Göran.W
Något som är riktigt trevligt är lysrör nära golv nivå men det är troligen inte ok eller kräver vatten täta armatuter men det ger trevligt ljus när man ligger och krälar.
 
Skulle nog rekommendera armaturer med galler om dom ska sitta lågt. Brukar ju köras en hel del domkraftar o s v.
 
Bo.Siltberg skrev:
Sant, man får aldrig nog med ljus. Vad är det för dimensioner på garaget BxDxH ?
Det är ett bra motto. Invändigt mått är 6,8x11,4x3,35.

Göran.W skrev:
Något som är riktigt trevligt är lysrör nära golv nivå men det är troligen inte ok eller kräver vatten täta armatuter men det ger trevligt ljus när man ligger och krälar.
De jag har i taket är våtrumsarmaturer, IP65 så de är dammtäta och spoltäta (ej högtryck). De borde fungera.
Jag har planer på att sätta ett par på väggen vid billyften, ihop med ljust golv kan det bli ganska bra ljus under bilen med. Filurar lite på en verktygs/rullvagn med inbyggd belysning och eluttag också som man rullar med sig under bilen när man skruvar.

R_Strandberg skrev:
Skulle nog rekommendera armaturer med galler om dom ska sitta lågt. Brukar ju köras en hel del domkraftar o s v.
Jag tror de hamnar på ca 60-70 cm höjd, men det är ju fortfarande stor risk att de får ta stryk där. Tror att jag kommer bygga in de i något hyllsystem eller under en bänk så de blir lite försänkta. Jag har ett gäng äldre liggande som är i plåt alla sidor utom framsidan med rastret.
 
Brukar det inte sitta armaturer under billyftar?
 
Rikard Ågren skrev:
Brukar det inte sitta armaturer under billyftar?
Jo det är inte helt ovanligt, ofta finns det även sladdlampor som är monterade på lyften men den jag ska ställa dit har ingen belysning och det finns tyvärr inget bra ställe att montera det på.
 
Byggagarage skrev:
Det är ett bra motto. Invändigt mått är 6,8x11,4x3,35.
Tränade lite på Dialux Light, och med dom måtten så har du valt ett lämpligt antal armaturer, i alla fall inte för få... Det finns ett antal parametrar att skruva på (reflektionsfaktorer mm), men även med ett "nedsmutsat" rum får du 450 lux i hörnen och 700 i mitten. Bifogad fil visar resultatet med defaultvärden på alla parametrar.

Det har också stor effekt att sätta armaturerna på bärlina en meter under tak. Då skulle det räcka med ca 15 armaturer.

Värt att notera är att den största ljusmängden fås i mitten, dvs när ljuset summeras ifrån flest armaturer. Nu kanske det inte kommer att stå en bil exakt i mitten av garaget (utan flera?). Hur som helst kan det vara värt att tänka på detta och fördela armaturerna så att mest ljus hamnar där du vill ha mest ljus.

Dialux Light tillåter inte manuell placering av armaturerna så jag får traggla mig igenom Dialux för att se resultatet för just din placering.
 
Bo.Siltberg skrev:
Tränade lite på Dialux Light, och med dom måtten så har du valt ett lämpligt antal armaturer, i alla fall inte för få... Det finns ett antal parametrar att skruva på (reflektionsfaktorer mm), men även med ett "nedsmutsat" rum får du 450 lux i hörnen och 700 i mitten. Bifogad fil visar resultatet med defaultvärden på alla parametrar.

Det har också stor effekt att sätta armaturerna på bärlina en meter under tak. Då skulle det räcka med ca 15 armaturer.

Värt att notera är att den största ljusmängden fås i mitten, dvs när ljuset summeras ifrån flest armaturer. Nu kanske det inte kommer att stå en bil exakt i mitten av garaget (utan flera?). Hur som helst kan det vara värt att tänka på detta och fördela armaturerna så att mest ljus hamnar där du vill ha mest ljus.

