tommib skrev:
Ja, om det är snyggaste sättet att koppla. Det kan också vara så att det blir bättre om du sätter ytterligare en dosa någon annan stans som matas från första dosan. Det beror helt på hur du tänkt sätta upp armaturerna och vilka förutsättningar som finns för kabeldragning.
Måste bara fråga vad du menar med bättre med en dosa till? Eller menar du att det blir eventuellt mest
estetiskt så att säga?

Det kan bli snyggare, billigare och snabbare med flera dosor det beror het och hållet på hur det ser ut hos dig.

elmont skrev:
Det kan bli snyggare, billigare och snabbare med flera dosor det beror het och hållet på hur det ser ut hos dig.
Tack! Öppna snapsen nu!

Jag är numer medveten om hur korkad man blir av spriten, så numera är jag rätt måttlig i konsumtionen så jag avvaktar några timmar till :thumbup:

Rita en skiss hur armaturerna ska sitta, ska de sitta på rad eller ska de sitta parallellt med varandra eller som en fyrkant/rektangel.

Sitter de på rad så är det snyggast att serie/vidarekoppla
Parallell montering så blir det enklare med en eller flera dosor.
Fyrkanten blir någon blandning av detta.

Protte

Mikael_L
Tänk på tändtråden (fasledaren för ström till armaturerna ifrån strömbrytaren) kan vara blå ifrån strömbrytaren, särskilt om det är kabelinstallation.
Ja det kan ju vara vilka färger som helst förvisso, men blå är inte fel, men kan vara förbryllande för icke-elektriker.
En del andra färger är "förbjudna", men det kan tyvärr vara så ändå. :eek:

Om du nu kapar och dosar av kabeln där man ser i bilden så bör det inte vara någon blå tändtråd, utan blå bör vara nolla.

Mikael_L skrev:
Tänk på tändtråden (fasledaren för ström till armaturerna ifrån strömbrytaren) kan vara blå ifrån strömbrytaren, särskilt om det är kabelinstallation.
Ja det kan ju vara vilka färger som helst förvisso, men blå är inte fel, men kan vara förbryllande för icke-elektriker.
En del andra färger är "förbjudna", men det kan tyvärr vara så ändå. :eek:

Om du nu kapar och dosar av kabeln där man ser i bilden så bör det inte vara någon blå tändtråd, utan blå bör vara nolla.
Ok får kanske rådgöra med polaren ändå!

Mikael_L
Alltså ... ditt lilla "lysrörsproblem" torde inte innebära några svårigheter, så övertolka inte det jag skrev. :)

Det var både till dig och för andra som läser och kommer läsa tråden här, att man kan råka på lite klurigheter med färger i kopplingarna. Bara så man inte alltid utgår att blå alltid är nolla.
Men det är lätt att kolla.

Ok!

En för tråden nästan relevant fråga då..

Hur många armaturer (watt) kan man koppla över en brytare innan det måste till relän istället?

Jag har 12 st armaturer som skall upp i garaget.

Mikael_L
Det beror en del på om armaturerna är med reaktor och kompenserade eller inte. Eller om de har elektroniska drivdon.
Men lysrör är ingen jättesnäll last oavsett så man ska definitivt inte ansluta 2000+ W lysrörseffekt direkt över en brytare.
12 st tycker jag instinktivt känns som lite för många. Jag skulle dela upp de på två brytare och få fördelen att det går att tända upp en mindre del av garaget om man inte behöver fullt arbetsljus.
Alt lägga armaturerna på en kontaktor.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
!2 st kommer tveklöst att "käka" brytare så gör som Mikal_L föreslår, sätt en kronbrytare och dela på lasten.

Demmpa skrev:
Om du kör alternativ 1 så måste kabeln mellan befintlig armatur och nya kopplingsdosan bytas, det blir alldeles för korta trådar i dosan annars. Samt att man oftast inte använder Torix (tomtehattar) som skarvdon utan tex Wago 773, Wago 221 eller liknande istället.
Varför använder man oftast inte Torix? :x

Svårare att få till en helt säker koppling, det kräver lite mer av utövaren och tar lite längre tid.

Mikael_L
Det var väl kanske lite dumt skrivet. Många elektriker använder inte torix längre, allt fler går över till Wago, helacon och liknande.
Men torix var väl i princip stommen för inkopplingar under typ 80-talet och många använder torix fortfarande, men allt färre. :)

Men det blir helt klart bra kopplingar för en med säkert handlag och vana.
För nybörjare är andra slags toppklämmor bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.