M mb7726 skrev:
Beställde en TP-Link TL-WR802N N300 och ska följa guiden på för Huawei HA om hur allt ska kopplas ihop.

Har TP-Link'en hemma nu också. Om du kommer på något skriv, jag förstår inte hur det är tänkt att funka..

Jag håller på och testar. Förstår inte heller riktigt hur det ska gå till.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
K
Det är nog inte helt lätt att få till den lösningen utan lite djupare nätverkskunskaper. Men hur långt har ni kommit, vad har ni gjort? Gärna skärmdumpar. Det finns dessutom flera sätt att sätta upp det på beroende på hur avancerad kringutrustning man har.

Man låser upp väldigt mycket mer funktioner om man byter till openwrt eller ddwrt på tp-linken. Det finns lite guider här https://community.home-assistant.io/t/integration-solar-inverter-huawei-2000l/132350/1817

Jag har bara kopplat in den som ”klient”, då såg den de tre trådlösa nätverken från singeln och de två växelriktarna. Sedan fastnade jag..

Ska jag använda den med de trådlösa näten eller kan den använda trådat? Om den inte använder trådat, kan den då använda tråden till det vanliga nätverket, så man lättare når den?

Vilket nätverk ska den använda, 192.168.200.x? Där är ju IP-adressen 192.168.200.1, den brukar ju vara för routern, så jag satte routern på .254 istället. Men vet inte om det blev något bra. Har även öppnat 192.168.200 på det vanliga nätet hemma, men är osäker även där om det funkar som det ska..

Ska kolla länken.

K
jackt jackt skrev:
Jag har bara kopplat in den som ”klient”, då såg den de tre trådlösa nätverken från singeln och de två växelriktarna. Sedan fastnade jag..

Ska jag använda den med de trådlösa näten eller kan den använda trådat? Om den inte använder trådat, kan den då använda tråden till det vanliga nätverket, så man lättare når den?

Vilket nätverk ska den använda, 192.168.200.x? Där är ju IP-adressen 192.168.200.1, den brukar ju vara för routern, så jag satte routern på .254 istället. Men vet inte om det blev något bra. Har även öppnat 192.168.200 på det vanliga nätet hemma, men är osäker även där om det funkar som det ska..

Ska kolla länken.
Den kan bara vara på ett nätverk trådlöst. Så mot ditt vanliga nätverk behöver du använda kabel. Och tp-linken ska kopplas mot sun-wifi.

Du ska sätta den på en IP i din vanliga range. Sedan ska den på något sätt översätta med NAT till 200-nätet. Och det är här jag är frågande till om den kan göra det med original firmware eller om det måste till wrt.

Definera gärna öppnat, som du skriver i sista meningen

Då har jag TP-link igång. Har gjort detta;

Gränssnitt för TP-Link Nano Router WR802N som visar status, firmwareversion, LAN och trådlös information i klientläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har satt den i Client läge. Den har fått ett IP från mitt nätverk. Har valt en AP (den ena växelriktaren). Jag kommer åt TP-link via normala nätverket nu. Har uppdaterat den till senaste firmware.

När man ska välja nätverk så får jag upp dessa;

TP-Link router inställningssida, visande lista över tillgängliga accesspunkter med BSSID, SSID, signalstyrka, kanal och kryptering.
Skapa konto

Har också satt upp 192.168.200.x nätet så att det skall vara med i huvudroutern i det normala nätverket. (Detta var "Öppnat" som jag menade.)

Skärmbild av statisk router-inställning på mobil, visar destination 192.168.200.0, subnet mask 255.255.255.0, gateway 192.168.68.1.
Skapa konto

Eller skall detta göras i TP-linken? Ser inte att det går i client-läget.

Vad jag ser är att jag ändå inte ser 200-nätet, så jag tror jag kan ha gjort fel där. Har även nu prövat att lägga till inne i HA, men får error som förut.

Redigerat:
Terminalvisning av OpenWrt-version 24.10.4 med ett "Permission denied"-fel vid försök att komma åt "/etc/config/network".
Skapa konto

Jag fick heller inte ihop det och provar openwrt. Men fastnar här när jag ska konfigurera via putty

Huawei enhetslista med SUN2000-10KTL-M1 inverter, elmätare och batterier, teknikinställningar.
Skapa konto

Jag provade via inställningar i TP link GUI istället och verkar komma fram nu.

Redigerat:
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
M mb7726 skrev:
[bild]
Jag provade via inställningar i TP link GUI istället och verkar komma fram nu.
Du får skriva ett inlägg hur du gjorde så får jag testa samma.

Jag kopplade upp TPlink som client mot SUN2000 nätverket. Anslöt wifi adapter på HA mot SUN2000 nätverket. Har kabel mot det vanliga nätverket på HA.
Startade Huawei integrationen i HA och anslöt mot 192.168.200.1 port 6607

M mb7726 skrev:
Jag kopplade upp TPlink som client mot SUN2000 nätverket. Anslöt wifi adapter på HA mot SUN2000 nätverket. Har kabel mot det vanliga nätverket på HA.
Har HA green och den kan inte ha wifi adapter.

Hänger inte rikligt med ändå. :(

K
jackt jackt skrev:
Då har jag TP-link igång. Har gjort detta;

[bild]

Har satt den i Client läge. Den har fått ett IP från mitt nätverk. Har valt en AP (den ena växelriktaren). Jag kommer åt TP-link via normala nätverket nu. Har uppdaterat den till senaste firmware.

När man ska välja nätverk så får jag upp dessa;

[bild]

Har också satt upp 192.168.200.x nätet så att det skall vara med i huvudroutern i det normala nätverket. (Detta var "Öppnat" som jag menade.)

[bild]

Eller skall detta göras i TP-linken? Ser inte att det går i client-läget.

Vad jag ser är att jag ändå inte ser 200-nätet, så jag tror jag kan ha gjort fel där. Har även nu prövat att lägga till inne i HA, men får error som förut.
Ja, så långt har du gjort rätt med TP-linken. Men sedan har jag inte hittat mer info.

Den regeln du gjort i din vanliga router är inte rätt. Regenln du gjort sätter att du kan nå 192.168.200.x via 192.168.68.1. Vilket är routern i säg. För normalt sett är en inställd på att skicka allt mot din ISP. Så regeln ska vara med default gateway till TP-linken.

Du skulle kunna prova sätta en statisk IP-adress på din dator i 192.168.200.x och prova pinga växelriktaren. Får du svar så skulle du kunna sätta en extra IP på home assistant och nå den den vägen. Inte provat själv, men se nedan.
Konfigurering av nätverksgränssnitt med statiskt IP; IPv4 adresser: 192.168.1.44 och 192.168.200.11, båda med nätmask 255.255.255.0.
Skapa konto

Redigerat:
K
M mb7726 skrev:
[bild]
Jag fick heller inte ihop det och provar openwrt. Men fastnar här när jag ska konfigurera via putty
Du anger inte vilken text-editor som ska öppna filen. Du behöver troligen skriva "vi" framför kommandot, vilket är en fileditor som finns på många unix-system
M mb7726 skrev:
Men du har då din home assistant så nära växelriktaren att du får in signal? Då borde du ju inte behöva TP-link WR-802N?

Redigerat:
M mb7726 skrev:
[bild]
sudo nano filnamn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.