7 658 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Koppla in vägguttag och element, tänker jag rätt?
kör med en grupp till allt.
eller 2 ledningar från en dosa, låt centralen bli bytt till en ny med 3-poliga säkringar vid tillfälle eller installera en 4-polig JFB för den gruppen.
Men som sagts tidigare, kör allt på en grupp, enklare och billigare.
eller 2 ledningar från en dosa, låt centralen bli bytt till en ny med 3-poliga säkringar vid tillfälle eller installera en 4-polig JFB för den gruppen.
Men som sagts tidigare, kör allt på en grupp, enklare och billigare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Japp, tyvärr så har jag det.mrfrenzy skrev:
Kan du förtydliga "kör med allt på en grupp", är inte hundra på vad du menar där.el_richard skrev:
Planen är att såsmåningom byta ut centralen mot en med automatsäkringar och jordfelsbrytare, men tänkte börja med att dra nytt i varje rum vartefter jag renoverar det. Har nyss köpt huset så alla rum ska göras om, detta är det första.
Ang. EKRK på vinden. Till väggutagen så kan jag ju använda EKLK på vinden och genom väggen med den, för den kommer ju ut på baksidan av det första VU, sen drar jag ju bara vidare med EKRK till nästa VU.
Men med kabeln till elementet blir det ju annorlunda men kom just på att jag kan dra EKLK från den befintliga kopplingsdosan på vinden till det borrade hålet där kabeln ska gå genom väggen. Där sätter jag en kopplingsdosa, och går igenom dosan och väggen med EKRK. På så vis behöver jag inte oroa mig om man får ha EKRK på vinden eller inte, men allt hänger ju då på om jag får gå denna korta bit genom väggen (i rör) med EKRK, det verkar ju reåda delade meningar om detta
Tack för alla svar förresten, man blir alltid lika förvånad av hur många hjälpsamma personer det finns här.
Jadå, inga problem, så brukar man göra.
Det låter bra det.
Funderar dock fortfarande på el.richards inlägg.
QUOTE=el_richard;841171]kör med en grupp till allt.
Men som sagts tidigare, kör allt på en grupp, enklare och billigare.[/QUOTE]
"Köra allt på en grupp" är det samma som att lägga allt på en säkring?
Detta förslag har jag ju som sagt fått tidigare i tråden och det vore ju mycket enklare om jag gör så.
Men är det alltså helt ok/bra att lägga ett 1200w element ihop med vägguttag(och belysning= 1 taklampa)?
Funderar dock fortfarande på el.richards inlägg.
QUOTE=el_richard;841171]kör med en grupp till allt.
Men som sagts tidigare, kör allt på en grupp, enklare och billigare.[/QUOTE]
"Köra allt på en grupp" är det samma som att lägga allt på en säkring?
Detta förslag har jag ju som sagt fått tidigare i tråden och det vore ju mycket enklare om jag gör så.
Men är det alltså helt ok/bra att lägga ett 1200w element ihop med vägguttag(och belysning= 1 taklampa)?
Det jag kommer ha i rummet är tv, stereo, dator. Är mest rädd för är damsugaren, men det går ju i och för sig att stänga av elementet när man damsuger om det blir problem.
Så att det kommer funka är jag inte så rädd för, utan tänkte mer på att göra det på rätt vis, och trodde då att man alltid försöker hålla isär värme och övrig el.
Så att det kommer funka är jag inte så rädd för, utan tänkte mer på att göra det på rätt vis, och trodde då att man alltid försöker hålla isär värme och övrig el.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tvivlar på att någon annan än dig kommer stänga av elradiatorn när det ska dammsugas.Tomas J skrev:Det jag kommer ha i rummet är tv, stereo, dator. Är mest rädd för är damsugaren, men det går ju i och för sig att stänga av elementet när man damsuger om det blir problem.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag vet inte vad de andra tycker, men jag tycker att du ska lägga det på två säkringar (alt. en 16 A säkring). I alla fall om det finns risk för att en dammsugare pluggas in i ett av uttagen.Tomas J skrev:
Elradiator på 1 200 W och en dammsugare på ca. 1 800 W = 3 kW.
Sedan tycker jag lite som dig också att man ska försöka dela på värme och övrig el. Blir det ett jordfel i t.ex. datorn och säkringen löser så blir inte bara datorn svart utan rummet blir ju även lite kyligare i såfall.
//Patrik
Redigerat:
Fast dammsugarens 1800W blir ju värme ganska omgående och en elradiator reagerar ganska snabbt och på den tiden hinner nog inte säkringen lösa, speciellt inte en diazed.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men för att vara på den säkra sidan är det väl bäst med två säkringar, eller far jag helt ut i skogen och cyklar? För i såfall får jag väl ta tillbaka det jag sagt.snaggletooth skrev:
//Patrik