Jag skulle precis maila några bilder till VVS-firma för dragning av vatten och avlopp till diskmaskin, men då slog det mig att allt kanske är förberett och att jag därmed kan/får göra det själv istället. Elen är redan förberedd.
Blandaren har en diskmaskinsavstängning och det går en tredje dragning från den utöver kv/vv, som jag antar är för vattentillförsel till diskmaskinen?
Vid vattenlåset finns det ett utstickande rör där man, om jag förstått det rätt, bör kunna koppla på avloppsslangen med en slangklämma.
Se bild under ho, röd ring är tänkt plats för att koppla på avloppet och grön ring är där jag tänkt koppla på vatten till diskmaskinen.
Under diskmaskinen sätter jag ett fuktskydd.
Är det något jag missat, eller bör tänka på?
Blandaren har en diskmaskinsavstängning och det går en tredje dragning från den utöver kv/vv, som jag antar är för vattentillförsel till diskmaskinen?
Vid vattenlåset finns det ett utstickande rör där man, om jag förstått det rätt, bör kunna koppla på avloppsslangen med en slangklämma.
Se bild under ho, röd ring är tänkt plats för att koppla på avloppet och grön ring är där jag tänkt koppla på vatten till diskmaskinen.
Under diskmaskinen sätter jag ett fuktskydd.
Är det något jag missat, eller bör tänka på?
När du ändå är igång kan du passa på att lägga in ett underlägg i skåpet och täta genomföringarna, eventuellt också måla om skåpet invändigt.
https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/bankskapsinsatser/
https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/bankskapsinsatser/
Helt korrekt, i dom flesta diskmaskinerna medföljer det en ofta grå eller vit bussning i plast med invändig plantätning.T tergo skrev:
Denna bussning behöver inte gängtätas utan är tilltänkt att täta med planpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns den inte med så kan man köpa en variant i mässing på hylla tex här:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ngar/overgangsnippel-34r20-x-12r15-2000053963
https://www.bauhaus.se/overgangsnippel-trio-perfekta-g15
Ja använd medföljande bussningen om diskmaskinen har en lekande 20-mutter.I Intelligence2 skrev:
Eller köp en ny enligt mina länkar ovan. 👍
Precis! ✅I Intelligence2 skrev:
Tack alla! Jättebra tips, då vågar jag mig på att göra det själv
Nu är jag redo för påkopplingen! Mycket riktigt följde det med exakt en sån bussning och en plantätning (bild 1). Den gängade delen går bra in i diskmaskinens vattenkoppling (bild 2). Men när jag ska koppla på bussningen mot diskmaskinsanslutningen från blandaren (del 3) tar det stopp, det går inte att skruva på den helt enkelt. Dimensionsmässigt ser det ut som att det borde funka tycker jag så förstår inte riktigt vad felet kan vara.Krilleman skrev:
Helt korrekt, i dom flesta diskmaskinerna medföljer det en ofta grå eller vit bussning i plast med invändig plantätning.
Denna bussning behöver inte gängtätas utan är tilltänkt att täta med planpackningar.
[bild]
Finns den inte med så kan man köpa en variant i mässing på hylla tex här:
[länk]
[länk]
Nån som har nån idé här? Om det överhuvudtaget går att säga något utifrån bilderna bara. Jag har förutsatt att den svarta planpackningen ska ner i bussningen från ovansidan/mutterns sida, men den passar även på den gängade sidan.
Redigerat:
Misstänker nu när jag kollat vidare att jag tagit bort mer än vad jag skulle från blandaranslutningen, och att den störragängade kopplingen där blindbulten satt är den som ska in i bussningen, inte den lilla som sitter direkt på blandaranslutningen. Nån som har bättre koll får gärna bekräfta!I Intelligence2 skrev:Nu är jag redo för påkopplingen! Mycket riktigt följde det med exakt en sån bussning och en plantätning (bild 1). Den gängade delen går bra in i diskmaskinens vattenkoppling (bild 2). Men när jag ska koppla på bussningen mot diskmaskinsanslutningen från blandaren (del 3) tar det stopp, det går inte att skruva på den helt enkelt. Dimensionsmässigt ser det ut som att det borde funka tycker jag så förstår inte riktigt vad felet kan vara.
Nån som har nån idé här? Om det överhuvudtaget går att säga något utifrån bilderna bara. Jag har förutsatt att den svarta planpackningen ska ner i bussningen från ovansidan/mutterns sida, men den passar även på den gängade sidan.
Klicka här för att svara