Hej,
Tänkte byta ut några äldre brytare och uttag, men när jag väl öppnar dessa blir jag lite osäker på hur jag bör koppla. Har förstått att detta är en sk. sparkoppling. Original är kopplat med en gul tråd vilket jag inte riktigt får ihop med vad jag sett tidigare. Vad fyller den för funktion?
Är jag helt ute och cyklar om jag tänker koppla följande:
Vit, svart och jord i uttaget
Svart mellan brytare och uttag (L)
Röd och blå i brytare
Gul???
Har även en utdaterad kopplingsdosa, är det ”bara” att slänga dit en modern ip klassad variant och sätta ihop trådarna med wago?
Bifogar lite bilder.
Tänkte byta ut några äldre brytare och uttag, men när jag väl öppnar dessa blir jag lite osäker på hur jag bör koppla. Har förstått att detta är en sk. sparkoppling. Original är kopplat med en gul tråd vilket jag inte riktigt får ihop med vad jag sett tidigare. Vad fyller den för funktion?
Är jag helt ute och cyklar om jag tänker koppla följande:
Vit, svart och jord i uttaget
Svart mellan brytare och uttag (L)
Röd och blå i brytare
Gul???
Har även en utdaterad kopplingsdosa, är det ”bara” att slänga dit en modern ip klassad variant och sätta ihop trådarna med wago?
Bifogar lite bilder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det går inte att se på din bild hur strömbrytaren och uttaget är kopplade. Men på uttaget kan du identifiera skyddsjord som du säger är röd. Du har då även en tändtråd eller mellantråd som är röd. Blanda inte ihop dem, det blir heffadåligt 
Och sedan har du alltså konstaterat att vit och svart i uttaget är fas och nolla. Vilken som är fas bör du kunna se på strömbrytaren, så svart är nog rätt om det är det du har. Vilken skruv på strömbrytaren sitter svart på? Nollan bör inte vara ansluten till strömbrytaren alls så den bör gå att identifiera på så sätt. Då skyddsjorden är känd går det att mäta fram fas och nolla.
Det verkar vara en 60-talsinstallation du har, och kan man möjligen veta vilken färg som är fas och nolla beroende på var i landet du bor. Det fanns inga regler då, utan endast lokal praxis.
Kopplingsdosan är inte relaterad till denna strömbrytare och uttag va? Du har dels röd skyddsjord och dels två röda som sitter på en egen terminal. Det kan vara tändtråd. Kopplar du bara likadant så är det lugnt. Var försiktig med ledarisoleringen i dosan - den är rätt så gammal och kanske sprucken.
Och sedan har du alltså konstaterat att vit och svart i uttaget är fas och nolla. Vilken som är fas bör du kunna se på strömbrytaren, så svart är nog rätt om det är det du har. Vilken skruv på strömbrytaren sitter svart på? Nollan bör inte vara ansluten till strömbrytaren alls så den bör gå att identifiera på så sätt. Då skyddsjorden är känd går det att mäta fram fas och nolla.
Det verkar vara en 60-talsinstallation du har, och kan man möjligen veta vilken färg som är fas och nolla beroende på var i landet du bor. Det fanns inga regler då, utan endast lokal praxis.
Kopplingsdosan är inte relaterad till denna strömbrytare och uttag va? Du har dels röd skyddsjord och dels två röda som sitter på en egen terminal. Det kan vara tändtråd. Kopplar du bara likadant så är det lugnt. Var försiktig med ledarisoleringen i dosan - den är rätt så gammal och kanske sprucken.
Tack för svar!Bo.Siltberg skrev:
Det går inte att se på din bild hur strömbrytaren och uttaget är kopplade. Men på uttaget kan du identifiera skyddsjord som du säger är röd. Du har då även en tändtråd eller mellantråd som är röd. Blanda inte ihop dem, det blir heffadåligt
Märke nu att det är svårt att urskilja på bilderna. Har skissat bredvid hur de sitter monterade.
