Jag tänkte det var dags att uppgradera till smart uppkopplad golvvärme genom att ersätta de gamla T2floortemp termostaterna till EB-therm 500. Men jag hittar inget kopplingsschema och blir inte klok hur de ska kopplas in.
Bild visar T2floortemp inkopplad bakom och nya EB-therm 500 framför.
Det finns ingen jord på 500an och nu är endast ena OUT ansluten, bör inte båda behövas? Vilka ska kopplas in in LOAD L&N?
Någon kunnig elektriker som stött på detta innan? Tacksam för råd hur kablarna dras.
Bild visar T2floortemp inkopplad bakom och nya EB-therm 500 framför.
Det finns ingen jord på 500an och nu är endast ena OUT ansluten, bör inte båda behövas? Vilka ska kopplas in in LOAD L&N?
Någon kunnig elektriker som stött på detta innan? Tacksam för råd hur kablarna dras.
Bästa svaret
Det måste finnas en dosa mellan termostaten och värmekabeln. Antagligen sitter den tomma "out" ihop med neutralen och brytningen är enpolig. Om det stämmer kan man gissa att N är neutral, svart är fas och brun är utgående till värmeslingan. Men det kan lika gärna vara brun fas och brun utgående. Neutralen är sedan ansluten till värmeslingan i dosan som finns däremellan. Antagligen går det att göra på samma sätt i den nya termostaten så att neutralen till lasten lämnas tom. Men så mycket skall man inte anta. Du kan kontrollmäta på den gamla termostaten om N och den tomma "out" sitter ihop. Sedan kan du göra samma mätning på den nya och se om de två N sitter ihop. Men jag skulle leta rätt på och titta i dosan på vägen också innan jag kopplade något.
Det var då ett snabbt, utförligt och alldeles korrekt svar. Jag såg i nästa dosa, dold bakom en hylla, hur det kopplats. Stort tack @Avemo. 👍A Avemo skrev:Det måste finnas en dosa mellan termostaten och värmekabeln. Antagligen sitter den tomma "out" ihop med neutralen och brytningen är enpolig. Om det stämmer kan man gissa att N är neutral, svart är fas och brun är utgående till värmeslingan. Men det kan lika gärna vara brun fas och brun utgående. Neutralen är sedan ansluten till värmeslingan i dosan som finns däremellan. Antagligen går det att göra på samma sätt i den nya termostaten så att neutralen till lasten lämnas tom. Men så mycket skall man inte anta. Du kan kontrollmäta på den gamla termostaten om N och den tomma "out" sitter ihop. Sedan kan du göra samma mätning på den nya och se om de två N sitter ihop. Men jag skulle leta rätt på och titta i dosan på vägen också innan jag kopplade något.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Har du kollat att sensorn är koimpatibel med din nya termostat? Eller tänker du byta sensorn också?
A Avemo skrev:Det måste finnas en dosa mellan termostaten och värmekabeln. Antagligen sitter den tomma "out" ihop med neutralen och brytningen är enpolig. Om det stämmer kan man gissa att N är neutral, svart är fas och brun är utgående till värmeslingan. Men det kan lika gärna vara brun fas och brun utgående. Neutralen är sedan ansluten till värmeslingan i dosan som finns däremellan. Antagligen går det att göra på samma sätt i den nya termostaten så att neutralen till lasten lämnas tom. Men så mycket skall man inte anta. Du kan kontrollmäta på den gamla termostaten om N och den tomma "out" sitter ihop. Sedan kan du göra samma mätning på den nya och se om de två N sitter ihop. Men jag skulle leta rätt på och titta i dosan på vägen också innan jag kopplade något.
Sensorn? Givarkabeln till golvet menar du @hempularen? Fick ställa in givartyp sen verkar de visa rätt. Först visade de -20 C så tänker det är en högmotståndskabel till de äldre T2orna.H hempularen skrev:
Javisst fick jag det till slut. Hade flera och kunde se på andra hur de tidigare t2orna var kopplade, så med lite uteslutning gick det vägen. Viktigt att ställa in rätt givartyp, motstånd i givarkabel, i eb500 för att få rätt avläsning 👍Andreasmark skrev:
Kommer du möjlitvis ihåg vilken givarmodell du vslde? Förmodar att jag har samma från t2gloortemp installationenD Disa123 skrev:
Tyvärr inte, men det är bara att prova de olika i eb500 tills du ser ett skäligt värde, det finns inte så många. Display ska visa aktuell temperatur. Visar den t.ex. -20 eller +80 eller vara error är det tokigt, finns bara ett rätt inom skäligt spann.Andreasmark skrev:
Klicka här för att svara