Hej, Ny villa nya funderingar ...

Jag har en ctc electronic elpanna. Den är kopplad till ett vattenburet radiatorsystem via en nibe compact cu varmvattenberedare. Dessutom har jag två relativt nya luftvärmepumpar, en på vardera planet i villan.
Min fråga är om jag kan slå av en radiatorströmbrytaren som heter "Till radiatorenhet" på elpannan för att låta huset när det fungerar värmas endast via luftvärmepumparna. Inte pannans huvudströmbrytare för att förtydliga. Eller räcker det att stänga av radiatorerna och ställa in lägsta temperaturprogrammet på pannan? Vad sker när jag slår av den knappen? Hur blir det med tappvarmvattnet? Drar pannan mindre med avstängd radiatorenhet än om den står i lägstaläge?

tacksam för hjälp

Vaför så mycket FONT= Times New Roman ?

C
Den knappen styr säkert cirkpumpen, skulle jag gissa, så den kan du nog prova att stänga av om du vill, hellre än att skruva ner på radiatorerna faktiskt.

Bosse_A: Jag skulle gissa på att han har pejstat in sitt inlägg från något program och råkat få med en massa taggar alldeles gratis.

Hej, tack för svar.

jo klistrat in har jag, fult blev det, men ändå.

Jag knäppte av knappen och gissningsvis var det cirkulationspumpen som stannande. Elementen blev kalla. Mätaren som visar framledningstemperaturen på pannan gick upp från 30 till 80 grader. Så jag gissar att den nu visar den faktiska temperaturen i vattenbredaren istället för framledningstemperaturen.

Sparar man el på att stänga av pumpen genemot att ha igång den och stänga av termostaterna på radiatorerna?

Om du stänger av pumpen blir det mindre jobb och du slipper att några av radiatorventilerna fastnar i stängt läge, så när du startar pumpen är det som vanligt rätt temperatur i respektive rum utan omjusteringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.