Hej!
Plockade ner lampan i vardagsrummet för fläkten ska upp. I taket så gick två vita kablar in till L på lampan och blå till nolla - ingen jord.
I bilden ser ni de 3 kablarna, men i dosan ser man även färgerna svart, blå samt jord (gul/grön) i toppskarvar.
På armaturen till fläkten så ska L, N och jord kopplas in.
Min fråga är ska jag koppla in de två vita på L i armaturen och blå till N och köra den som lampan var kopplad? Varför finns det jord som inte används i dosan?
Tack på förhand!
Plockade ner lampan i vardagsrummet för fläkten ska upp. I taket så gick två vita kablar in till L på lampan och blå till nolla - ingen jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I bilden ser ni de 3 kablarna, men i dosan ser man även färgerna svart, blå samt jord (gul/grön) i toppskarvar.
På armaturen till fläkten så ska L, N och jord kopplas in.
Min fråga är ska jag koppla in de två vita på L i armaturen och blå till N och köra den som lampan var kopplad? Varför finns det jord som inte används i dosan?
Tack på förhand!
Blev precis klar. Kopplade allt och körde igång lampan på fläkten först och det funkade. Sen starta jag fläkten på låg och det lät lite konstigt så jag stäng fläkten och ljudet gick bort sen dog hela skiten :/ undring va det kan vara..E etompau skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ingen säkring som gick. Tryckte på lamp knappen för att stänga o starta igen så lyste lampan igen men så fort jag startar fläkten så blir lampan svagare och motorn ger typ ett vinande ljud ifrån sig. Även på lägsta nivå kommer ljudet fast den ska vara helt tyst .E etompau skrev:
Har en dimmer knapp i väggen som är vriden till max som funkade när lampan var inkopplad, kan det vara så att dimmer och fläkt inte funkar ihop eller att dimmern inte kan belastas med fläkten?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden