jag har idag ett vattenlarm i köket Dropp-stop 600 Det drivs av 9V batteri.

Funderar på att skaffa ett billigare till tvättstugan 36-3029 det verkar gå på 1.5 - 3V (2 st 1.5V batterier).

Om jag vill koppla in något typ ett relä så att jag kan koppla in reläets sekundärsida till t ex 24V från Elko living eller från Siemens larm, Zwave sensor etc så att när vattenlarmet larmar så får dessa indikation och kan i sin tur larma med mail/SMS etc -

- hur gör jag då bäst?

jag har tänkt att koppla in ett relä som slår till då vattenlarmet går.
Men jag vet inte vart man hittar bra relän som är ok at koppla sekundärsidan till Siemens larm etc
Reläet ska ju vara på 1.5 / 3/ 9 Volt och vara lättdrivet så att batteriet orkar med att driva reläet och att ordinarie larm tjuter.

idéer?
andra lösningar?

Redigerat:
ok bra info om larmkoppling inkl dubbelbalanserad slinga på Kjell.com

någon som vet var jag billigt och bra hittar lämpliga relän 1.5V/3V/9V?

jag vill helst slippa sensorer som är trådlösa och fibaro sensorn är ganska dyr jämförelsevis ~500kr

men det finns några ställen där jag kanske ska ha trådlöst. Visst funkar det lika bra att koppla ett vattenlarm via relä till den binära ingången hos en fibaro dörr/fönstersensor?

JanneSjo skrev:
jag vill helst slippa sensorer som är trådlösa och fibaro sensorn är ganska dyr jämförelsevis ~500kr
Nu är ju Z-wave trådlöst. En trådbunden Z-wave-lösning kommer du inte kunna få till.

Här är en billigare:
https://www.m.nu/flood-sensor-everspring-p-803.html

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Nu är ju Z-wave trådlöst. En trådbunden Z-wave-lösning kommer du inte kunna få till.
Nä svårt att få Zwave trådat :-)

men jag har ett IHC/ELKO living styrsystem i huset och det är trådat och styr uttag och lampor mm - jag vill koppla till det så långt möjligt - sedan tänker jag kanske komplettera med lite Zwave också - men trådade grejor är oftast mycket billigare så jag kör trådat så långt det går.

Nyfniken skrev:
Här är en billigare:
[länk]
ja den verkar ok där jag kan behöva ha trådlöst - tack.

PeterStrandberg skrev:
[länk] ;)
finns en hel del relän men de har spole 12V 24V etc - såg ett relä med spole 5V

jag behöver 1.5/3V resp 9V relän

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.