag med alternativen. Hur kan jag ansluta ett T på stigare och retur så jag kan mata en radiator där under?

Om stålrör, är de svetsade eller gängade?

På alla andra ställen är de gängade, är rätt övertygad om att det är ett gängat T där den grenar av uppåt. Ska demontera lådan lite mer imorrn för att bekräfta.

Finns ingen gänga tillgänglig eller du inte vill svetsa så är det väl bara en lösning med Unifix eller liknande kvar...

Förutom risken med att svetsa så är det lite svårt att komma åt då rören går ganska nära taket. Hittade även Vatette stål, någon form av röd klämring som man använder med deras klämringskopplingar?

Eureka!
Rostiga vattenrör med isolering mot en gammal trävägg.
Skapa konto

Rustigt rör med linjal för mätning, omgivet av isoleringsmaterial.
Skapa konto

Nu blev det plötsligt lite enklare.

Korrekt. Klämringen byts ut mot en i plast.

La just en beställning på lite svarta rördelar från Rinkaby, det blir nog lättare än jag trodde det här.

Lägg gärna upp resultatet och vilka delar du använder, jag står inför ett liknande jobb i min källare..

Det här är vad jag beställde, men jag kommer nog inte behöva allt:
Beställningslista med olika rördelar som kulventil, svart muff, T-rör, vinkel, D-nippel och unionkoppling, totalt pris 630 kr.
Skapa konto

Återkommer med slutresultat!

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Fick beställningen idag, den här kombinationen verkar passa in istället för det nuvarande skarvröret:
Rörkoppling med metallventil och röd vred placerad på grått underlag, avsedd som ersättning för ett skarvrör.
Skapa konto

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Så blev det:
Rörkopplingar med röda ventiler installerade under träbjälkar, fyllda med isoleringsmaterial.
Skapa konto

• Gilla
nb. och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.