33 952 läst ·
81 svar
34k läst
81 svar
Koppla in Elmätare.
Förstår nu. Känns som jag sett denna lösning på flera äldre ställen,..
Just detta problem är ytterligare argument för att montera en jordfelsbrytare. Den minskar både personfaran och brandrisken vid fel i mellanfaskopplade laster. När över slaget har knäckt en säkrińg så fortsätter överslaget ( jordfelet) bakmatat via ett element i obegränsatd tid.Novisfixaren skrev:
Med jfb avbryts överslaget mot jord omgående.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Utifrån vad du skriver i #38-39 är det nog inte så farligt ändå. Jag har sett värre centraler, många mycket värre... Om denna central fungerar och har gjort så länge finns ingenting som måste åtgärdas akut tycker jag. Felaktiga färger och dubbla anslutningar på säkringar till enfasgrupper gör det inte farligt så länge man inte rotar i det, och så länge du inte byter spis till en modern häll... Det som kan behöva kontrolleras är att skyddsjorden är intakt överallt.
När du väl tar steget och byter denna central är det på sin plats att göra om rätt, byta de gruppledningar som har konstiga färger och otillräckligt antal ledare. Ev kan JFB installeras innan detta reds upp, beroende på om nolla o jord redan är korrekt separerade.
När du väl tar steget och byter denna central är det på sin plats att göra om rätt, byta de gruppledningar som har konstiga färger och otillräckligt antal ledare. Ev kan JFB installeras innan detta reds upp, beroende på om nolla o jord redan är korrekt separerade.
Ok.
Just nu vill jag bara kunna mäta strömåtgång i detta uthus.
Eventuellt skall här dock renoveras.
När man sätter in ny normcentral med jfb, automatsäkringar etc. är det brukligt att man bytar matarkabel också till 5-ledarsystem eller låter man systemet förbli 4-ledat?
Just nu vill jag bara kunna mäta strömåtgång i detta uthus.
Eventuellt skall här dock renoveras.
När man sätter in ny normcentral med jfb, automatsäkringar etc. är det brukligt att man bytar matarkabel också till 5-ledarsystem eller låter man systemet förbli 4-ledat?
Vill du läsa av förbrukningen i uthuset?Novisfixaren skrev:
Är det inte ett alternativ att montera mätaren i matande ände? Eller köra med en trådlös givare, http://m.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Kabeln byts nog oftast inte ut, om den är i OK skick.Novisfixaren skrev:
Att montera elmätare i matande ände blir jobbigare än i anslutning till denna undercentral.
Den där trådlösa mätaren låter för bra för att va sann och brukar va skeptisk mot nymodigheter men nån får gärna motbevisa ..
Den där trådlösa mätaren låter för bra för att va sann och brukar va skeptisk mot nymodigheter men nån får gärna motbevisa ..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag skulle också var skeptisk - den kräver ju en elmätare 
Läste inte så nog men är i allmänhet skeptisk till trådlöst allt ifrån routrar (med räckvidd UPP TILL x antal meter) till julgransbelysningar.
Koppla du in din mätare som det beskrevs i början av tråden, ta bara till din kapsling så du kan få plats med JFB senare. Och byt inte centralen den är i riktigt bra skick och inte föråldrad på något sätt. Dessutom ser det fint ut i nischen den sitter monterad över, bara olyckligt att lite trådar fått fel färg och/eller saknas. Det kan du som sagt enkelt fixa om du kommer i läge för mer jobb där som tex JFB montage.
Lutar åt det helgjobbet är räddat. Sen vid ev renovering krävs förmodligen fler säkringar o.s.v. Och då får jag nog ta mig en ordentlig funderare på centralbyte. Oavsett om en elektriker skall göra detta eller inte så tycker jag om att veta hur saker och ting faktiskt ligger till innan olika möjliga scenarion o.s.v.
Måste dock återigen imponeras över engagemanget för min lilla central.
Måste dock återigen imponeras över engagemanget för min lilla central.
