Hej och god fortsättning Byggahus!
Mellandagarna brukar jag få mycket gjort men har nu kört fast lite i byggandet. En gammal tvättho har fått flytta ut i garaget då det kan vara bra att kunna tvätta/diska/skölja av saker där. Men då är ju vatten och avlopp bra att ha och där jag tänkt dra in avloppet genom väggen till hallen hittar jag en stående stam som är 90 mm.
Jag har svårt att hitta rätt rör som borde vara ett grenrör 90/50 mm, gärna med muffar i alla ändar då jag behöver få påsticket så långt ner som möjligt, dvs nära golvet ungefär vid pilen på bilden nedan. Det verkar dock svårt att hitta 90 mm rördelar.
Jag funderade på om det går att sätta ett 90-graders grenrör upp och ner? Det borde ju inte spela någon roll åt vilket håll det rinner i ett sådant. Då kan jag ha skjutmuff ovanför och får påsticket längre ner än om jag hade haft det monterat åt rätt håll och muff under. Som på bilden nedan tänker jag, kapar då befintligt rör några cm ovan golv.
Tar tacksamt emot tips på andra lösningar och var jag kan hitta delar! Annars får jag väl ta någon övergång till 75 mm och sedan tillbaka till 90 mm. Från övervåningen kommer det från en dusch och ett handfat, så det gör väl inget att strypa lite även om det känns fel?
Mellandagarna brukar jag få mycket gjort men har nu kört fast lite i byggandet. En gammal tvättho har fått flytta ut i garaget då det kan vara bra att kunna tvätta/diska/skölja av saker där. Men då är ju vatten och avlopp bra att ha och där jag tänkt dra in avloppet genom väggen till hallen hittar jag en stående stam som är 90 mm.
Jag har svårt att hitta rätt rör som borde vara ett grenrör 90/50 mm, gärna med muffar i alla ändar då jag behöver få påsticket så långt ner som möjligt, dvs nära golvet ungefär vid pilen på bilden nedan. Det verkar dock svårt att hitta 90 mm rördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderade på om det går att sätta ett 90-graders grenrör upp och ner? Det borde ju inte spela någon roll åt vilket håll det rinner i ett sådant. Då kan jag ha skjutmuff ovanför och får påsticket längre ner än om jag hade haft det monterat åt rätt håll och muff under. Som på bilden nedan tänker jag, kapar då befintligt rör några cm ovan golv.
Tar tacksamt emot tips på andra lösningar och var jag kan hitta delar! Annars får jag väl ta någon övergång till 75 mm och sedan tillbaka till 90 mm. Från övervåningen kommer det från en dusch och ett handfat, så det gör väl inget att strypa lite även om det känns fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vanligt grenrör 90 mm:
https://rorfokus.se/produkt/grenror-90-90-mm-87-gr-mjukt-as/
och en skjutmuff 90 mm:
https://rorfokus.se/produkt/skjutmu...C8Xxs41mXI2NCJNzjGpg6EO9UZt6UxkRoCpBkQAvD_BwE
Sen från 90 mm till 50 mm med en förminskning:
https://rorfokus.se/produkt/raupian...IVmqA_8CfWQ5O-eVHlzzZtPyHI6G8gcxoCBBcQAvD_BwE
https://rorfokus.se/produkt/grenror-90-90-mm-87-gr-mjukt-as/
och en skjutmuff 90 mm:
https://rorfokus.se/produkt/skjutmu...C8Xxs41mXI2NCJNzjGpg6EO9UZt6UxkRoCpBkQAvD_BwE
Sen från 90 mm till 50 mm med en förminskning:
https://rorfokus.se/produkt/raupian...IVmqA_8CfWQ5O-eVHlzzZtPyHI6G8gcxoCBBcQAvD_BwE
Eller ett par sådana här så kommer du över till 110 mm och kan köra standarddelar 110 mm där du har sågat bort 90-mm-röret:
https://rorfokus.se/produkt/formins...YrPtS0c5mH2a1qkHp0vbNHJSdeohhKrRoCZ0kQAvD_BwE
https://rorfokus.se/produkt/formins...YrPtS0c5mH2a1qkHp0vbNHJSdeohhKrRoCZ0kQAvD_BwE
Tack Claes!
Ja, de där verkar vara de enda som är 90 mm som går att hitta vid Googling. Synd att det inte verkar finnas 90 mm i något varuhus då jag gärna hade gjort detta i morgon.
Jag hittar också en 90/50, har dock svårt att förstå vilken anslutning som är 50, men det borde väl vara åt sidan?
https://rorfokus.se/produkt/grenror-90-50-x-87-gr-as/
Men går dessa 87 grader att montera upp och ner? Jag vill som sagt få anslutningen så nära golvet som möjligt och det kan bli lite högt upp med skjutmuffen under så vill gärna ha den över. Jag får mäta lite noggrannare och se hur många cm jag har att spela med.
Ja, de där verkar vara de enda som är 90 mm som går att hitta vid Googling. Synd att det inte verkar finnas 90 mm i något varuhus då jag gärna hade gjort detta i morgon.
Jag hittar också en 90/50, har dock svårt att förstå vilken anslutning som är 50, men det borde väl vara åt sidan?
https://rorfokus.se/produkt/grenror-90-50-x-87-gr-as/
Men går dessa 87 grader att montera upp och ner? Jag vill som sagt få anslutningen så nära golvet som möjligt och det kan bli lite högt upp med skjutmuffen under så vill gärna ha den över. Jag får mäta lite noggrannare och se hur många cm jag har att spela med.
