Men om man ansluter radiatorerna som GK100 ritat, finns det inte risk att cirkulationen går igenom pannan istället för tankarna?

Jag skulle vilja ha anslutning på returen längst till höger istället.

Eller tänker jag helt galet?
 
blackadder skrev:
Men om man ansluter radiatorerna som GK100 ritat, finns det inte risk att cirkulationen går igenom pannan istället för tankarna?

Jag skulle vilja ha anslutning på returen längst till höger istället.

Eller tänker jag helt galet?
Nej du tänker rätt, med rad-retur i bortre högra delen blir det ännu bättre. Men i praktiken stänger laddomaten när tempen sjunker och har man spärrat klaffbackventilen i den stoppas möjligt flöde den vägen. Har man någon form av automatik till shunten kommer den öppna lite mer pga ev spädning av kallare vatten via pannan så det balanserar sig själv. Ibland ser man det kanske som en fördel att kyla pannan så att restvärmen kommer till nytta.

Är det lätt att utföra kopplingen som du menar är det givetvis bra och mer teoretiskt idealt för flödesbalansen.
 
Får du för dig att sälja dom 3 tankarna du har skicka mig ett pm då ja behöver 3 till hösten!

Mvh Per
 
GK100 skrev:
Nej du tänker rätt, med rad-retur i bortre högra delen blir det ännu bättre. Men i praktiken stänger laddomaten när tempen sjunker och har man spärrat klaffbackventilen i den stoppas möjligt flöde den vägen. Har man någon form av automatik till shunten kommer den öppna lite mer pga ev spädning av kallare vatten via pannan så det balanserar sig själv. Ibland ser man det kanske som en fördel att kyla pannan så att restvärmen kommer till nytta.

Är det lätt att utföra kopplingen som du menar är det givetvis bra och mer teoretiskt idealt för flödesbalansen.
Tack för ett bra svar.
 
ichgary skrev:
Pekk@13 beskrev precis hur du absolut inte ska göra..

DU är på rätt väg, men röret som ansluter mot bypassen bör luta lite mot expkärlet så att luft kan vandra dit.

Sedan ska du ha minst 35mm mellan tank å panna, även bypassröret.
Avluftning(det lilla som blir med rätt monterade rör) sker med kulventiler på toppen av dina tankar, laddningen ska såklart anslutas i sidan, och radiatorstigaren tar du från en avgrening(tkoppling) på laddröret.
bypassen säger du, vart är vi då? är de de vågräta röret mellan exp o laddomaten? ska de luta ner mot exp eller upp. har 35 rör liggandes som ska användas
 
GK100 skrev:
Jag tog mig friheten att flytta några streck på din skiss obba. Det täcker det som nämnts tidigare här ovan dvs möjlighet för luft i övre horisontella ledningen att ta sig ut via exp eller in i tankarna och samlas i toppen där, samt lika lång rördragning tillopp-retur på tankledningarna så att man inte får större motstånd åt höger sett. Uttag för rad-krets flyttad av samma skäl, fast här är det inte lika påtagligt nödvändigt men ändå.

Jag tycker också att det är bra att ansluta i övre sidomuffarna och lämna toppen fri och ta ut luft där, men man kan tänka sig båda sätten som i princip likvärdiga.
strålande har kopierat över din ritning till datorn nu. lättare att förstå när de är på bild än i bara ord.

har ju ettrörs system därför tänkte jag montera en strypventil på returen är de bra tro?
 
ingen som har några fler ideer? eller ska jag koppla precis som GK100 ritat upp? har ni några förbättringar så får ni gärna stjäla min eminenta ritning o göra förbättringar o lägga upp här igen..
 
Jag skulle tänka lite på det Matss skrev om avluftningsledningarna från tanktopparna.
Du kan också sätta kärlet ovanför tanktopparna så de luftar ur direkt upp i dem.
Men då är det av största vikt att laddningsledningen från pannan görs ständigt stigande emot tankarna.

Så har jag det, och det funkar finfint. Jag skulle inte sätta kulventiler för avluftning på tanktopparna. Det är ju bara fördelar om det kan göras automatiskt.

Har du kärlet på ett frostskyddat ställe, kan du ju fundera om du kanske skulle montera det "kallt". Detta kan minska energiförlusterna. Så gjorde jag i höstas. Dock har jag det i ett kallt uthus.
Det blir lite mer rördragning och lite högre installationskostnad.

Mvh Gordon
 
GordonE skrev:
Jag skulle tänka lite på det Matss skrev om avluftningsledningarna från tanktopparna.
Du kan också sätta kärlet ovanför tanktopparna så de luftar ur direkt upp i dem.
Men då är det av största vikt att laddningsledningen från pannan görs ständigt stigande emot tankarna.

