10 776 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Koppla om från serie- till parallellkopplade radiatorer
Du kan väl bygga begränsare med en termisk ventil dvs direktverkande och utan motor, el och reglercentral? Det du skissat på tycker jag inte är speciellt rent eller enkelt kanske inte ens så bra funktionellt sett heller.
Om V2 växlar blir det inget flöde genom handdukstorken, så rent praktiskt är den stängd. Sätter man en ventil till så får man ett avstick som inte har förbindelse med expansionskärls och säkerhetsventil. Iofs kanske inget problem om det bara är några meter rör som hamnar på fel sida, men det är en principfråga.F folkeorg skrev:
Halloi!
Det borde räcka med 2 ventil för att antingen enbart köra varmvattnet genom handdukstorken eller enbart genom golvvärmeslinga, se bifogad skiss. Utloppet på handdukstorken bör ligga högre än utloppet, för att förhindra att varmvatten stiger in i handdukstorken, så att säga, baklänges.
Även om varmvattnet kylts av på vägen genom golvslingan kan det vara varmare än vattnet i handdukstorken och stiga baklänges upp i den, om handdukstorkens utlopp sitter mer än ca 10 cm lägre än ovansidan på handdukstorken.
Det borde räcka med 2 ventil för att antingen enbart köra varmvattnet genom handdukstorken eller enbart genom golvvärmeslinga, se bifogad skiss. Utloppet på handdukstorken bör ligga högre än utloppet, för att förhindra att varmvatten stiger in i handdukstorken, så att säga, baklänges.
Även om varmvattnet kylts av på vägen genom golvslingan kan det vara varmare än vattnet i handdukstorken och stiga baklänges upp i den, om handdukstorkens utlopp sitter mer än ca 10 cm lägre än ovansidan på handdukstorken.
Redigerat:
Flödet igenom handdukstorken beror lite på tryckfallet över V1 när den är öppen samt handdukstorken + V2. Det blir parallellkopplade ledningar. Ventilen för total avstängning av handdukstorken skulle i så fall sitta mellan V2 och golvvärmens tillopp. Handdukstorkens tillopp är fortfarande "öppet" mot exp.kärl m.m.useless skrev:
Hur menar du då? Har du ett exempel?GK100 skrev:
Jag tycker det var väldigt lite "saker" för att få till fyra olika scenarion.
Då kan du göra så här, se skiss
Då kan du genom att ha ventil 2 stängd och ventil 1 och 3 öppna köra varmvattnet parallellt genom handdukstork och golvvärmen.
Du kan alternativt genom att ha ventil 1 och 3 stängda och ventil 2 öppen, köra allt varmvattnet först genom handdukstorken och först därefter genom golvvärmen.
Genom att ha ventil 1 öppen och ventil 3 stängd, kan du enbart köra varmvattnet genom golvvärmen. Handdukstorken får inget varmvatten alls. Ventil 2 kan du då hålla stängd, men även om den skulle råka vara öppen, går nog inget varmvatten genom handdukstorken.
Detta är en enkel och prisvärd lösning. Du måste klart veta vad du gör med ventilerna. Du kan inte på måfå öppna eller stänga dem. Vill du ha 3-vägsventiler, titta på vad sådana kostar.
Då kan du genom att ha ventil 2 stängd och ventil 1 och 3 öppna köra varmvattnet parallellt genom handdukstork och golvvärmen.
Du kan alternativt genom att ha ventil 1 och 3 stängda och ventil 2 öppen, köra allt varmvattnet först genom handdukstorken och först därefter genom golvvärmen.
Genom att ha ventil 1 öppen och ventil 3 stängd, kan du enbart köra varmvattnet genom golvvärmen. Handdukstorken får inget varmvatten alls. Ventil 2 kan du då hålla stängd, men även om den skulle råka vara öppen, går nog inget varmvatten genom handdukstorken.
Detta är en enkel och prisvärd lösning. Du måste klart veta vad du gör med ventilerna. Du kan inte på måfå öppna eller stänga dem. Vill du ha 3-vägsventiler, titta på vad sådana kostar.
Redigerat:
Fördelen med den lösningen är att man klarar sig med enkla Ballofix eller annan 2-vägsventil.
Nackdelen är hantering av ytterligare en ventil. Dessutom, ställer man alla i öppet läge blir det kortslutning Inlopp => Utlopp. Det kan inte hända med min 3-vägsventillösning.
Nackdelen är hantering av ytterligare en ventil. Dessutom, ställer man alla i öppet läge blir det kortslutning Inlopp => Utlopp. Det kan inte hända med min 3-vägsventillösning.
(Mina fetmarkeringar i din text nedan.)

Jag tycker du ska markera ditt eget inlägg som bästa svarF folkeorg skrev:Ok, saken är att jag ska lägga golvvärme och jag vill inte ha en motordriven shunt som dels måste ha ström, dels kan trassla. Enkelhet vinner. Men golvvärmesystemet vill inte ha mer än max +55C tilloppstemperatur och det kan, vid riktig kyla, bli över +68C (som värmepumpen max klarar innan den klipper in elpatron också och höjer ytterligare).
Så, tanken är att när tilloppstemperaturen går över +55C kunna styra om tilloppet via en seriekopplad radiator/handdukstork som då kyler av t.ex. från +68C ner till +55C varefter golvvärmen sedan kyler av extra innan returen = seriekopplat.
Vår och höst är det låga tilloppstemperaturer så då är det inget problem men då vill man inte ha en extra avkylningen fast samtidigt en varm radiator/handdukstork = parallellkopplat.
Arbetshypotesen nu är att ha radiatorn/handdukstorken i serie men med en ballofixventil tvärs över anslutningarna så man kan "kortsluta" den vid låga tilloppstemperaturer. Nackdelen är att radiatorn/handdukstorken är frånkopplad större delen av året.
På motsvarande sätt skulle man kunna ha en ventil för att "kortsluta" golvvärmeslingan och bara köra radiatorn/handdukstorken ifall det blir för hett. Men dessa ventiler får inte "kortsluta" samtidigt för då blir det rusning/rundgång
Ja det är enklare med en shunt men livet ska inte vara så enkelt alla gånger. Utmaningar ÄR kul! ;-)
Det är bara ett scenario dvs begränsad temp till golvet. Som Bigfoot skriver ser du ju själv en shunt som enklare hur skulle du gjort den lösningen menar du? Har du någon armatur nu för golvvärmen?F folkeorg skrev:
Klicka här för att svara