Hej, ny här! Ska byta ut min gamla spis och vill gärna då ha en induktionsspis. Killen i affären sa att det är viktigt att elen är rätt framdragen. Har försökt googla mig till vad som är "rätt el". Nuvarande spis är 400 V. Känns onödigt att först ta hit en elektriker som ska kolla och sen en ny elektriker som ska installera. Tyvärr förstår jag inte själv allt med faser och mäta mm. Ngn som kan ge sig på ett utlåtande utifrån bilder?

• Gammal vit Perilex-kontakt för spis på en vägg, som kan behöva uppgraderas för induktionsspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre anslutningspunkt för spis med tydlig visning av trefas elkabel med färger blå, brun, svart och gulgrön.
    Skapa konto
  • Eluttag med öppen anslutning och färgkodade kablar synliga för en 400 V installation.
    Skapa konto
Det räcker med en tråd.

D Daniel 109 skrev:
Det räcker med en tråd.
Jag förstår, men jag råkade kapa ngn annans tråd så nu gjorde jag om! :)

Det ser riktigt ut under förutsättning att det finns två fasledare anslutna till de undre kontaktblecken som man inte kan se på bilderna. Bäst är att även mäta för att konstatera att den blå är inkopplad som nolla så det fungerar med en 230 V-spis. Den nya spisen kommer nog ändå inte med färdigkopplad Periliex anslutningssladd så förmodligen behövs ändå en elektriker för inkopplingen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det behövs inte en elektriker för att montera en sladd på spisen, om den skulle levereras utan.

BirgitS
Om det bara är tre trådar anslutna i perilex-uttaget så är det felaktigt och kan inte användas till en induktionsspis.

Jo, det skulle funka, men inte bra. Dock skulle inte den befintliga spisen funka alls.

Tack för alla svar! Har tänkt köpa med installation. Dock vill jag ju vara säker på att det går att installera. Känns dyrt att ta dit en elektriker innan, som på 5 min konstaterar att det går bra (ja, eller inte då). Om det inte finns tillräckligt med el framdragen, kan den som installerar lösa det (utifrån befintlig el) eller blir det ett jättejobb med helt ny el?

Efter inlägg i en annan tråd, (som nu är raderade så att mina svar ser helskumma ut) då sitter det nu en 400V trefasspis. Alltså finns det tre faser.

TS har inte hanterat den tråden snyggt

BirgitS
S susanne70 skrev:
Tack för alla svar! Har tänkt köpa med installation. Dock vill jag ju vara säker på att det går att installera. Känns dyrt att ta dit en elektriker innan, som på 5 min konstaterar att det går bra (ja, eller inte då). Om det inte finns tillräckligt med el framdragen, kan den som installerar lösa det (utifrån befintlig el) eller blir det ett jättejobb med helt ny el?
Är det 3 eller 5 trådar anslutna i perilex-uttaget?
Det är det som avgör om det går bra eller inte.

När man köper en spis med installation förutsätts det att uttaget är korrekt med 5 trådar. En elektriker kan både dra extra trådar (om det behövs) samt koppla på en perilex-kontakt på spisen om den inte kommer med det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Efter inlägg i en annan tråd, (som nu är raderade så att mina svar ser helskumma ut) då sitter det nu en 400V trefasspis. Alltså finns det tre faser.

TS har inte hanterat den tråden snyggt
Jag kan förstå att ngn med nästan 20 000 inlägg är ngt av en veteran här på sidan. Då vet man hur forumet funkar. Jag la upp en, vad jag trodde var, ny tråd. Men det visade sig att jag svarade i en befintlig tråd. Tänkte att där ser ingen min fråga, så jag raderade det "svaret" (som du också kan göra så det inte ser "skumt" ut). Sen gjorde jag en egen tråd. Trist att inte ha utrymme att få göra fel som ny på ett forum, utan att få kritik för att ha "hanterat det osnyggt".

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Din fråga syns. Tråden lyfts när det kommer nya inlägg. Men att radera inlägg det finns svar på gör man inte.

Bry dig inte om tramset. Du ska som sägs in inlägg #4 kontrollera att du har alla faser och nollan ansluten i perilexuttaget. Det ser bra ut, men det kan vara bra att även mäta alla spänningar i uttaget. Om du inte har en multimeter själv har du säkert någon i bekantskapskretsen som man mäta.

Därefter kan du anlita en installationstjänst från vitvarubutiken om du vill även om jag allmänt avråder. De kanske klarar av att montera på en perilexstickpropp på sladden till hällen, kanske. Det kan man lika gärna göra själv om man är lite händig. Helst bör du kunna kräva att butiken säljer en häll till dig med stickpropp, utan extra kostnad.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det 3 eller 5 trådar anslutna i perilex-uttaget?
Det är det som avgör om det går bra eller inte.

När man köper en spis med installation förutsätts det att uttaget är korrekt med 5 trådar. En elektriker kan både dra extra trådar (om det behövs) samt koppla på en perilex-kontakt på spisen om den inte kommer med det.
När du skriver trådar, menar man själva koppartrådarna inne i sladden? Den grön/gula sladden ser ut att ha minst 4 trådar. Törs inte riktigt skruva ur "sladdarna" också, även om jag vet att strömmen är bruten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bry dig inte om tramset. Du ska som sägs in inlägg #4 kontrollera att du har alla faser och nollan ansluten i perilexuttaget. Det ser bra ut, men det kan vara bra att även mäta alla spänningar i uttaget. Om du inte har en multimeter själv har du säkert någon i bekantskapskretsen som man mäta.

Därefter kan du anlita en installationstjänst från vitvarubutiken om du vill även om jag allmänt avråder. De kanske klarar av att montera på en perilexstickpropp på sladden till hällen, kanske. Det kan man lika gärna göra själv om man är lite händig. Helst bör du kunna kräva att butiken säljer en häll till dig med stickpropp, utan extra kostnad.
ok, tack Bo! Installation löser sig och ja, jag har rådfrågat händig bekant. Men fick som svar att "köksel är ett helsike-det ger jag mig inte på!" :) Vill mest inte hamna i en sits där jag antingen får skicka tillbaks spisen (det är en hel spis) eller dra om all el i köket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.