Jag har en Garo Mediacentral som jag vill koppla mitt mobila bredband från 3 till. Jag har även en Dovado router. Det är säkert en löjligt enkel sak, men jag har fastnat. Kan någon hjälpa mig med att förklara hur man kopplar in den?

Peter

Din fråga passar nog bättre i teknikforumet, men annars är det väl bara att ta en patchkabel från en LAN-port på routern (finns ju även en WAN-port på flesta routers) till en port på switchen(?) i mediacentralen.

Garo verkar trevligt nog inte ge sig på att tillverka switchar, routrar å sånt om jag fattar deras sida själv.

http://www.garo.se/produkter/pmediaprogram/mediacentraler.html

Om LAN-portarna på Dovado-routern räcker så anslut mediacentral-kablarna för dina datorer & co med varsin patchkabel till varsitt LAN-uttag på routern. Raka kablar ska fungera.

Om uttagen på routern inte räcker så måste du också ha en switch. I teorin ska du ha en korsad kabel mellan switch och LAN-port på routern (om inte en port på switchen är märkt "uplink"), men i praktiken är antagligen portarna autoswitchande. Med switch och router ihopkopplade så kan du använda både övriga lan-uttag på routern och uttagen på switchen till datorer i hemmanätverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.