Hej!

Har en lysrörsarmatur i garaget. Vill koppla in 3 till

Kabeln som går in i den armaturen som sitter nu, kan jag kapa den och sätta en kopplingsbox där jag går in med kablarna från de tre nya armaturerna och tvinnar ihop alla jord, faser och nollor med varann i tomtehattar? Och även då den befintliga armaturens kablar såklart. Då blir det väl en paralellkoppling?

Eller är det bättre att gå med en kabel från befintlig armatur vidare gill nästa, och vidare från den till nästa osv? Serie antar jag det blir då?

tommib
Det ska kopplas parallellt hur du än gör, genom befintlig armatur eller dosa av. Seriekoppling tillämpas i princip bara för konstantströms-LED (i ett normalt hem).

Låt bli Torix (=tomtehattar) om du inte är van att använda dem. Wago 773/222/221 eller motsvarande Helacon är avsevärt bättre för ändamålet, mycket svårare att koppla fel.

En bild på hur du har tänkt dig att montera armaturerna och länk till själva armaturerna skulle hjälpa för att kunna ge ett rimligt förslag. Eftersom det är behörighetskrävande kan också elektrikern lösa allt detta åt dig ;)

1466714772352497814457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut. Tänkte kapa kabeln innan armaturen, och sätta en tom kopplingsbox där jag tvinnar ihop alla kablar. Jord med jord. Fas med fas. Och nolla med nolla.

tommib skrev:
Det ska kopplas parallellt hur du än gör, genom befintlig armatur eller dosa av. Seriekoppling tillämpas i princip bara för konstantströms-LED (i ett normalt hem).

Låt bli Torix (=tomtehattar) om du inte är van att använda dem. Wago 773/222/221 eller motsvarande Helacon är avsevärt bättre för ändamålet, mycket svårare att koppla fel.

En bild på hur du har tänkt dig att montera armaturerna och länk till själva armaturerna skulle hjälpa för att kunna ge ett rimligt förslag. Eftersom det är behörighetskrävande kan också elektrikern lösa allt detta åt dig ;)
Så länge jord nolla o fas kopplas ihop med varann kan det väl inte bli fel?

Det går normalt bra att göra på bägge sätten.
Det är mycket upp till tycke och smak, vad som blir mest estetiskt.
Men vissa lysrörsarmaturer är egentligen inte konstruerade för vidarekoppling, det man även måste tänka på är att lysrören avger uv-ljus som "äter" isoleringen runt trådarna i kablarna, så trådarna bör/måste skyddas mot uv-ljuset.

Om du kör alternativ 1 så måste kabeln mellan befintlig armatur och nya kopplingsdosan bytas, det blir alldeles för korta trådar i dosan annars. Samt att man oftast inte använder Torix (tomtehattar) som skarvdon utan tex Wago 773, Wago 221 eller liknande istället.

tommib
Hoffmeister skrev:
Så länge jord nolla o fas kopplas ihop med varann kan det väl inte bli fel?
Nej, och det kan inte bli en seriekoppling heller :)

Som demmpa sa, bägge sätten fungerar, det handlar mest om vilket som blir snyggast, dvs var de nya armaturerna hamnar i förhållande till den befintliga och om det finns vettiga sätt att dra kablar mellan dem. Under vissa förutsättningar kan en kombination, dvs både dosa för att grena av och överkoppling i armaturerna, vara det bästa.

Demmpa skrev:
Det går normalt bra att göra på bägge sätten.
Det är mycket upp till tycke och smak, vad som blir mest estetiskt.
Men vissa lysrörsarmaturer är egentligen inte konstruerade för vidarekoppling, det man även måste tänka på är att lysrören avger uv-ljus som "äter" isoleringen runt trådarna i kablarna, så trådarna bör/måste skyddas mot uv-ljuset.

Om du kör alternativ 1 så måste kabeln mellan befintlig armatur och nya kopplingsdosan bytas, det blir alldeles för korta trådar i dosan annars. Samt att man oftast inte använder Torix (tomtehattar) som skarvdon utan tex Wago 773, Wago 221 eller liknande istället.

