Byggahus.se

Koppla om från serie- till parallellkopplade radiatorer

  1. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

    folkeorg

    Medlem
    Har två radiatorer. I normala fall vill jag ha dem kopplade parallellt dvs som vilket normalt radiatorsystem som helst. Men i onormala fall, vid ovanligt hög tilloppstemperator, vill jag kunna växla över dem i slinga/serie. Detta för att kyla ner returen extra mycket. Dvs koppla om från 2-rörs till 1-rörssystem för dessa två.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    VVS.JPG

    Finns det något enkelt sätt att göra det på dvs färdiga ventillösningar eller blir det en massa ventiler som ska öppnas/stängas i viss ordning?
     
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför behöver du detta , du säger hetvatten , du ska ju reglera tempen med någon form
    av reglering av utgående temp vid pannan
    Problematiskt att få till det , då behöver du 3 rör till varje radd och en massa ventiler .
    Det du tänker på är början på en månlandning , du kommer inte att få någon stil på det ,
    så glöm den varianten
     
  3. D
    Besserwisser · E · 17 983 inlägg

    Daniel 109

    Besserwisser
    Lägst returtemp får du med hög framledningstemperatur, om flödet regleras så att effekten blir samma. Du vinner inget på att koppla om till ett ettrörssystem.
     
    • Laddar…
  4. G
    Medlem · 1 718 inlägg
    Det vore sjukt kul om du gjorde drt då jag aldrig hört talas om ngt liknande. Men der är verkligen att gå över ån efter vatten. Köp ett enkelt reglersysyem som håller konstant eller variabel framledningstemp för ngra tusen, typ Ec Home.
     
  5. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 859 inlägg

    useless

    Lök.
    Det låter som en onödigt krånglig work around. Varför inte lösa grundproblemet med en motorshunt och tillhörande styrning?
    Vad har du för värmekälla?
     
  6. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

    folkeorg

    Medlem
    Ok, saken är att jag ska lägga golvvärme och jag vill inte ha en motordriven shunt som dels måste ha ström, dels kan trassla. Enkelhet vinner. Men golvvärmesystemet vill inte ha mer än max +55C tilloppstemperatur och det kan, vid riktig kyla, bli över +68C (som värmepumpen max klarar innan den klipper in elpatron också och höjer ytterligare).

    Så, tanken är att när tilloppstemperaturen går över +55C kunna styra om tilloppet via en seriekopplad radiator/handdukstork som då kyler av t.ex. från +68C ner till +55C varefter golvvärmen sedan kyler av extra innan returen = seriekopplat.
    Vår och höst är det låga tilloppstemperaturer så då är det inget problem men då vill man inte ha en extra avkylningen fast samtidigt en varm radiator/handdukstork = parallellkopplat.

    Arbetshypotesen nu är att ha radiatorn/handdukstorken i serie men med en ballofixventil tvärs över anslutningarna så man kan "kortsluta" den vid låga tilloppstemperaturer. Nackdelen är att radiatorn/handdukstorken är frånkopplad större delen av året.

    På motsvarande sätt skulle man kunna ha en ventil för att "kortsluta" golvvärmeslingan och bara köra radiatorn/handdukstorken ifall det blir för hett. Men dessa ventiler får inte "kortsluta" samtidigt för då blir det rusning/rundgång

    Ja det är enklare med en shunt men livet ska inte vara så enkelt alla gånger. Utmaningar ÄR kul! ;-)
     
  7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 859 inlägg

    useless

    Lök.
    Behöver resten av värmesystemet mer än 68 grader? I så fall borde du lägga krut på att lösa det 'problemet' istället... Styrning och motor till en shunt drar kanske några hundra Wh per år jämfört med elpatronens x antal kWh...
    Motorshunt med styrning är rätt så beprövad teknik och strular sällan. Förmodligen finns styrmöjligheten redan inbyggd i värmepumpen, så det blir inte så mycket mer som drar ström
     
  8. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

    folkeorg

    Medlem
    Ja, det är gamla radiatorer som kräver högre temperatur för att avge tillräckligt med effekt. Inte lönsamt att byta ut alla eller konvertera till golvvärme överallt.

    Nu har jag två varianter på lösning (kontrollera om jag har fel):
    Alt. 1. 2 st ballofix + en backventil (men det kanske man inte får ha i ett värmesystem?)

    Alt 2. 1 st 3-vägsventil + en ballofix. Se nedan..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Golvvärme.jpg

    1-rörsystem: V1 = Stängd + V2 läge 2. Handdukstorken ligger i serie med golvvärmen.

    2-rörsystem: V1 = Öppen + V2 läge 1. Handdukstorken ligger parallellt med golvvärmen.

    Övriga driftfall:
    V1 = Öppen + V2 läge 2. Handdukstorken förbikopplad (men ej helt avstängd).
    V1 = Stängd + V2 läge 1. Golvvärmen avstängd.

    Det ska inte gå att få "kortslutning" mellan tillopp och retur med denna koppling (om inte V2 hamnar i något mellanläge).
     
  9. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

    folkeorg

    Medlem
    Ah, hittade en bugg: Det måste vara en rumstermostat mellan V2 och returen eller iaf en strypning så inte det blir fritt flöde igenom handdukstorken
     
  10. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

    folkeorg

    Medlem
  11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte för att jag ska säga något om dina tankar och styra dig , men i mitt huvud är det lite överkurs detta , kan fungera men mycket jobb .
    Bäst är med shunt och 2 rörs till radiatorer , och en maxtermostat till GV , gärna att HT får samma som temp , antingen från kretsen Radiatorer eller GV
     
  12. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

    folkeorg

    Medlem
    Jag gillar överkurs och onödigt komplicerade lösningar.. för att man kan.. om ingen experimenterar så sker ingen utveckling. ;-)

    Så mkt jobb är det inte. Två ventiler och lite rör. Det svåra är kanske att få det snyggt.
     
  13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om du ska göra något efter eget huvud , så tänk till angående flöden så du inte får kortslutning i systemen , mycket lätt hänt , andra har fallit i den gropen på olika utföranden , som är lite special utöver vad som normalt är för distribution värme och flöden
    Rita upp för dig vilka vägar flödet ska gå och se så det inte blir någon konstig snurra i i ventiler och kors
     
  14. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 859 inlägg

    useless

    Lök.
    Oftast räcker det att byta ut den eller de minst gynnade radiatorerna för att komma under brytgränsen för elpatron. Det borde löna sig ganska snabbt.
     
  15. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

    folkeorg

    Medlem
    Kan inte se nu att det kan bli kortas, bara om V2 hamnar i ett mellanläge. Däremot måste det till ytterligare en ventil för att stänga handdukstorken helt.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.