Har en maskin som idag vevas för hand. Axeln i centrum snurrar ca 60-100rpm. Sitter en stor disk ca 50cm i dim med handtag som gör att man orkar dra runt maskinen. Krävs ingen större styrka men tristessen gör att jag vill driva med en elmotor. 
Hittat på en motor i gömmorna. Ser inte vad den har för varvtal på axeln så jag behöver koppla in och prova.
Kan jag köra denna på 220V och hur kopplar jag för att testa om den ens fungerar samt se hur fort den går?
Hittat på en motor i gömmorna. Ser inte vad den har för varvtal på axeln så jag behöver koppla in och prova.
Kan jag köra denna på 220V och hur kopplar jag för att testa om den ens fungerar samt se hur fort den går?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Varvtalet står längst ned till vänster på typskylten, på den del som är bortriven... Men om inte motorn har en snäckväxel eller annan växellåda så snurrar den med största sannolik en faktor 10 för fort, minst. Du behöver leta efter en motor med utväxling.
Eller driva via rem. Varvtalet är gissningsvis 750, 1500 eller 3000 rpm. Mest troligt är det 1500.* Du borde kunna öppna och titta hur många poler det är i motorn för att på så sätt bestämma hastigheten.
* Jag kan tänka fel här men normalt varvtal hos en asynkronmotor är 120*f/p där f är nätfrekvensen och p är poltalet. 120*50=6000 så 6000/2 = 3000, 6000/4 = 1500, 6000/8 = 750 osv...
* Jag kan tänka fel här men normalt varvtal hos en asynkronmotor är 120*f/p där f är nätfrekvensen och p är poltalet. 120*50=6000 så 6000/2 = 3000, 6000/4 = 1500, 6000/8 = 750 osv...
För att köra den på enfas 230 V måste du delta-koppla motorn och använda en startkondensator. Det finns tre byglingsbleck som nu kopplar ihop tre av plintarna. Motorn är då Y-kopplad. Dessa bleck lossar du och lägger i stället 90º vridet mot hur de ligger nu så att de kopplar ihop plintarna två och två. Du kopplar sedan fas på en plint, nolla på en och startkondensatorn mellan den tredje plinten och antingen fas eller nolla. Enligt märkskylten skall startkondensatorn vara 16 uF.
Men som sagt. Troligen är varvtalet knappt 3000 rpm. Det är inte heller otroligt med knappt 1500 rpm. I alla händelser långt över 100 rpm.
Men som sagt. Troligen är varvtalet knappt 3000 rpm. Det är inte heller otroligt med knappt 1500 rpm. I alla händelser långt över 100 rpm.
Ska man köra den på enfas måste man ha driftskondensator. Jag tror på 1480rpm. Men det dubbla är helt klart möjligt.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Ska du köra motorn på trefas är den redan kopplad för detta och du ansluter en fas var till skruvarna till vänster på de två nedre bilderna, alltså de som inte är ihopkopplade med byglingar. Snurrar den då åt fel håll kastar du om två av fasledarna.
Trefashandske och trefaskabel, med 4 eller 5 ledare.
Du kan använda den blå som L3 om du har 4-ledarkabel.
Skyddsjorden till skyddsjordsblecket på sidan.
Sen faserna till varsitt av de anslutningar som inte har ett mässingbleck på sig (precis som Asgarvad skrev), kolla också att skruvarna till mässingblecken också är åtdragna...
Använd gärna ringkabelskor, 4 eller 5 mm hål är det med största sannolikhet, en sån liten motor brukar ha M4.
Du kan använda den blå som L3 om du har 4-ledarkabel.
Skyddsjorden till skyddsjordsblecket på sidan.
Sen faserna till varsitt av de anslutningar som inte har ett mässingbleck på sig (precis som Asgarvad skrev), kolla också att skruvarna till mässingblecken också är åtdragna...
Använd gärna ringkabelskor, 4 eller 5 mm hål är det med största sannolikhet, en sån liten motor brukar ha M4.
Nej, den kommer att snurra med ca 685varv per minut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Som du lagt blecken är den kopplad för 230 volt trefas, passar inte i Sverige.
...och lägg blecken "tvärs" längs ena skruvraden så du Y-kopplar, annars lär du bränna den.