7 658 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Koppla in vägguttag och element, tänker jag rätt?
För att förtydliga det hela ang. vidarekoppling av flera faser i vägguttag, sidan 21:
http://download.schneider-electric.nu/snb/download.aspx?so=2&file=SNBDB_27679
http://download.schneider-electric.nu/snb/download.aspx?so=2&file=SNBDB_27679
ett perilexuttag 3-fas får han väl då åxå byta eftersom "bytesrätten" gäller upp till 16A, och i dom brukar det ju normalt vara 3 faser...mrfrenzy skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Har letat runt bland andra trådar här på forumet och då stött på att man inte bör dra en 3-faskabel och via en dosa dela upp faserna till separata faser. Precis så är det ju gjort hos mig, dvs. från centralen går en 3-faskabel upp till vinden till en dosa där faserna delas upp ,och därifrån tänkte jag dra in 2 faser till mitt nyrenoverade rum. Det var kopplat så innan jag började min renovering. Men borde jag alltså ta bort 3-faskabeln och och ersätta den med 3 enfaskablar eller har jag fattat helt fel?
Har forskat lite runt det här med kabel, och EKRK är ju den som verkar blir snyggast att dra inne i rummet då den är lite tunnare och mer lättarbetad än EKLK. Men hur är det med EKRK egentligen kan jag använda den hela vägen från dosan på vinden genom 20cm rör i väggen och in i rummet? Vinden är isolerad men ej uppvärmd, räknas detta som ett torrt eller vått utrymme då?
/Tomas
Har forskat lite runt det här med kabel, och EKRK är ju den som verkar blir snyggast att dra inne i rummet då den är lite tunnare och mer lättarbetad än EKLK. Men hur är det med EKRK egentligen kan jag använda den hela vägen från dosan på vinden genom 20cm rör i väggen och in i rummet? Vinden är isolerad men ej uppvärmd, räknas detta som ett torrt eller vått utrymme då?
/Tomas
Om man har trepolig brytning och/eller jordfelsbrytare samt dosan och säkringarna är märkta så är det helt ok. Anledningen att man inte rekommenderar det i bostadsinstallationer är just för att undvika missförstånd vid förändringar.
I centralen så finns bara en brytare och den bryter all 3 faserna, är detta trepolig brytning?mrfrenzy skrev:
/Tomas
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Om du menar huvudströmbrytaren så nej. Det är visserligen 3 polig brytning. men du skall kunna bryta alla faserna på just den gruppen. Dvs du behöver en 3-polig säkring. Om man har jordfelsbrytare så gäller tydligen inte det kravet.Tomas J skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Min ellärare har lärt mig att det inte finns några speciella krav, utan bara rekommendationer som t.ex. JFB och trepolig säkring. Någon får gärna motbevisa honom med hänvisningar till reglerna eller dyl. om det inte stämmer som han säger.mrfrenzy skrev:
//Patrik
Blandar man 1-faslaster med 2/3-laster på en 2/3-fasgrupp är det ett krav med 2/3-polig brytning (2/3-polig dvärg eller JFB). Så bl.a. kombouttag CEE+Schuko omfattas av detta krav.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Den frågan (huruvida det är ett krav eller rekomendation) har diskuterats livligt här tidigare (typ 1 eller 2 år sedan).
Jag vill minnas att någon hittade det skrivna kravet då.
Jag vill minnas att någon hittade det skrivna kravet då.
Det man brukar hänföra till i det sammanhanget är tolkning av kapitel 413 i standarden, dvs frånkoppling av matning till felbehäftad krets som ju inte kan uppfyllas om felet bakmatas via 2 eller 3-poliga laster från övriga faser. Det ligger ju även nära tillhands att hävda ökad risk för skadlig uppvärmning och brandrisk i felstället om strömmen effektivt hindras nå upp till nivåer som löser säkringarna.
I tidigare föreskrifter fanns ett direkt förbud mot denna koppling om inte säkringar bröt allpoligt, men vid anpassningen till andra länders synsätt försvann de direkta reglerna kring denna fråga.
Den alternativa lösningen med JFB vid enpoliga säkringar får man väl se som andrahandsval, JFB bör man ju som alltid upprepas ha ändå.
I tidigare föreskrifter fanns ett direkt förbud mot denna koppling om inte säkringar bröt allpoligt, men vid anpassningen till andra länders synsätt försvann de direkta reglerna kring denna fråga.
Den alternativa lösningen med JFB vid enpoliga säkringar får man väl se som andrahandsval, JFB bör man ju som alltid upprepas ha ändå.