Vilka säkringar hade du din pump inkopplad på när den strulade?

sunqan skrev:
Tack :-)
Funkar alla plattor på hällen?

Om du kopplar upp n svart som l3 och inget på l2 och l1 på hällen, löser jfbn då?
Alla plattor lyste när jag slig på hällen förut iaf.
Tänker inte koppla om något när det (verkar som det) funkar. :)

Nu har jag funderat lite på hur jag skall skriva så det inte bara blir en tråkig pekpinne. Men den felkoppling du gjorde riskerade bara att förstöra din spishäll, jg gissar att du hade ca 50% chans! och hade tur.

Men precis den här typen av felkopplingar har bränt ned ett antal hus genom åren.

Och att du tydligen av ren tur råkat koppla in dina tre faser på olika matande faser utan att veta vad som händer om man istället "råkar" koppla alla på samma matande fas är ju tur.

När man kopplar el, så gäller det att veta absolut tvärsäkert att det är rätt, och varför det är rätt. Resonemang som "det kan väl inte spela någon roll..." Är fullkomligt livsfarligt.

• Gilla
sajjen och 3 till
  • Laddar…
Hej så här på nattkröken.
Är det bara jag som reagerat på inkopplingen i centralen?
Säkringar 5,6,7 är det verkligen 3 olika faser om man tänker på hur en fasskena är gjord?
MVH
Collie

Jodå, sålänge det är en 3-fasskena (och självfallet också 3 faser in) så är det helt i sin ordning!

Om det däremot varit en 1-fasskena hade situationen varit sämre :p

Jodå, det är tre olika faser, precis så som en fasskena brukar vara gjord. Fasföljden är dock lite omvänds i detta, 3,1,2, men det spelar ju ingen roll.

En eloge till fina bilder och till skarpöga VikHe :thumbup:

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!
Är inte 5 och 7 samma fas oavsett fasföljd eller är jag helt blind?
Collie

Hej igen!
Bo du har rätt,
Bilden ser ju inte ut som man är van att koppla L1 L2 L3, L1 L2 L3 osv. men man lär så länge man lever.
För övrigt är detta forum väldigt intressant att läsa även om det inte blir så många inlägg skrivna av mej.
Nu blir det 5 veckors semester from.06:00.
Ha det alla forummedlemmar!
Collie

ThomasLindgren skrev:
Alla plattor lyste när jag slig på hällen förut iaf.
Tänker inte koppla om något när det (verkar som det) funkar. :)
Så blir det när man börjar skriva en kommentar, och blir avbruten... att sen tapatalk gör sitt bästa för att förvirra :-(
Tur det löste sig.

Ja om hällen är ansluten med EKK så funderar jag även om hur det är gjort? Vadå är den sen klamrad på väggen och iväg eller?

Ska det hempulas så ska det sjuttsingen göras korrekt också! Hällen plockar man upp (varför koppla underifrån??) och kopplar in en gummikabel. På väggen sätter man antingen ett perilexuttag eller en kopplingsdosa. Finns inga andra sätt!
Dessutom så är fasföljden sedan 2002 Brun, svart, vit eller grå och på senare tid brun, svart, grå.

//Patrik

• Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
O
Patrik_Hed skrev:
Ja om hällen är ansluten med EKK så funderar jag även om hur det är gjort? Vadå är den sen klamrad på väggen och iväg eller?

Ska det hempulas så ska det sjuttsingen göras korrekt också! Hällen plockar man upp (varför koppla underifrån??) och kopplar in en gummikabel. På väggen sätter man antingen ett perilexuttag eller en kopplingsdosa. Finns inga andra sätt!
Dessutom så är fasföljden sedan 2002 Brun, svart, vit eller grå och på senare tid brun, svart, grå.

//Patrik
Håller med!
Ska det göras ska det göras ordentligt....
Jag själv är en stor hemmapulare, men jag ser en ära i att göra rätt. Tanken är att det inte ska synas så lätt att det är en hemmapulare som varit framme....
Men så vill jag tro att jag tillhör den "proffsiga":p delen av hemmapulare :D

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
en fundering på färgval.
I villor producerade på 70 -90 talet. Skall man fortsätta med befintliga fasfärger vid utökning med en 3 fas grupp eller skall den nya färgstandarden väljas för gruppen??

Patrik_Hed skrev:

Jag kopplade så som elektrikerna hade gjort innan, kabel längs bakkanten på skåpet, sitter fast bakom skenorna till gallerlådorna så den rör sig inte. Sen klamrad i taket i källaren till en kopplingsdosa.

Varför ska man plocka upp hällen när anslutningarna sitter på undersidan med ett behändigt lock, som gjort för att koppla med hällen på plats? Tjänar absolut ingenting till att lyfta upp hällen, förstöra fastsättningen och sen försöka göra sig av med en massa extrakabel för att den ska räcka till att lyftas ur.

Anledningen att jag valde Svart, brun, vit var helt enkelt för att kablarna i hällen hade den ordningen. Hade tänkt använda Brun, svart, vit annars men nu blev det som det blev.

Hällen funkar förresten förträffligt, full kräm på tre plattor idag vilket inte har funkat förut. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
en fundering på färgval.
I villor producerade på 70 -90 talet. Skall man fortsätta med befintliga fasfärger vid utökning med en 3 fas grupp eller skall den nya färgstandarden väljas för gruppen??
Jag kör efter den nyaste färgstandarden i alla fall. :)

//Patrik

ThomasLindgren skrev:
Jag kopplade så som elektrikerna hade gjort innan, kabel längs bakkanten på skåpet, sitter fast bakom skenorna till gallerlådorna så den rör sig inte. Sen klamrad i taket i källaren till en kopplingsdosa.

Varför ska man plocka upp hällen när anslutningarna sitter på undersidan med ett behändigt lock, som gjort för att koppla med hällen på plats? Tjänar absolut ingenting till att lyfta upp hällen, förstöra fastsättningen och sen försöka göra sig av med en massa extrakabel för att den ska räcka till att lyftas ur.
Vad händigt, det är inte alls så anslutning av häll brukar göras.

Varför stå still när man kopplar en central när man kan hoppa på ett ben? Jo, för att det är mycket enklare!

Jag har monterat många hällar både nya och utbyte av befintliga och det brukar aldrig vara ett problem att lossa dom. Man vänder alltid på hällen för att bekvämt kunna stå och skruva fast ett sladdställ och kunna skruva ordentligt.
Överflödig kabel brukar aldrig vara ett problem att lägga under. Det är ju dessutom alltid tomt under hällen för att man tar bort ugnen eller lådorna beroende på vad som sitter där och då kommer åt bra.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.