39 778 läst ·
31 svar
40k läst
31 svar
Koppla bort tvättmaskin själv
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Och vi har sagt det förut, men det tål att upprepas. Man skall inte arbeta innan man mätt att det är spänningslöst.Daniel_82 skrev:Huvudsäkringen är bra den. När jag renoverade nuvarande lägenheten så var huvudsäkringen väldigt bra man använde. Då man inte visste vart propparna gick så gjorde enkelt med huvudsäkringen. När jag hade elektriker hemma kort därefter för dra om all el visade det sig att det var fel på proppen så fastän den var helt ur så var det fortfarande el i.
Arbetsgången är "koppla ifrån sedan mät".
Nåja, egentligen så är den, "mät, koppla ifrån, mät igen, och mät sedan på något du vet har spänning". Kan man få det att i praktiken bli "mät, koppla ifrån, mät" så får det anses "mycket bra", och om man åtminstone har "koppla ifrån och mät" som minsta möjliga, så är det ändå acceptabelt.
Men, det är klart att det slarvas även med det. Jag är inte perfekt själv. Tyvärr.
I princip håller jag med men det är skillnad på arbete och arbete.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är inget jag rekommendera att andra gör, men själv skulle jag mycket väl kunna koppla ur en tvättmaskin från en normal anslutningsdosa med spänning på. Kan jag tänka mig att göra det, kan jag definitivt tänka mig att lita på att huvudbrytaren faktiskt fungerar, men att göra arbetet som om det var spänningssatt.
Det känns som man ska ha en extremt dålig dag om både huvudbrytaren är felaktig och man klantar sig och får en kyss. Har man en sån dag skulle man antagligen klantat sig vid mätningen och fått en kyss redan då...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad menar du?Alfredo skrev:
Att bara för att man har en "dålig dag" så skall man dö
Nej, då tror jag mer på de kunniga råden ovan i tråden!
Jag menar att avseende just detta arbete är det i princip lika farligt att anbringa den isolerade mätproben mot den eventuellt spänningssatta ledaren/skruven/plinten som att anbringa den isolerade skruvmejseln för att lossa anslutningssladden.KnockOnWood skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 898 inlägg
Men folk glömmer lätt denna skillnad! (Jag är beredd att ta emot ett uns ovett för detta påhopp på mänsklighetenAlfredo skrev:
Och det kan vara svårt att förstå varför vissa jobb är mindre farliga än andra, och duger det med en isolerad mejsel med grönt skaft från Ica?
Alla drabbas av hjärnsläpp nångång så det är alltid bra att försöka hamra in lite grundläggande mantra, mät spänning - bryt - mät spänningslöshet, då duger Icas mejsel som extra hängsle.
Förr i tiden satt det ofta en skylt vid elcentralen med texten "JORDA OCH KORTSLUT INNAN ARBETE PÅBÖRJAS" eller åtminstone ungefär så. Själv brukar jag göra strömlöst enligt säkringar etc. och sedan kortsluta innan arbete påbörjas
Något som alltid skall göras INNAN man skall utföra en spänningskontroll är att kontrollera instrumentet mot en källa där du har spänning.
Detta för att veta att instrumentet är fungerande och att kablar sitter i dom dem ska i instrumentet . Dvs alltid mätning innan mot spänning!
Bara som en påminnelse till alla hemmapulare (och faktiskt en del yrkesverksamma elektriker)
Detta för att veta att instrumentet är fungerande och att kablar sitter i dom dem ska i instrumentet . Dvs alltid mätning innan mot spänning!
Bara som en påminnelse till alla hemmapulare (och faktiskt en del yrkesverksamma elektriker)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Njae, det helt korrekta är att säkerställa att instrumentet fungerar både innan och efter att man har mätt. Själva mätningen kan nämligen förstöra instrumentet (exv. genom att en säkring går) så att man tror att det är spänningslöst.hugodog skrev:Något som alltid skall göras INNAN man skall utföra en spänningskontroll är att kontrollera instrumentet mot en källa där du har spänning.
MEN det är ju nästan ingen som orkar vara så duktig. Och dessutom så kom de här reglerna till på den tiden vi hade gamla vridspoleinstrument ("analoga" instrument) där det inte går att se skillnad på om man har spänningslöst eller om någon tråd till spolen har brunnit av eller lossnat.