Dialux Light tillåter inte manuell placering av armaturerna så jag får traggla mig igenom Dialux för att se resultatet för just din placering.
Oj, tack för det! Det var inget dumt program. Den fördelningen ser ut som den borde ge en liknande fördelning av ljuset som min, från långsidorna hamnar armaturerna på just 0,85 m. Jag räknar med att ha någon kompletterande belysning lite längre ner längs väggarna så det ser ju jättebra ut.
Det finns någon gammal rekommendation på 1000 lux för en bilverkstad, som visserligen väldigt få lever upp till men är en bra målsättning. Trodde inte att jag skulle hamna så nära!

Takhöjden bygger jag för att jag vill ha det, men det är ändå intressant att det gör så stor skillnad med bara en meters skillnad.

Det är upplagt för fyra arbetsplatser där man normalt står med huven mot mitten av garaget och armaturerna är tänkta att sitta runt bilen och inte bara lysa upp taket. :)

När bilarna står i vägen är det nog bra med lite mer belysning i mitten av garaget så man får ner ljus imellan.


Hittade just en spec på en lackbox, belysningen i den ger 1100 lux, men även då på vertikala ytor.
 
Redigerat:
Varför inte sätta impulsreläer i centralen som får dra en eller flera kontaktorer som bryter armaturerna? Blir enkelt att ordna med flera tändplatser, "trappkoppling" etc.

Med traditionella armaturer i en mekanisk verkstad är det väl en fördel att koppla armaturerna trefasigt för att minska "stoboskopliknande flimmer" - d.v.s var tredje armatur går på samma fas

Kanske kan vara en fördel att köpa faskompenserade armaturer?
 
Grottan skrev:
Varför inte sätta impulsreläer i centralen som får dra en eller flera kontaktorer som bryter armaturerna? Blir enkelt att ordna med flera tändplatser, "trappkoppling" etc.

Med traditionella armaturer i en mekanisk verkstad är det väl en fördel att koppla armaturerna trefasigt för att minska "stoboskopliknande flimmer" - d.v.s var tredje armatur går på samma fas

Kanske kan vara en fördel att köpa faskompenserade armaturer?
Jo det är säkert inte alls fel, men trappkopplingarna är redan klara och fungerar det som det är gjort nu är jag nöjd, det är bara själva brytarna som skall dit och kopplas i central och armaturer.

Jag tror man blir av med flimret även som vi dragit det nu, när alla faser får vara med, jag har i alla fall upplevt det så i lokaler med liknande upplägg som jag "provkört" och har hört mig för. Vill inte står där med discoljus när allt är klart...

Hjälper det med faskompenserade armaturer mot flimret eller är det belastningen på anläggningen?
 
RoTe
R_Strandberg skrev:
Skulle nog rekommendera armaturer med galler om dom ska sitta lågt. Brukar ju köras en hel del domkraftar o s v.
Det är överkurs! I mitt förra mekgarage hade jag lysrörsarmaturer av denna typ:
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/363357_X_2009-07-01_074804_429.jpg

Plasten på dom jag hade var näst intill okrossbar. Dom var monterade på en höjd som var under bilens underrede när bilen var på pallbockar. Kanon när man var under bilen men mindre bra när man mekade runt hjulhusen osv då dom gav skugga. Är nog bättre att montera dom 45 grader mellan vägg och tak.
 
C
Jag har en bit snedtak i mitt garage (som är under uppförande, fortfarande), där jag hade tänkt montera lysrör, sen hade jag tänkt ha nån armatur eller två rakt över, sen nån riktad 45° mot motorrummets presumptiva plats. Hade även tänk åtminstone förbereda för armaturer efter väggarna för eventuella karosseri och lackjobb.
 
Såhär blev grundbelysningen i varje fall. :)
 
  • IMG_0971Small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som minst 600 lux :)
Men ska du inte klamra kabeln i taket?
 
Ooops dubbelpost
 
Det svarta taket mörkar ju en hel del. Men det hade kanske blivit för ljust med vitt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.