Har du kikat på Hornbach? De har en övergång gjutjärn/110mm plaströr på hyllan med artnr 5207834JustDoIt skrev:
Tack Claes!
Ja, de där verkar vara de enda som är 90 mm som går att hitta vid Googling. Synd att det inte verkar finnas 90 mm i något varuhus då jag gärna hade gjort detta i morgon.
Jag hittar också en 90/50, har dock svårt att förstå vilken anslutning som är 50, men det borde väl vara åt sidan?
[länk]
Men går dessa 87 grader att montera upp och ner? Jag vill som sagt få anslutningen så nära golvet som möjligt och det kan bli lite högt upp med skjutmuffen under så vill gärna ha den över. Jag får mäta lite noggrannare och se hur många cm jag har att spela med.
Annars är ju hela Tyskland fullt med 90 mm avloppsrör, det är en högst levande standard där.
Googlade lite och t ex denna firma levererar till utlandet. Här är deras 90 mm-rör
https://shop.kunststoffrohre24.com/..._id[3][0]=24&filter_url=de/ht-system/&cPath=2
Googlade lite och t ex denna firma levererar till utlandet. Här är deras 90 mm-rör
https://shop.kunststoffrohre24.com/..._id[3][0]=24&filter_url=de/ht-system/&cPath=2
Tack för tips om Tyskland - ni hittade jag uppenbart tyska rör via Amazon också med kort leveranstid. Det verkar tyvärr vara svårt att hitta en 90/50 med 90 grader avstick som jag kan sätta upp och ner. Alla verkar ha 87 grader och den hamnar då för högt om jag ska ha skjutmuff under. Ska se om jag kan hitta någon lösning genom att gå över till 75 mm på stora röret.Claes Sörmland skrev:
Tack för tips om övergångskopplingar - kanske kan jag nyttja en sådan också.
Målet är ju att få påsticket från garaget att komma så långt ner som möjligt, så jag tänkte följande upplägg enligt bilden med ett 75 mm grenrör som sticks ner så långt som möjligt i befintligt kapat rör. Sidoröret bör då kunna hamna bara 5-6 cm över golvet om jag kapar befintligt rör t.ex. 3 cm över golv.
Fråga om övergångskoppling med "måtten" 73-93 - visst borde en rak sådan gå att dra åt runt ett 90-rör i ena ändan och ett 75-rör i andra ändan så att det blir tätt?
Jag kan annars sätta den runt själva muffen på grenröret - den lär vara nära 90 mm. Gäller att den hamnar tillräckligt nära 90-röret ovanifrån då bara så jag inte behöver något litet skarvrör. Eller så tar jag ett kort skarvrör 75 mm med muffen kvar.
Tankar om bra/dåligt samt tips på andra/bättre upplägg tas gärna emot!
Länk till Purus guide för gumminipplar:
https://www.purus.se/fileadmin/user_upload/Purus/SE/Dokument/purus_gumminippelguide_1.pdf
Målet är ju att få påsticket från garaget att komma så långt ner som möjligt, så jag tänkte följande upplägg enligt bilden med ett 75 mm grenrör som sticks ner så långt som möjligt i befintligt kapat rör. Sidoröret bör då kunna hamna bara 5-6 cm över golvet om jag kapar befintligt rör t.ex. 3 cm över golv.
Fråga om övergångskoppling med "måtten" 73-93 - visst borde en rak sådan gå att dra åt runt ett 90-rör i ena ändan och ett 75-rör i andra ändan så att det blir tätt?
Jag kan annars sätta den runt själva muffen på grenröret - den lär vara nära 90 mm. Gäller att den hamnar tillräckligt nära 90-röret ovanifrån då bara så jag inte behöver något litet skarvrör. Eller så tar jag ett kort skarvrör 75 mm med muffen kvar.
Tankar om bra/dåligt samt tips på andra/bättre upplägg tas gärna emot!
Länk till Purus guide för gumminipplar:
https://www.purus.se/fileadmin/user_upload/Purus/SE/Dokument/purus_gumminippelguide_1.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är med på att det inte är optimalt - men från ovanvåningen är det bara ett handfat och en golvbrunn från badkar som kommer ner. Ingen toa i detta rör. Det borde väl inte kunna hända något direkt?F fribygg skrev:
Det hade såklart varit bättre att gå upp till 110 men om grenröret är 110 så får jag inte ner det i 90-röret längst ned och då hamnar sidoröret minst 10 cm högre upp då det först ska på någon förminskning från 110 till 90 och sedan grenröret.
Tja, har du hundra liter vatten eller mer i ett kar en våning upp tänker jag att det är rätt mycket som kan hända med bjälklaget om du får stopp i avloppsstammen.JustDoIt skrev:
Jag är med på att det inte är optimalt - men från ovanvåningen är det bara ett handfat och en golvbrunn från badkar som kommer ner. Ingen toa i detta rör. Det borde väl inte kunna hända något direkt?
Det hade såklart varit bättre att gå upp till 110 men om grenröret är 110 så får jag inte ner det i 90-röret längst ned och då hamnar sidoröret minst 10 cm högre upp då det först ska på någon förminskning från 110 till 90 och sedan grenröret.
Klicka här för att svara