Hej,

I förrådet har jag en usel lampa från 60-talet och skulle vilka sätta upp LED armaturer samt ny strömbrytare och ny kopplingsdosa då allt är gammalt.

Min tanke är att dra med EKK kabel (jord, fas, nolla) och göra följande:
1. Ta bort 60tals kopplingsdosan och sätta dit en ny.
2. Dra ny kabel (EKK) från kopplingsdosan till en ny strömbrytare som ersätter dem gamla. Jorden tejpar jag då den inte används.
3. Blå kabel används som tändtråd som sedan WAGO kopplas i kopplingsdosan till en brun tråd som tillsammans med jord och nolla går till LED armaturerna.

Är detta korrekt?

• Kopplingsschema för förrådsbelysning med LED-armatur, strömbrytare och kablar markerade i grönt, blått och brunt; jord tejpas och isoleras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
MVJK MVJK skrev:
Är detta korrekt?
NEJ!!

MVJK MVJK skrev:
I förrådet har jag en usel lampa från 60-talet och skulle vilka sätta upp LED armaturer samt ny strömbrytare och ny kopplingsdosa då allt är gammalt.
OK
MVJK MVJK skrev:
👍
MVJK MVJK skrev:
2. Dra ny kabel (EKK) från kopplingsdosan till en ny strömbrytare som ersätter dem gamla. Jorden tejpar jag då den inte används.
👍
MVJK MVJK skrev:
3. Blå kabel används som tändtråd
NEJ !!
Blå får endast användas som neutral (nolla)
Grön/gul får endast användas som skyddsjord

MVJK MVJK skrev:
som sedan WAGO kopplas i kopplingsdosan till en brun tråd
NEJ !!
inte byta färg!!

MVJK MVJK skrev:
som tillsammans med jord och nolla går till LED armaturerna.
Tändtråd, fas och jord till armaturerna är korrekt

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
👍Eller behåll befintliga ledningar

O O skrev:
OK

👍

👍

NEJ !!

NEJ !!
inte byta färg!!

Tändtråd, fas och jord till armaturerna är korrekt
Jag läste detta och tolkade det som att det är ok:

”Färgerna som normalt används till tändtrådar är orange, vit eller grå. Det finns ett undantagsfall då det är tillåtet att använda blå ledare som tändtråd. Det är vid koppling mellan kopplingsdosa och omkopplare i utanpåliggande installation med EKK-kabel (solid)” länk

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
K
MVJK MVJK skrev:
Hej,

3. Blå kabel används som tändtråd som sedan WAGO kopplas i kopplingsdosan till en brun tråd som tillsammans med jord och nolla går till LED armaturerna.

Är detta korrekt?
Andra får ha bestämda åsikter om det korrekta i det du beskriver. Jag tror dock att det är formellt riktigt (eftersom det är en kabelinstallation).

OM du nu väljer att använda dig av en 3-ledare med brun, blå och gul/grön mellan brytare och dosa, så är mitt förslag att du tejpar/färgar den blå tändtråden i åtminstone änden vid dosan. Du har kanske vit eltejp eller liknande som du kan linda runt det blå höljet (kanske även runt det bruna höljet på fortsättningen av tändtråden)?

För den som använder bl.a. ögon och hjärna så fyller inte tejpen någon direkt funktion, men det är en åtgärd som tar 30s att vidta och som bidrar till att minska risken för förvirring/ dumma framtida misstag.

• Gilla
  • Arg
avh67f och 4 till
  • Laddar…
K
MVJK MVJK skrev:
Jag läste detta och tolkade det som att det är ok:

”Färgerna som normalt används till tändtrådar är orange, vit eller grå. Det finns ett undantagsfall då det är tillåtet att använda blå ledare som tändtråd. Det är vid koppling mellan kopplingsdosa och omkopplare i utanpåliggande installation med EKK-kabel (solid)” länk
Samma information finns att få från en mängd andra källor.

Som du beskriver det du tänkt göra har en elektriker gjort i vårt kallförråd. Arbetet gjordes innan vi flyttade in, men enligt fakturan har jobbet gjorts av en elfirma.

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
O O skrev:
NEJ!!
Vadå nej?
Själv hade jag dragit en 5G1,5 men förstår att det kan vara svårt att köpa typ 1,5 m 5-ledare. Det är inget konstigt eller fel att använda blå tändtråd i detta fallet.

