Hej,

Behöver lite råd om hur jag ska koppla in en ny spishäll.

Idag har jag denna häll och inkoppling :

Typskylt på en spishäll som visar modell, serienummer och effektinformation såsom 220-240V och 7000W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över elektriska anslutningar för en spishäll, visar 1-fas, 2-fas och 3-fas anslutningar med en perilexkontakt.
Skapa konto

Bakre vy av en öppen perilexkontakt med anslutna kablar och skruvanslutningar.
Skapa konto

Om jag tolkar det rätt så är det 3 fas inkopplat enligt 3N~?
Det är en perilexkontakt på sladden, och ett periplex uttag i väggen.

Tänkte köpa denna häll
EH651BEB1E

Som har detta i manualen :

Bild av en datorskärm som visar en manual med tre olika elschema för inkoppling av spishäll.
Skapa konto

Kan någon vänlig själ hjälpa mig hur jag ska koppla?

MVH
Patric

• Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
A
Får du koppla den där själv?
Eller har du behörighet?

Jag fick inte koppla spishäll eller in ugnen i fast anslutning för svärfar... (elektriker)

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eftersom det rör sig om ett sladd ställ som ska anslutas så går det bra för vem som helst att göra jobbet. Givetvis ska man ha nödvändig kunskap för att kunna göra det rätt.

Sladd stället kopplas i hällen enligt 2N~, isolera den oanvända fasledaren med en ubåt.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Den nya hällen behöver bara två faser och nolla. Du kopplar enligt det första alternativet på bilden (2N~). Den blå är nolla, den gulgröna är jord och de övriga är faser om allt är som det skall. Den tredje outnyttjade fasen isolerar du om det inte finns en ledig plint att parkera den på.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
A
Aha.. Jo det vet jag att man får koppla sladdar och liknande men för min del så räknades det som fast installation.. Så där blev det nit..

Strunt samma, min poäng var att man ska vara försiktig med att ge ut information som allmänhet kan få tag på, för vissa har inte kunskapen...

Maskintok skrev:
Strunt samma, min poäng var att man ska vara försiktig med att ge ut information som allmänhet kan få tag på, för vissa har inte kunskapen...
Vi brukar vara ganska generösa med information här. Gärna tala om ifall det som diskuteras är otillåtet att göra själv men ändå tala om hur det skall göras. Då minskar risken att den som gör något otillåtet också gör något fel.

• Gilla
Färdigrenoverad och 1 till
  • Laddar…
A
Huvudsaken är att det kommer fram, därför jag frågade..

Tack för svaren.

Tack så mycket för snabba & bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.