Vi fick nyligen ett FTX-aggregat installerat. Håller nu på att bygga in delar av fläktsystemet i "boxar" (reglar + gips) och tänkte i samband med detta passa på att sätta in LED-downlights i några av dem. Saken är den att ett lamputtag som sitter på väggen, men nära taket, i samband med detta kommer att byggas in i boxen. Detta passar på sätt och vis bra, givet att det är godkänt att dra vidare el från ett sådant lamputtag till downlights.

1) Är det OK att koppla downlights direkt till ett vanligt lamputtag?

2) Ifall man skulle vilja flytta uttaget så att det istället sitter utanpå boxen (för att koppla in ytterligare en taklampa i mitten av rummet i framtiden), hur bör man i så fall dra elen från det gamla uttaget till det nya?

Mellan downlights:en tänker jag att det är lämpligt att använda något värmebeständigt, t.ex. TP-90 kabel med 1,5 mm^2 ledare. Downlightsen kommer med varsin transformator, så det är 230 V fram till varje downlight som gäller. Effekten är ganska låg, ca 80 W matningseffekt totalt.

Så här ser det ut nu:
Inbyggd ventilationsbox i vägg med framträdande kablar och del av fläktsystemet synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett lamputtag nära taket mellan träreglar före byggnation av box för fläktsystem.
Skapa konto

Bästa svaret

tommib
Egentligen ska inte dosor byggas in men i just det där fallet skulle jag koppla in downlightsen direkt på det befintliga uttaget. Det ser ut om att det inte är vidarekopplat någonstans.

Vill du vara väldigt ordentlig så ta upp ett hål i boxen vid dosan och sätt dit ett större täcklock. Du kommer inte kunna jobba genom det men det indikerar att dosan finns där när nästa ägare letar och undrar varför du gjort som du gjort. Om det är drivdon som ska in kan detta med fördel kombineras, men jag uppfattade det som att du har armaturer med individuella drivdon.

Tack för svaret. Så här blev resultatet:
Nyrenoverat rum med infällda spotlights i taket och belysta vitmålade tegelväggar.
Skapa konto

• Gilla
Natulek och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.