Hej!

Skall försöka beskriva mitt "problem". Vi har för närvarande två stycken TV-apparater, en i vardagsrummet och en i sovrummet. Vi har enbart en video-apparat, i vardagsrummet, men jag har denna kopplad även till sovrums-tvn genom att jag splittat antennkabeln efter videon till att gå till bägge tv-apparaterna. Videons SCART går in i vardagsrums-tvn.

Nu tänkte vi köpa en DVD-spelare och tänkte då ha den i vardagsrummet. Men, man skulle även kunna se på DVD i sovrummet.
Om DVDn hade varit likadan som videon med antenn in/ut så hade man ju bara kunnat stoppat in denna i kedjan, men så är det ju inte.
Hur skulle jag kunna lösa detta? Kan man ta S-Video-utgången från DVDn och på något sätt "merga" ihop den signalen med video/tv i en antennkabel till sovrummet?
SCART kan man ju bara köra till vardagsrumstvn.

Någon som förstår vad jag är ute efter?

Mvh
Pagge

Tack, den borde ju funka ja.

Tyvärr blir det ju lite "dyrt" med 300 spänn. Det är ju nog då lika bra att köpa en budget-DVD-spelare till för 500 spänn från NetOnNet...

Mvh
Pagge

Är inte så hemma på detta område, men kan man inte gå med scart från dvd-video? ???

Koppla DVD:n till en av videons scartingångar. Sätt videon på "rätt kanal" och kolla på DVD i sovrummet via videon.

Har inte testat detta själv men det borde funka... :) Har digitalboxen kopplad på detta sättet och det fungerar bra.

lind75 skrev:
Hej!

Kolla på en RF modulator från Clas Ohlsson, det kanske kan vara något.
Tyvärr ingen vidare apparat. Bilden är OK. Men ljudet är av ganska usel kvalitet.

Tar tacksamt emot tips på modulatorer som funkar lite bättre.

Jag vet att det var problem med ljudet på RF-modulatorn i början. De hade fått modulatorer med en engelsk PAL standard. Det ska nu vara fixat så kolla där igen. Jag har en kolega som har testat den,och på hans första var ljudet kasst men när man fick rätt så var allt bra.

lind75 skrev:
... Det ska nu vara fixat så kolla där igen. Jag har en kolega som har testat den,och på hans första var ljudet kasst men när man fick rätt så var allt bra.
Aha! Har inte orkat reklamera, men nu låter det som det är dax.

Tackar för tipset ;D.

"Koppla DVD:n till en av videons scartingångar. Sätt videon på "rätt kanal" och kolla på DVD i sovrummet via videon."

Hmmmm, innebär den kopplingen att videon då sänder ut DVD-signalen som den får in på SCARTEN, ut på antennutgången som jag kör in i bägge TV-apparaterna?

Och att man då skulle kunna se på TV i vardagsrummet samtidigt som man ser på DVD i sovrummet?

Mvh
Pagge

Tänk på att om du använder videon som rf-modulator så kan du inte använda videon till något annat medan du ser på DVD i sovrummet.

Och tänk också på att det finns inga rf-modulatorer för vanliga dödliga som har stereoljud.

Dessutom ger antennsladd, och för den delen även "kompositvideo" klart sämre bild än s-video eller rgb som man kör i scartkabelen (eller med lös kabel om man vill i s-vi
deo-fallet)

Hur långt avstånd är det ?

s-video (som även felaktigt kallas "s-vhs" ibland) kan man skarva väldigt långt, man behöver två stycken antennkoaxkablar, som ska vara exakt lika långa (mät ut innan de spikas upp typ, om det skiljer för mycket så hamnar färgen förskjutet i sidled jämfört med den svartvita bilden). Däremot kan det bli lite si och så med kvalitén om man skarvar stereoljudet rakt av utan någon förstärkarkoppling, det är bara att prova och hålla tummarna, har man otur försvinner det massor av diskant, men oftast går det skitbra.

Fast sen beror det ju på om man ska "fin-titta" på värsta lyxfilmen, eller av en händese se något tyskdubbat en stund före läggdags :)

Fast sen beror det ju på om man ska "fin-titta" på värsta lyxfilmen, eller av en händese se något tyskdubbat en stund före läggdags

;D ;D

yxis skrev:
Och tänk också på att det finns inga rf-modulatorer för vanliga dödliga som har stereoljud.
Faktiskt så har Kjell & Co en stereo RF modulator med IR repeater. Detta innebär att du i den vanliga antennsladden även kan skicka fjärrstyrningen till video/DVD från sovrummet.

Se http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=57088&path=

Tekniskt sett så tvivlar jag på att det är NICAM stereo ljud den genererar. Även om det är relativt billigt och enkelt att göra så tror jag man har valt den "tyska" standarden A2.

Nu spelar det ingen roll i Sverige då alla Nicam TV/Video jag har sett även avkodar det analoga A2 ljudet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.