Röd är är inte skyddsjord, troligt tändtråd då? Jord i denna koppling är en ”skalad” tråd, alltså bara en tråd utan hölje och endast ansluten i uttaget (bild 4, punkt 3).
Svart sitter monterad på fas (L) i uttaget och vit på motsatt sida vilket då är nollan.
Dock är frågan vad den gula tråden har för funktion då den bara är ansluten i strömbrytaren. Glömde nog skriva att detta är en ”trapp” variant. Det finns en likadan uppsättning på andra sidan rummet som styr samma lampa. Har denna gula tråd med det att göra?
Kopplingsdosan är relaterad och delar ström mellan dessa två knappar och uttag. Den röda kabeln som sitter på skyddsjord (2) är en skarv, efter klämman sitter samma avskalade kabel (3).
Dock hänger röd inkommande lös här (1). Frågan är varför?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Att svart sitter på terminalen märkt L på uttaget innebär inte att det är en fasledare, det går inte säga säkert. Däremot får man en stark indikation på det i och med att svart är ansluten till strömbrytaren, även om det finns en mycket liten chans att strömbrytaren bryter nollan. Du kan mäta spänningar mot jord för att avgöra.
Fyra terminaler på en strömbrytare kan vara en korsomkopplare, men det går inte ihop med hur det är kopplat. Du kan enklast ta reda på mer genom att studera hur det är kopplat i dosorna och att kopplas loss strömbrytaren och ohmmäta den för att se hur den fungerar. Någon terminal kan också vara en blindplint.
Varför röd i matande kabel inte är inkopplad kan du möjligen se i matande ände. Det ser ut att vara en gammal EKKL där man förr använde biledaren som skyddsjord, men det är inte tillåtet idag. Kan du även koppla in röd som skyddsjord så är det bra, om inte kabeln kan bytas.
Lampan sitter väl också ansluten tidigare i kedjan? Då har du en tändtråd upp i denna kabel också. Skulle kunna vara blå part jag skymtar i dosan.
Fyra terminaler på en strömbrytare kan vara en korsomkopplare, men det går inte ihop med hur det är kopplat. Du kan enklast ta reda på mer genom att studera hur det är kopplat i dosorna och att kopplas loss strömbrytaren och ohmmäta den för att se hur den fungerar. Någon terminal kan också vara en blindplint.
Varför röd i matande kabel inte är inkopplad kan du möjligen se i matande ände. Det ser ut att vara en gammal EKKL där man förr använde biledaren som skyddsjord, men det är inte tillåtet idag. Kan du även koppla in röd som skyddsjord så är det bra, om inte kabeln kan bytas.
Lampan sitter väl också ansluten tidigare i kedjan? Då har du en tändtråd upp i denna kabel också. Skulle kunna vara blå part jag skymtar i dosan.
Inte alltid så enkelt alltså. Tror jag har en mätare liggandes, får undersöka vidare och då även kolla den andra brytaren om det är kopplat på samma vis.Bo.Siltberg skrev:
Att svart sitter på terminalen märkt L på uttaget innebär inte att det är en fasledare, det går inte säga säkert. Däremot får man en stark indikation på det i och med att svart är ansluten till strömbrytaren, även om det finns en mycket liten chans att strömbrytaren bryter nollan. Du kan mäta spänningar mot jord för att avgöra.
Bäst är väl att kabeln byts ut, men det får bli ett senare projekt med ett proffs.
Får kolla längre bak i kedjan och hur själva lampan är kopplad i helgen. Typiskt att inte allt är lika enkelt som på/av 😉
Hej igen,
Jag har nu undersökt hur det ligger till. Följde kabeln bak och här var det minsann trassligt. Har ritat upp hur kablaget är draget, hoppas det är tillräckligt tydligt. Fick 230v på svart kabel vilket då är fasen.