Den redovisade modellen från C.O kräver inte alls tillgång till någon elmätare. Man monterar 1-3 strömtransformatorer på de faser som skall övervakas. Att det redovisas en elmätare bland bilderna beror nog på att det är där som det kanske är enklast att ansluta den om man vill mäta den totala strömförbrukningen.Bo.Siltberg skrev:
Har haft en i drift hemma i över 3 år men har faktiskt inte jämfört den mot totalvärdet på elmätaren, men upplever att den mäter inte allt för mycket fel.
Blir nog till att byta hela centralen nu trots allt.
Man kommer enkelt åt och kan byta matarkabeln till en 5-ledad.
Vill dock gärna visa er hur det ser ut i det skåp som den lilla undercentralen är parallellkopplad ifrån.
Tänker jag rätt nu att jag rycker bort den gamla kabeln från fasskenorna i huvudcentralen och ersätter de med de nya fasledarna som går till undercentralen.
Sen rycker jag bort den gamla 4-ledade kabelns PEN-ledare som sitter på nollskenan i huvudcentralen och ersätter den med N till nollskenan och PE till jord-skenan.
Jag ser att huvudcentralens inkommande PEN sitter på N-skenan (som är byglad med PE-skenan). Spelar det någon roll om huvudcentralens inkommande matning sitter monterad på noll- eller jordskenan?
Om jag istället dosar av huvudcentralens matarkabel så lägger jag bara både PE och N under samma skruvplint som PEN till huvudcentralen?
Man kommer enkelt åt och kan byta matarkabeln till en 5-ledad.
Vill dock gärna visa er hur det ser ut i det skåp som den lilla undercentralen är parallellkopplad ifrån.
Tänker jag rätt nu att jag rycker bort den gamla kabeln från fasskenorna i huvudcentralen och ersätter de med de nya fasledarna som går till undercentralen.
Sen rycker jag bort den gamla 4-ledade kabelns PEN-ledare som sitter på nollskenan i huvudcentralen och ersätter den med N till nollskenan och PE till jord-skenan.
Jag ser att huvudcentralens inkommande PEN sitter på N-skenan (som är byglad med PE-skenan). Spelar det någon roll om huvudcentralens inkommande matning sitter monterad på noll- eller jordskenan?
Om jag istället dosar av huvudcentralens matarkabel så lägger jag bara både PE och N under samma skruvplint som PEN till huvudcentralen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt sett spelar det ingen roll om PEN-ledaren sitter på N eller PE. MEN säkerhetsmässigt så ska PEN-ledaren sitta på PE(N)-skenan.Novisfixaren skrev:
Om anslutningen mellan PE- & N-skenorna börjar glappa så ska inte jordförbindelsen försvinna därav ska PEN-ledaren sitta på PE(N)-skenan.
Beror på hur du menar med "dosa av huvudcentralens matarkabel", menar du den inkommande 4-ledarkabeln monteras i en extern dosa och sedan matar huvudcentralen med en femledare, då ska PE & N kopplas ihop med PEN-ledaren i mataränden och sedan ska PE-ledaren kopplas till PE-skenan och N-ledaren kopplas till N-skenan SAMT lossa skruven mellan PE- & N-skenan i centralen.Novisfixaren skrev:
Ok det hade varit enklare att parallellkoppla i huvudcentralen som det varit tidigare. Men då finns problemet att PEN ledaren sitter på N skenan. Kan jag ändå koppla in N på N-skenan och PE på jordskenan. Eller är det helt reglevidrigt och inte okej?
Med "dosa av huvudcentralens matarkabel" menar jag dosa av INNAN huvudcentralen och sedan dra en kabel från dosan till huvudcentralen och en kabel från dosan till undercentralen. Då kommer övergång från 4-ledat till 5-ledat ske i dosan. Detta alternativ med dosa är dock betydligt bökigare och vill jag gärna undvika om jag kan.
Med "dosa av huvudcentralens matarkabel" menar jag dosa av INNAN huvudcentralen och sedan dra en kabel från dosan till huvudcentralen och en kabel från dosan till undercentralen. Då kommer övergång från 4-ledat till 5-ledat ske i dosan. Detta alternativ med dosa är dock betydligt bökigare och vill jag gärna undvika om jag kan.

