Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Nu är det dags att montera en hydropress ist för vår hydrofor då vi ska montera ett vattenfilter som kräver detta.
Jag har aldrig gjort detta och önskar en enkel genomgång om hur man gör.
Tänkt mig en 180l hydropress från Wellmate då vi är tre fastigheter som delar vatten.
Denna länk fast 180l varianten:
https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/
Vad mer behöver jag, vi kommer inte kunna återanvända sånt som tryckströmbrytare etc då det är gamla grejer där trycket inte är inställbart på ett vettigt sätt. Där orange pil är inritad kommer vattnet från pumpen. Allt där efter ska bort. Förstår att ni inte kan svara på dimensioner etc, men vilka prylar som behövs i stort skulle uppskattas.
Jag har aldrig gjort detta och önskar en enkel genomgång om hur man gör.
Tänkt mig en 180l hydropress från Wellmate då vi är tre fastigheter som delar vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna länk fast 180l varianten:
https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/
Vad mer behöver jag, vi kommer inte kunna återanvända sånt som tryckströmbrytare etc då det är gamla grejer där trycket inte är inställbart på ett vettigt sätt. Där orange pil är inritad kommer vattnet från pumpen. Allt där efter ska bort. Förstår att ni inte kan svara på dimensioner etc, men vilka prylar som behövs i stort skulle uppskattas.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Någon får gärna rätta mig, men ska du byta ut en hydrofor mot en hydropress är väl det enda du behöver göra just det - byta ut den. Vi köpte själva en Wellmate hydropress nyligen (som vi inte monterat än dock). Anslutningen i botten är plast, så jag tror du ska ha en anslutning med lekande mutter och packning istället för lin och rörgänga.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Absolut kan man göra så, fast vi ska börja om från början kan man säga. Inget är vettigt gjort i nuvarande system.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Fast om jag tar in en röris lär jag mig ju aldrig 
Tänker att detta kan inte vara mkt svårare än att bygga badrum eller dra vatten inomhus bara man får möjlighet att förstå.
Vad behövs för bilder för att det ska gå att få det förklarat lite bättre?
Tänker att detta kan inte vara mkt svårare än att bygga badrum eller dra vatten inomhus bara man får möjlighet att förstå.
Vad behövs för bilder för att det ska gå att få det förklarat lite bättre?
Logga in
Skapa konto
Kulventiler innan och efter filtret bör ju vara klokt, samt någon by-pass kanske? Sitter det monterat på filtret?
Tänkvärt är dock att man aldrig får kunna stänga bort säkerhetsventilen från tryckkällan.
Tänkvärt är dock att man aldrig får kunna stänga bort säkerhetsventilen från tryckkällan.
Bara om man har en pump som kan ge så höga tryck och det är inte så ovanligt vid djupvattenpumpar.
Och för ordningsföljden på komponenter i TS fall skulle jag tänka mig:
1. Samlingsrör med tryckströmbrytare, manometer, SÄV direkt vid inkommande från brunnen.
2. En avstängningsventil.
3. T-rör för anslutning mot hydropress,
4. Det Krilleman skrev runt filtret dvs avstängning före/efter och ev bypass sen ut mot förbrukning.
Och för ordningsföljden på komponenter i TS fall skulle jag tänka mig:
1. Samlingsrör med tryckströmbrytare, manometer, SÄV direkt vid inkommande från brunnen.
2. En avstängningsventil.
3. T-rör för anslutning mot hydropress,
4. Det Krilleman skrev runt filtret dvs avstängning före/efter och ev bypass sen ut mot förbrukning.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Tack för alla svar, en kanske väldigt dum fråga men vad är det som gör att vattnet som pressas ur en hydropress inte går åt pumphållet utan ut mot fastigheterna? Är det pumpens mottryck som löser det eftersom det är samma rör in som ut?
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Du behöver också möjlighet att tömma tanken så att du inte behöver dra loss hela installationen för att tömma den. Och ja, mottrycket gör att det inte går mot pumpen, utan ut i ledningsnätet. När trycket sjunker hoppar ju pumpen igång igen. Man behäver inte lekande mutter in till tanken, men eftersom det är plast så ska man använda gängtejp och inte lin.
Bilden är från min lilla wellmatetank, dock kopplad till jetpump från grävd brunn.
Bilden är från min lilla wellmatetank, dock kopplad till jetpump från grävd brunn.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Koppla in en extra hydropress
Vatten & Avlopp -
Koppla in hydropress på 32 mm plaströr
Vatten & Avlopp -
Hur kopplar man en hydropress ihop med en pumpautomat med liten tank?
Vatten & Avlopp -
Koppla på vattenutkastare innan hydropresstank
Vatten & Avlopp -
Seriekoppla hydrofor och hydropress
Vatten & Avlopp