Ok! Men i alternativ 1 blir det ju totalt 5 nollor, 5 faser, och 5 jord som ska sitta med varann i samma skarvdon eller torix, eller hur? Och det kommer funka utan problem?

Om jg inte använder en kopplingsbox, kopplar jag då bara vidare från befintlig armatur till de tre övriga armaturerna? Alltså tex där fasen är kopplad in, går jag bara vidare med tre andra faser till de tre nya armaturerna. Får det plats så många i en armatur?

tommib
https://www.kjell.com/se/sortiment/...oppningsbar-snabbklamma-5-anslutningar-p36998

Inga problem med fem ledare. Wago 773 finns med upp till åtta anslutningar.

Du blandar ihop faser och fasledare, det är två olika saker. Vad du kommer ha är fem fasledare (eller egentligen tändtrådar eftersom jag antar att dina lysrör styrs från en brytare), fem nolledare och fem jordledare.

Om en armatur klarar överkoppling beror helt på hur den är byggd. De flesta billiga armaturer som du köper på biltema m.fl. klarar inte överkoppling eller har endast väldigt rudimentära plintar. Dyra armaturer avsedda för proffs har oftast plintar i bägge ändar av armaturen och dessutom stöd för trefasgrupp så att man kan tända var tredje armatur för sig (eller annan lämplig kombination). Enda sättet att veta är att öppna armaturen. En gissning är att din armatur endast stödjer vidarekoppling till en annan armatur, om ens det.

Enklast är nog om du monterar en dosa.

tommib skrev:
[länk]

Inga problem med fem ledare. Wago 773 finns med upp till åtta anslutningar.

Du blandar ihop faser och fasledare, det är två olika saker. Vad du kommer ha är fem fasledare (eller egentligen tändtrådar eftersom jag antar att dina lysrör styrs från en brytare), fem nolledare och fem jordledare.

Om en armatur klarar överkoppling beror helt på hur den är byggd. De flesta billiga armaturer som du köper på biltema m.fl. klarar inte överkoppling eller har endast väldigt rudimentära plintar. Dyra armaturer avsedda för proffs har oftast plintar i bägge ändar av armaturen och dessutom stöd för trefasgrupp så att man kan tända var tredje armatur för sig (eller annan lämplig kombination). Enda sättet att veta är att öppna armaturen. En gissning är att din armatur endast stödjer vidarekoppling till en annan armatur, om ens det.

Enklast är nog om du monterar en dosa.
Ok grymt! Ja du har rätt. Jag menar fasledare såklart. Så jag sätter alltså en dosa med tre sådana wago du länkade till innan befintlig armatur. I ena wagon kopplar jag alla jordledare, inklusive den från själva strömbrytaren då. I den andra alla fasledare, och i den tredje alla nollor. Sedan bara vidare ut till respektive armatur?

Täker jag rätt då. Har även en kompis som är elektriker. Men man vill ju va lite duktig och ta reda på själv ibland oxå:)

tommib
Hur menar du med jord från brytare? Jord får aldrig brytas. Eller menar du jordledaren som kommer i samma kabel?
Bäst är nog om du frågar kompisen....

tommib skrev:
Hur menar du med jord från brytare? Jord får aldrig brytas. Eller menar du jordledaren som kommer i samma kabel?
Bäst är nog om du frågar kompisen....
Nej menar såklart jordledaren från brytare. Tänker inte bryta jorden nej! Så mycket begriper jag!

Menar att alla jord kopplas ihop, alla fas kopplas ihop, och alla nollor ihop i samma dosa

tommib
Ja, om det är snyggaste sättet att koppla. Det kan också vara så att det blir bättre om du sätter ytterligare en dosa någon annan stans som matas från första dosan. Det beror helt på hur du tänkt sätta upp armaturerna och vilka förutsättningar som finns för kabeldragning.

Ok tack för bra svar! Ska konsultera polaren ockå innan något görs! Men då var jag inte ute och cyklade iaf! Tack igen för fantastiskt snabbt svar! Trevlig midsommar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.