Så har jag det, och det funkar finfint. Jag skulle inte sätta kulventiler för avluftning på tanktopparna. Det är ju bara fördelar om det kan göras automatiskt.

Har du kärlet på ett frostskyddat ställe, kan du ju fundera om du kanske skulle montera det "kallt". Detta kan minska energiförlusterna. Så gjorde jag i höstas. Dock har jag det i ett kallt uthus.
Det blir lite mer rördragning och lite högre installationskostnad.

Mvh Gordon
kommer ha behållare över tankarna som kommer rymma ca 1L luft st, och kulventiler på dom så de kommer aldrig hindra nån cirkulation eller så. jag har expkärlet på en kallvind. vart skulle jag sätta ledningen till exp då? på vatten in i pannan?

tack för tipsen..
 
Hej.
Det högra av de två klena kopparrören nederst till höger i bild ansluter i botten på expansionskärlet på vinden. Kollar du noga på den andra bilden ser du rören från tanktopparna. Det röret skall föra ångan som uppkommer vid pannkokning upp till atmosfären.
Topparna är ihop T-ade och ansluter på röret som går upp ifrån kärlet genom taket.
Ska man göra detta så ska man minst ha 22mm rör till rören ifrån topparna. En del säger att man skall ha 28mm. Jag hade 22mm från den gamla kulverten, så jag återanvände dem.

Har du en tredje anslutning mitt på tankarna så kan du ha en bivalent shunt(fyrvägs) som plockar ut värmen i mitten på tankarna innan den tar från toppen.
Jag vet inte hur mycket det gör på skiktningen, men jag har mycket bra skiktning.

En viktig sak, glöm inte säkerhetsventilen.

 
  • IMAG0452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry obba snor din tråd lite ( för den är så himla bra) jag satt här o klurade hur jag skall koppla ev. actank till min kommande panna. (Jag har ett behov av bar en 1m3 tank till min panna kör kombi ved pellets då). Men till frågan hur förändras ritningen för mig som bara har en actank och slutet expkärl i källaren jämte panna?
 
GordonE skrev:
Hej.
Det högra av de två klena kopparrören nederst till höger i bild ansluter i botten på expansionskärlet på vinden. Kollar du noga på den andra bilden ser du rören från tanktopparna. Det röret skall föra ångan som uppkommer vid pannkokning upp till atmosfären.
Topparna är ihop T-ade och ansluter på röret som går upp ifrån kärlet genom taket.
Ska man göra detta så ska man minst ha 22mm rör till rören ifrån topparna. En del säger att man skall ha 28mm. Jag hade 22mm från den gamla kulverten, så jag återanvände dem.

Har du en tredje anslutning mitt på tankarna så kan du ha en bivalent shunt(fyrvägs) som plockar ut värmen i mitten på tankarna innan den tar från toppen.
Jag vet inte hur mycket det gör på skiktningen, men jag har mycket bra skiktning.

En viktig sak, glöm inte säkerhetsventilen.

[bild]
röret från tanktoppen går alltså inte in i expkärlet utan in på röret som går ut på taket?
säkerhetsventil behöver jag väl inte ha om jag har expansionen kopplat på stigaren från pannan? utan bara om jag har kopplat som du? eller?
 
Mick13 skrev:
Sorry obba snor din tråd lite ( för den är så himla bra) jag satt här o klurade hur jag skall koppla ev. actank till min kommande panna. (Jag har ett behov av bar en 1m3 tank till min panna kör kombi ved pellets då). Men till frågan hur förändras ritningen för mig som bara har en actank och slutet expkärl i källaren jämte panna?

sno på du. enda förändringen borde väl bli att du ansluter expansionskärlet på understa röret på acktanken. men lita inte på mej, då jag är trådskaparen av en annledning:o
 
ska montera en strypventil me på rad returen modell denna http://www.google.se/imgres?q=strypventil&um=1&hl=sv&biw=1311&bih=646&tbm=isch&tbnid=w_owIV6EVuX6uM:&imgrefurl=http://www.clearwatervvs.com/page_1236107442734.html&docid=aukC4I7g2_c8HM&imgurl=http://www.clearwatervvs.com/custom/VVS%252520bilder%252520060.jpg&w=324&h=243&ei=PcuBT_2BFOap4gTnormiBw&zoom=1

har ettrörs sytem som är uppdelat i två slingor som är rätt så exakt lika långa o inga justerings möjligheter som de är nu, nån som har nån invändning mot att montera denna strypventil?
 
är de här ett bättre system än de jag har ritat innan?
 
  • pannrum 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.