Nu är det dags att montera en hydropress ist för vår hydrofor då vi ska montera ett vattenfilter som kräver detta.

Jag har aldrig gjort detta och önskar en enkel genomgång om hur man gör.

Tänkt mig en 180l hydropress från Wellmate då vi är tre fastigheter som delar vatten.
Wellmate glasfiberhydropress på 180 liter för vattenfiltrering i fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna länk fast 180l varianten:
https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/

Vad mer behöver jag, vi kommer inte kunna återanvända sånt som tryckströmbrytare etc då det är gamla grejer där trycket inte är inställbart på ett vettigt sätt. Där orange pil är inritad kommer vattnet från pumpen. Allt där efter ska bort. Förstår att ni inte kan svara på dimensioner etc, men vilka prylar som behövs i stort skulle uppskattas.

Vattenledningssystem med rostiga rör och ventiler utmärkta med orange pil där nya hydropressen ska installeras.
Skapa konto

Ser detta ut att vara ett vettigt ihop plock, tryckströmbrytare ska jag köpa på annat håll:
Skärmdump av en varukorg med byggmaterial som samlingsrör, säkerhetsventil, manometer och glasfiberhydrofor.
Skapa konto

Någon får gärna rätta mig, men ska du byta ut en hydrofor mot en hydropress är väl det enda du behöver göra just det - byta ut den. Vi köpte själva en Wellmate hydropress nyligen (som vi inte monterat än dock). Anslutningen i botten är plast, så jag tror du ska ha en anslutning med lekande mutter och packning istället för lin och rörgänga.

Absolut kan man göra så, fast vi ska börja om från början kan man säga. Inget är vettigt gjort i nuvarande system.

G ekaa88 skrev:
Absolut kan man göra så, fast vi ska börja om från början kan man säga. Inget är vettigt gjort i nuvarande system.
Om du vill göra om allt från början får du nog ta en mer översiktlig bild.
Dessutom är det väl smartast bara ta in en röris. De vet hur man designar en bra lösning ;)

Fast om jag tar in en röris lär jag mig ju aldrig :)

Tänker att detta kan inte vara mkt svårare än att bygga badrum eller dra vatten inomhus bara man får möjlighet att förstå.
Vad behövs för bilder för att det ska gå att få det förklarat lite bättre?
Handritad skiss över vatteninstallation med pump, hydrofor, rör och filter noterade.
Skapa konto

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Krilleman
Kulventiler innan och efter filtret bör ju vara klokt, samt någon by-pass kanske? Sitter det monterat på filtret?

Tänkvärt är dock att man aldrig får kunna stänga bort säkerhetsventilen från tryckkällan.

• Gilla
Rolldin
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Tänkvärt är dock att man aldrig får kunna stänga bort säkerhetsventilen från tryckkällan.
Fråga : ska det även finnas en säkerhetsventil även på kallvattensidan ? Den sitter väl på varmvattensidan i panna eller varmvattenberedare ?

Bara om man har en pump som kan ge så höga tryck och det är inte så ovanligt vid djupvattenpumpar.

Och för ordningsföljden på komponenter i TS fall skulle jag tänka mig:

1. Samlingsrör med tryckströmbrytare, manometer, SÄV direkt vid inkommande från brunnen.
2. En avstängningsventil.
3. T-rör för anslutning mot hydropress,
4. Det Krilleman skrev runt filtret dvs avstängning före/efter och ev bypass sen ut mot förbrukning.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack för alla svar, en kanske väldigt dum fråga men vad är det som gör att vattnet som pressas ur en hydropress inte går åt pumphållet utan ut mot fastigheterna? Är det pumpens mottryck som löser det eftersom det är samma rör in som ut?

Är det en pump i borrhålet så sitter det en backventil i den, är det en s.k hydroforpump så sitter backen på röret i brunnen ( grävd brunn )

Ah, tack då fattar jag.

Blev den här beställningen, tryckströmbrytare köper jag från annat håll och mkt kopplingar m.m finns i garaget.
Skärmdump av en onlinebeställningslista med VVS-artiklar inklusive glasfiberhydrofor, manometer och ventiler med priser.
Skapa konto

• Gilla
DTanner
  • Laddar…
Du behöver också möjlighet att tömma tanken så att du inte behöver dra loss hela installationen för att tömma den. Och ja, mottrycket gör att det inte går mot pumpen, utan ut i ledningsnätet. När trycket sjunker hoppar ju pumpen igång igen. Man behäver inte lekande mutter in till tanken, men eftersom det är plast så ska man använda gängtejp och inte lin.
Bilden är från min lilla wellmatetank, dock kopplad till jetpump från grävd brunn.
Wellmate-vattentank kopplad till en jetpump, med filter och rörinstallationer i ett pumprum.
Skapa konto

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Funkar denna ordning på samlingsröret?
Samlingsrör med etiketter för tryckströmbrytare, säkerhetsventil, manometer och vattenflödesriktning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.