Hej!
Ska byta ut en äldre häll (Siemens, https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/supportdetail/product/ET735501/02 )
Till en ny Induktion Siemens = https://www.siemens-home.bsh-group....836/Togglebox=962907526/Togglebox=1241006760/
Uttaget i lägenheten är Perilex med 4 stift och jord. Stickkontakten med Perilex är gjuten.
I den äldre hällen är det kopplat med 3 fas och en nolla (se bild).
I de två beskrivningar som följer med den nya induktionshällen (se bild från installationsguiden samt bild på två alternativ som sitter fastklistrade på den nya hällens undersida) finns inte samma kopplingsalternativ som jag haft tidigare med 3 fas och en nolla. Hur gör jag istället?
Kan jag koppla den grå kabeln som varit fas i den gamla hällen till N som den vill i den nya enligt guiderna?
Ursäkta okunskapen men är grymt tacksam för svar
Ska byta ut en äldre häll (Siemens, https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/supportdetail/product/ET735501/02 )
Till en ny Induktion Siemens = https://www.siemens-home.bsh-group....836/Togglebox=962907526/Togglebox=1241006760/
Uttaget i lägenheten är Perilex med 4 stift och jord. Stickkontakten med Perilex är gjuten.
I den äldre hällen är det kopplat med 3 fas och en nolla (se bild).
I de två beskrivningar som följer med den nya induktionshällen (se bild från installationsguiden samt bild på två alternativ som sitter fastklistrade på den nya hällens undersida) finns inte samma kopplingsalternativ som jag haft tidigare med 3 fas och en nolla. Hur gör jag istället?
Kan jag koppla den grå kabeln som varit fas i den gamla hällen till N som den vill i den nya enligt guiderna?
Ursäkta okunskapen men är grymt tacksam för svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du är i gott sällskap med ca en miljon andra forummedlemmar som har ställt exakt samma fråga.
Installationsanvisningen är felaktig. Det finns inget korrekt alternativ för Sverige. Jag häpnar... Du bör klaga hos Siemens för nu har de passerat ett lågvattenmärke.
Du ska koppla en (1) nolla, den blå som är nolla i din anslutningskabel, till terminal 4 eller 5, som ska vara byglade med varandra.
De tre faserna kopplar du till 1, 2 och 3. Terminal 1 är en blindplint där du helt enkelt parkerar den fas som blir över. Det kan vara ide att försöka få till en jämn belastning mellan faserna genom att välja två lämpliga för terminal 2 och 3.
Installationsanvisningen är felaktig. Det finns inget korrekt alternativ för Sverige. Jag häpnar... Du bör klaga hos Siemens för nu har de passerat ett lågvattenmärke.
Du ska koppla en (1) nolla, den blå som är nolla i din anslutningskabel, till terminal 4 eller 5, som ska vara byglade med varandra.
De tre faserna kopplar du till 1, 2 och 3. Terminal 1 är en blindplint där du helt enkelt parkerar den fas som blir över. Det kan vara ide att försöka få till en jämn belastning mellan faserna genom att välja två lämpliga för terminal 2 och 3.
Tack för ditt svar! 
Hur kan jag få fram informationen om jämn belastning på faserna?
Om jag följer dina instruktioner skulle jag då kunna sätta den gråa på terminal 1 eftersom den "blir över"?
Hur kan jag få fram informationen om jämn belastning på faserna?
Om jag följer dina instruktioner skulle jag då kunna sätta den gråa på terminal 1 eftersom den "blir över"?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är inte jättelätt att se över fasfördelningen så det är något du kan göra endast om du känner dig bekväm med det. Du måste börja med att identifiera vilka ledare i kabeln som är vilken fas i elcentralen. Det kan bara göras genom att titta under huven på elcentralen och perilexuttaget.
Sedan har du gruppförteckningen. Om den är korrekt uppdaterad så ska du kunna se där hur dina tunga enfasbelastningar är fördelade mellan faserna.
Därefter kan du plocka ut de två faser som är minst belastade, åtminstone vid de tidpunkter då det är matlagning.
Ja, grå kan parkeras på 1:an.
Sedan har du gruppförteckningen. Om den är korrekt uppdaterad så ska du kunna se där hur dina tunga enfasbelastningar är fördelade mellan faserna.
Därefter kan du plocka ut de två faser som är minst belastade, åtminstone vid de tidpunkter då det är matlagning.
Ja, grå kan parkeras på 1:an.
OK!
Men om jag då parkerar grå på 1:an, Blå med bygel över 4:an & 5:an, är det inte sen brun på 2:an och svart på 3:an?
Eller menar du att det kan bli obalans i den belastningen?
Ursäkta korkade frågor Bo.
Men om jag då parkerar grå på 1:an, Blå med bygel över 4:an & 5:an, är det inte sen brun på 2:an och svart på 3:an?
Eller menar du att det kan bli obalans i den belastningen?
Ursäkta korkade frågor Bo.
höll själv på med exakt samma sak. Skapade till och med detta konto (se mitt namn) för att få hjälp med häll(vetet).C CarlMansson skrev:
Lyckades ha sönder hällen och fick under mina försök 3 stötar... så fick fixa en ny och ringde över en elektriker för att hjälpa till.
så, är du osäker, ta in en elektriker är mitt tips, eller testa som jag gjorde
Han använde något ”verktyg” och mätte i uttaget vilken kabel som skulle var.C CarlMansson skrev:
Sen justerade han något i hällen också. Var typ 2 år sedan så minnet är vagt.
Tyvärr. Vet att jag frågade varenda kotte jag kände och ingen förstod instruktionerna som följde med Siemenshällen.
Hade du liknande instruktioner Henrik och hur kopplade du då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag kan egentligen inte svara på den frågan då jag inte sett din anslutningskabel med stickpropp och vet inte vad färgerna betyder. Men rimligtvis är det precis så du ska koppla.C CarlMansson skrev:
Om det skulle visa sig leda till att mätarsäkringen löser ut så får vi titta närmare på hur vi ska kasta om faserna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag är elektriker @H-Thomasson... Menar du att jag ger felaktiga råd?



