Tobbe_3 skrev:
Använd minst samma kabelarea som huvudledningen ( Den som matar centralen) .
Trodde Tobbe_3 menade även PEN ledaren här.

Ibland faller man på egen ironi :)
 
Ok de konstiga färgerna kan inte bero på de "kedjor" vet inte vad det kallas med el-element som är inkopplade?
 
Det är säkert 400 V element du har, då är ena fasen svart och den andra fasen blå.
 
Precis det var nåt sånt jag misstänkte. Låter det rimligt att det ser ut som det gör med färgerna i centralen då?
 
Men att du har dubbla trådar under anslutningsskruvar är ingen höjdare, dessutom tycker jag mig se att det är EK och FK blandat ?
 
Har du ingen lista över vad säkringarna går till? Som det ser ut är det isf omändrat under tiden, inte vettigt att lägga det så från början. Att det kan ligga blå som fas vid 400 V element är inget direkt konstigt särskilt inte om det är kabel dvs EK men att dra FK och använda så är lite mer ovanligt.

Men vad jag menade med första frågan kring färgerna är främst att det inte går ihop i antal och vilka som sitter på vilken säkring och fas. Vi behöver inte fördjupa oss i det, koppla in mätaren som tänkt och areafrågan där hoppas jag är klar annars fråga igen. Och som Tobbe skrev vore det inte fel med en JFB heller.
 
Ne jag får nog låta det sitta som det sitter helt enkelt eftersom detta varit så sedan tidigare.
 
Jag visste inte att det var element som matades.

Angående huvudledningen , så är det ganska ovanligt med olika dimensioner i samma matning. Orsaken till 10 mm2 PEN är att nyare regelverk kräver minst denna dimension.

Det kringgår man ofta idag genom att använda ett femledarsystem TN-s. Med separat skyddsjord och nolla finns inte detta krav. Då kan man använda t.ex. 5 G 2,5 eller 5 G 6 mm2.

Förbindelsen mellan Nollskenan och mätaren är enbart en ren nolla och omfattas inte av 10 mm2 kravet.
Använder man en jordfelsbrytare, då kan man behöva ansluta mätarens nolla till jordskenan där PEN är ansluten( beroende på vilken inbördes ordning mätare och jfb har)
 
Redigerat:
Som du sa funderar jag på Jordfelsbrytare samtidigt.

Vilken ordning är enklast att koppla in elmätare respektive jordfelsbrytare?

Antar den skall kopplas såhär i ett fyrledarsystem samt att jag ska skilja noll och jordskena åt?

14-5_jfb_aeldre_proppcentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar det dra iväg här och bli en ganska stor operation, och framför allt måste du känna dig 100% bekväm med det, du vill ju inte orsaka några (person)skador. Det du måste börja med är att undersöka att du har förutsättningar för en JFB, granska att skyddsjord och skyddsjord och nolla är nolla, isolationsmäta att du inte har läckströmmar i elradiatorerna som kommer att lösa JFBn det första som händer etc.

Det är en ganska liten elcentral, så om du ändå ska sätta en normcentral bredvid kan du fundera på att byta även denna så får du allt under samma skal, och du får en säkerligen behövlig genomgång av varje tråd med udda färg. Det är något du skulle behöva granska i vilket fall.

Om du behåller den gamla diazedcentralen så är det praktiskt enklast att låta elmätare och JFB ligga efter HB, HB -> elmätare -> JFB -> säkringar. Annars behöver inkommande ledning skarvas.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nu börjar det dra iväg här och bli en ganska stor operation, och framför allt måste du känna dig 100% bekväm med det, du vill ju inte orsaka några (person)skador. Det du måste börja med är att undersöka att du har förutsättningar för en JFB, granska att skyddsjord och skyddsjord och nolla är nolla, isolationsmäta att du inte har läckströmmar i elradiatorerna som kommer att lösa JFBn det första som händer etc.

Det är en ganska liten elcentral, så om du ändå ska sätta en normcentral bredvid kan du fundera på att byta även denna så får du allt under samma skal, och du får en säkerligen behövlig genomgång av varje tråd med udda färg. Det är något du skulle behöva granska i vilket fall.

Om du behåller den gamla diazedcentralen så är det praktiskt enklast att låta elmätare och JFB ligga efter HB, HB -> elmätare -> JFB -> säkringar. Annars behöver inkommande ledning skarvas.
Jo vet ju att det är en större operation så blir nog bara elmätare tillsvidare.

Men ville mest bli helt på det klara med alla förutsättningarna.

Tack för snabbt svar!
 
Bo.Siltberg skrev:
... Om du behåller den gamla diazedcentralen så är det praktiskt enklast att låta elmätare och JFB ligga efter HB, HB -> elmätare -> JFB -> säkringar. Annars behöver inkommande ledning skarvas.
En liten petitess där, efter tidigare resonemang med mätarens nolla till N-skena får man med denna ordningen isf lägga den till PE(N). Lägger man HB->JFB->elmätare ska den som tidigare kopplas till N-skenan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om det nu blir nån inkoppling känns det ju smidigare ja.
 
Centralen känns för liten för behovet eftersom det ligger dubbelt på flera säkringar.
 
Kopplar nog in mätaren nu. Sen är det frågan om inte det är centralbyte som gäller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.