De har vi dock typiskt inte kvar idag. Idag har vi elektroniska instrument där man iaf kan se skillnad på ett stort antal felfall. Är batteriet slut så visar instrumentet inga siffror alls, och det betyder ju inte att det är spänningslöst, utan att mätaren har lagt av. Så frågan är om det är så vanligt att elektroniska multimetrar går sönder på ett sådant sätt att de visar trovärdiga siffror, men mäter "noll" när det i själva verket är 230V.
Jag sticker ut huvudet och säger att det är mycket mindre troligt än förr. Dvs att man idag märker om instrumentet är trasigt. Eller att det iaf är så ovanligt att det påverkar analysen och att man kan minska på kontrollerna. Men jag har som sagt inga data, är det någon som har det? Eller ens anekdoter, dvs har råkat ut för instrument som trots att de "verkar" fungera inte gör det som de ska? Jag är ingen mättekniker så jag kan mycket väl ha fel, men är intresserad av att höra era erfarenheter.
Särskilt om man kompletterar med andra metoder, som kortslutning med mejsel, och att man gör första beröringen med högerhandens fingrars utsida och inte har vänsterhanden krampaktigt greppande om närmsta vattenledningsrör.
(Vi struntar här som sagt i "instrument" av typen mätmejslar osv. Dessa är så osäkra att man inte skall använda dem för att konstatera att det är spänningslöst).
Lars_stefan, du har rätt, jag skrev bara inte med det, får skylla på att jag var trött. Lär nämligen ut det till praktikanterna som man har på jobbet ibland.
Har tyvärr råkat ut för en del praktikanter som knapot vet hur man mäter med en spänningsprovare eller hur man använder en multimeter. Men det har som tur är, inte varit så många .
Har tyvärr råkat ut för en del praktikanter som knapot vet hur man mäter med en spänningsprovare eller hur man använder en multimeter. Men det har som tur är, inte varit så många .
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det händer tyvärr alldeles för ofta med glapp i sladden mellan stickorna på vissa spänningsprovare. Dvs det räcker att man testar provaren i uttaget och sen hamnar sladden lite snett och slutar fungera till nästa uttag... Sen fungerar till tredje uttagetlars_stefan_axelsson skrev:.
.
Jag sticker ut huvudet och säger att det är mycket mindre troligt än förr. Dvs att man idag märker om instrumentet är trasigt. Eller att det iaf är så ovanligt att det påverkar analysen och att man kan minska på kontrollerna. Men jag har som sagt inga data, är det någon som har det? Eller ens anekdoter, dvs har råkat ut för instrument som trots att de "verkar" fungera inte gör det som de ska? Jag är ingen mättekniker så jag kan mycket väl ha fel, men är intresserad av att höra era erfarenheter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 898 inlägg
Min brukar pipa i spänningslöst tillstånd, dvs kontinuitetsfunktionen träder in pga ansluten belastning. Då vet man säkert att det blev spänningslöst. Om det handlar om ett uttag är ju inte lamptestet att förakta heller, en helt vanlig bordslampa.. 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hjälp, inte att undra på att elektriker är dyra!
När jag skall koppla ur en tvättmaskin t.ex. så slår jag av strömmen.
Allt som är igång (ventilation WiFi AP, radio mm slocknar).
Så då drar jag slutsatsen, kanske lite amatörmässigt, att strömmen/spänningen är av.
Men det är klart att jag kollar genom att sätta skruvmejselspetsen mellan de två ledarna,
bara för säkerhets skull
Svårare behöver det väl inte vara?
När jag skall koppla ur en tvättmaskin t.ex. så slår jag av strömmen.
Allt som är igång (ventilation WiFi AP, radio mm slocknar).
Så då drar jag slutsatsen, kanske lite amatörmässigt, att strömmen/spänningen är av.
Men det är klart att jag kollar genom att sätta skruvmejselspetsen mellan de två ledarna,
bara för säkerhets skull
Svårare behöver det väl inte vara?
Jobbar man med spänning på gäller det att lossa kablarna i rätt ordning. D.v.s Faser- nolla- skyddsjord. Man måste äveń beakta risken för bakmatning vid flerfasiga 400v apparater t.ex äldre spisar. Den losstagna kabeln märkt L2 kan innehålla 230 V matat från t.ex L1( via spisplattan).
Jobb under spänning är definitivt inget rekommendera för en hempulare.
Jobb under spänning är definitivt inget rekommendera för en hempulare.