Öppnade även den andra strömbrytaren och där var röd kabel ansluten direkt till nedre plinten. Mest troligt är gul kabel skarvad på första strömbrytaren för att den var för kort.
Nu dyker dock andra frågetecken upp, du nämnde att jag bör koppla på röd kabel som fas istället för nuvarande biledare. Detta är möjligt mellan de två kopplingsdosorna, men sen fattas jag en tråd mellan uttagen. Biledare bör väl också vara inkopplad på jord, skarvad i första kopplingsdosan?
Frågan är om man istället bör dra en ny 5g kabel typ EKLK 1,5mm2?
Jag har nu undersökt hur det ligger till. Följde kabeln bak och här var det minsann trassligt. Har ritat upp hur kablaget är draget, hoppas det är tillräckligt tydligt. Fick 230v på svart kabel vilket då är fasen.
Öppnade även den andra strömbrytaren och där var röd kabel ansluten direkt till nedre plinten. Mest troligt är gul kabel skarvad på första strömbrytaren för att den var för kort.
Nu dyker dock andra frågetecken upp, du nämnde att jag bör koppla på röd kabel som fas istället för nuvarande biledare. Detta är möjligt mellan de två kopplingsdosorna, men sen fattas jag en tråd mellan uttagen. Biledare bör väl också vara inkopplad på jord, skarvad i första kopplingsdosan?
Frågan är om man istället bör dra en ny 5g kabel typ EKLK 1,5mm2?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Bara för att vara säker, du mätte väl mot skyddsjord? Det är enda sättet som säger att den andra ledaren är en fas (eller nåt annat som har 230 V mot jord).Benjamin Pålsson skrev:
Nej jag sa röd som skyddsjord. Då den är oanvänd mellan dosorna så visst kan du förstärka skyddsjorden med den då, om plintarna tillåter. Du ska inte göra en dålig förbindning. Det kan vara besvärligt att ansluta FK (biledaren) och EK under samma skruv. Blir det dåligt tycker jag du enbart använder röd ledare då det kommer en sådan från centralen.Benjamin Pålsson skrev:
Ut till apparatdosorna blir det då endast biledaren som får agera skyddsjord. Kanske anses bristfälligt idag, men om du har en JFB som skyddar så är det ingen fara.
Är ledarisoleringen frisk och kablarna friska ser jag inga behov.Benjamin Pålsson skrev:
Och du har mycket riktigt en sparkoppling av belysningen där. Då vet du hur de nya strömbrytarna ska kopplas.
Ja, mätte i båda uttagen och fick 230v mot svart och 0 mot vit.Bo.Siltberg skrev:
Bara för att vara säker, du mätte väl mot skyddsjord? Det är enda sättet som säger att den andra ledaren är en fas (eller nåt annat som har 230 V mot jord).
Nej jag sa röd som skyddsjord. Då den är oanvänd mellan dosorna så visst kan du förstärka skyddsjorden med den då, om plintarna tillåter. Du ska inte göra en dålig förbindning. Det kan vara besvärligt att ansluta FK (biledaren) och EK under samma skruv. Blir det dåligt tycker jag du enbart använder röd ledare då det kommer en sådan från centralen.
Ut till apparatdosorna blir det då endast biledaren som får agera skyddsjord. Kanske anses bristfälligt idag, men om du har en JFB som skyddar så är det ingen fara.
Är ledarisoleringen frisk och kablarna friska ser jag inga behov.
Och du har mycket riktigt en sparkoppling av belysningen där. Då vet du hur de nya strömbrytarna ska kopplas.
Ska såklart stå jord och inte fas. Får prova om det går, tänker ändå byta kopplingarna till wago och där lär det väl funka. Fullt fungerande JFB så då slipper jag alltså vara orolig.
Kablarna känns friska men vi får se hur det ter sig när jag väl pillar i dosorna.
Då har vi löst mysteriumet, stort tack!
Klicka här för att svara