1 604 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Koppla in häll och ugn.
Har idag en spis som går på 3-fas. 3*16A i skåpet. Den är inkopplad med en perilexkontakt.
När jag nu bygger om köket så ska jag ha en ugn och en häll. Hällen levererades utan kontakt men med kabel med fyra sladdar (gissar på 2-faser + nolla + jord?).
Hur gör jag nu lättast för att koppla in detta?
1. drar en ny sladd från elcentralen med ett "vanligt" uttag till ugnen (1-fas) och sätter på en perilexkontakt på hällen och kopplar in den i det befintliga uttaget. Funkar det eller måste jag koppla om i det befintliga uttaget så det bara är för 2 faser och inte 3 som det är idag?
2. kan man koppla in hällen i ugnen och byta sladd och kontakt på ugnen till 3-fas och koppla in direkt i mitt befintliga uttag.
3. ta en fas från det befintliga 3-fas uttaget och sätta in ett vanligt uttag bredvid?
Eller hur gör man enklast?
Tacksam för svar.
Har kikat runt mycket men blir inte riktigt klok
När jag nu bygger om köket så ska jag ha en ugn och en häll. Hällen levererades utan kontakt men med kabel med fyra sladdar (gissar på 2-faser + nolla + jord?).
Hur gör jag nu lättast för att koppla in detta?
1. drar en ny sladd från elcentralen med ett "vanligt" uttag till ugnen (1-fas) och sätter på en perilexkontakt på hällen och kopplar in den i det befintliga uttaget. Funkar det eller måste jag koppla om i det befintliga uttaget så det bara är för 2 faser och inte 3 som det är idag?
2. kan man koppla in hällen i ugnen och byta sladd och kontakt på ugnen till 3-fas och koppla in direkt i mitt befintliga uttag.
3. ta en fas från det befintliga 3-fas uttaget och sätta in ett vanligt uttag bredvid?
Eller hur gör man enklast?
Tacksam för svar.
Har kikat runt mycket men blir inte riktigt klok
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Montera ett envägs uttag jämte spisuttaget. Koppla tex L3 på uttaget.Sen kan du köra din perilexkontakt. Med L1 och L2.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Jodå, nolla och jord delas med perilexuttaget.
Om man inte har nollan dragen sen tidigare funkar denna lösning ändå? Har inte kollat om jag har det än, huset är från 1990 men det kanske inte är väsentligt. (Tänkte om det bara är "äldre" hus som kan sakna nollan)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Nej då har du i så fall bitit i gräset. Du måste ha en nolla, dvs fem ledare i kabeln från centralen. Om det är byggt 1990 finns en god chans att det är så. Så du kan nog kolla först och nöjt ta en grogg sen. 
Klicka här för att svara