• Gilla
avh67f och 6 till
  • Laddar…
K
Müssli Müssli skrev:
Vadå nej?
Själv hade jag dragit en 5G1,5 men förstår att det kan vara svårt att köpa typ 1,5 m 5-ledare. Det är inget konstigt eller fel att använda blå tändtråd i detta fallet.
Bauhaus, Hornbach, mfl brukar sälja EQQ och EQLQ 5g1,5 på löpmeter. Handlade EQLQ på löpmeter igår.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
NEJ !!
Så här skriver t.ex Kjell.com när det gäller koppling av strömbrytare.

Text om koppling av strömbrytare och användning av blå kabel i EKK-kabel, samt regler för färger på tändtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du menar då att de har fel när det gäller vad man får använda blå kabel till när det gäller utanpåliggande kablage? När det gäller gul/grön kabel så har du rätt, men det fuskas nog en del även med den färgen...

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
Verkar som frågan om ev. blå tändtråd har retts ut.

Men trådskaparen skriver även att han tänker sig EKK som kabel i det här fallet. Rent elektriskt och säkerhetsmässigt är det säkert ett OK val. Men man brukar inte använda den kabeltypen för klamrad förläggning eftersom den är för "sladdrig" svårt att få den rak och snygg. Finns andra mer lämpliga kabelval. Prsonligen har jag som hempulare inte lyckats lära mig de "nya" kabeltyperna med "Q" i namnet, så jag överlåter åt någon med bättre kunskap i ämnet att föreslå en alternativ kabel.

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
R roli skrev:
Så här skriver t.ex Kjell.com när det gäller koppling av strömbrytare.

[bild]

Du menar då att de har fel när det gäller vad man får använda blå kabel till när det gäller utanpåliggande kablage? När det gäller gul/grön kabel så har du rätt, men det fuskas nog en del även med den färgen...
H hempularen skrev:
Verkar som frågan om ev. blå tändtråd har retts ut.

Men trådskaparen skriver även att han tänker sig EKK som kabel i det här fallet. Rent elektriskt och säkerhetsmässigt är det säkert ett OK val. Men man brukar inte använda den kabeltypen för klamrad förläggning eftersom den är för "sladdrig" svårt att få den rak och snygg. Finns andra mer lämpliga kabelval. Prsonligen har jag som hempulare inte lyckats lära mig de "nya" kabeltyperna med "Q" i namnet, så jag överlåter åt någon med bättre kunskap i ämnet att föreslå en alternativ kabel.
Du har nog rätt i att det blir EXLQ kabel som jag förstår är styvare.

O O skrev:
NEJ !!
Om jag får ge dig ett råd så är det att vara tydig med vad du vet, vad du tror och vad du tycker.
Rödpennan kan tolkas som att du vet och att det anses vara ett allvarligt fel.
Så här skriver reglerna

Bild av text från regelverket 514.3.Z4 om användning av blå ledare för vissa ändamål, exempelvis som linjeledare eller tändtråd, förutsatt ingen risk för förväxling.

Vidare ang kabel kontra FK i rör så skriver fråga 00-167 från Frågor och svar om föreskrifterna i ELSÄK-FS 1999:5 som alltså syftar på Blå boken:

Ledare med ljusblå färgmärkning får inte användas som tändtråd då färgmärkning användes för att identifiera neutralledaren, om risk för förväxling finns. Vid installation med H07V-R (FK) i rör kan risk för förväxling finnas bland annat eftersom det inte är normal installationspraxis att använda ljusblå ledare som tändtråd i dessa installationer. Jämför 514.3.1.

I normala kabelinstallationer med till exempel EKK har tidigare bedömts (fråga 00-101) att det inte finns någon risk för förväxling om ljusblå tändtråd används.

Detta kanske fortfarande är den ståndpunkt elsäkerhetsverket har, men det vet man aldrig...

• Gilla
mattie_river och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

MVJK MVJK skrev:
Hej,

Är detta korrekt?
Synd att #2 inte i stället var ett tydligt ja, vilket är korrekt, så det sluppit virras så mycket i tråden kring enkla raka saker. Det du ritat är helt riktigt och extra plus att du kopplar jorden i dosan även om den inte används i brytaren. Samma med resonemang om femledare det är ju bra om du matar vidare, sätter uttag osv efter brytaten men tillför noll och inget när det gäller förväxlingsrisk med ytterligare lösa oanvända trådar med i spelet.

Vid utanpåliggande kabelinstallationer är det normalt alltid och särskilt i ditt enkla fall inga problem att följa och förstå vad som går vart och används till vad. Vid infällda och FK i rör-slang med många anslutningar i dosorna ökar förväxlingsrisken och där är-ska det ju också vara lätt gjort att byta ledare så blå också får vara entydigt nolla om man vill vara regelrätt.

Så kanske en fet felbock för #2.

• Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.