Hej. Jag kan ingenting om el. Men har en fråga om en häll.

Kan jag köra denna häll på 20a 1fas? https://www.mediamarkt.se/sv/produc...VZix2w07tuy75ajAotYaAiVZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Hällen kommer vara ensam på den säkringen

Det står att den kräver 7400w. Men det innebär väl alla plattor på max? Huvudsäkringen i lägenheten är bara på 25a.

Så kan jag köra denna häll på 20a 1 fas om jag är försiktig?

J
Sitter det 20 i centralen och en säkring , ( kanske det sitter en 16 amp )
Har du en 1 fasspis där tidigare , men då ska det vara en riktig 1 fas , så är det nog säkrat och ledningar så du kan ha den ,

J jojo123 skrev:
Sitter det 20 i centralen och en säkring , ( kanske det sitter en 16 amp )
Har du en 1 fasspis där tidigare , men då ska det vara en riktig 1 fas , så är det nog säkrat och ledningar så du kan ha den ,
Tror det satt ugn/spis på den förut på 20a. Men det var en gammal spis/ugn. Vi håller på och renoverar i köket. Kanske borde sagt det. Vi har kopplat inbyggnadsugnen för sig på 10a (För lite dock så det ska dit en 16a och nya kablar).

Så hällen är helt själv på 20A. Så jag behöver inte "säkta upp" eller vad det kallas uppåt 7400w? Kan som sagt ingenting om el. För jag har inte proppar så det räcker till annars. Och huvudsäkringen i lägenheten är 25a och den kan jag inte byta ut fattar jag det som. Bor i lägenhet.

J
Ny ugn som får egen matning och ledning bra , normalt i äldre LGH så är det 1 fas 20 A till spis/ugn så det går bra att koppla in en 1 fas häll på det , det blir en el-gubbe för ugnen då , hen fixar det med hällen
Tänk bara på att ugn+häll samtidigt så drar det nog mer än 25A , kanske vara observant på att inte använda dom samtidigt

J jojo123 skrev:
Ny ugn som får egen matning och ledning bra , normalt i äldre LGH så är det 1 fas 20 A till spis/ugn så det går bra att koppla in en 1 fas häll på det , det blir en el-gubbe för ugnen då , hen fixar det med hällen
Tänk bara på att ugn+häll samtidigt så drar det nog mer än 25A , kanske vara observant på att inte använda dom samtidigt
Kanske iallafall inte behöver dra på boostern på plattorna samtidigt som jag kör snabbuppvärmning. När jag körde snabbuppvärmningen på 10a till ugnen så gick säkringen ganska fort. Det funkar dock att köra ugnen utan snabbuppvärmningen. Men proppen blir fortfarande lite varm. Så måste nog säkra upp till 16a där. Vill ju kunna använda pyrolysen med.

Så som jag tolkar dig ska det inte vara några problem att köra hällen bara jag inte drar på massa annat samtidigt, eller använder för många plattor?

J
Jepp det är den sammanlagrade belastningen som är avgörande , allt på blir till att byta säkring 25 A , det blir till att gilla läget

En gammal spis brukar inte ha lägre effekt än en ny. Så med din nya häll och ugn är du precis lika rökt om du slår på allt samtidigt som du var med den gamla. Kunde du laga mat på gamla spisen utan att skjuta säkringar så kan du det på den nya också. Tänkvärt är dock detta med separat matning till ugnen. Om du har en 16A till ugnen och en 20A till hällen så ökar risken att huvudsäkringen går först ifall du ändå drar på för mycket på en gång jämfört med om du kopplar ugn och häll på samma 20A säkring.

Får nog helt enkelt tänka mig för lite. Vanligtvis så drar man ju inte igång flera plattor på max. Jag är så jävla van vid en gammal skitspis. Där drog man ju igång max och gick och sket under tiden. Så har jag haft en induktionskokplatta nu medans jag har renoverat och satan i helvete man bränner ju maten ganska fort om drar på för högt.

Ironiskt nog kom elektrikern nu från ingenstans vid 18.45 på kvällen och gav mig 13A säkringar till att köra på ugnen så länge. Han sa att det skulle funka så länge som jag inte drog på pyrolysen eller snabbuppvärmning. Frågade han även om hällen och han sa i princip som ni. Att så länge jag inte drar på allt samtidigt så bör det inte vara någon fara.

Men tacksam försvaren. Det skänkte mig lite lugn.

En spis har typiskt runt 10 kW. Detsamma gäller troligen för din nya häll och ugn tillsammans. 20 ampere räcker till 4,6 kW. Så påståendet kan revideras till att så länge du inte har mer än halva spisen på max är det lugnt. Och som sagt. Gick inte säkringarna med gamla spisen så fungerar det nog bra med den nya också. Det finns många som aldrig skjuter säkringen till spisen i enfaslägenheter.

Lite pinsamt.. Efter att ha pluggat bruksanvisningen så visar det sig att man kunde strypa effekten på hällen. Vilka moderniteter!

Instruktionsmanual för spishäll som visar inställningar för barnspärr, ljudsignaler och effektstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

• Gilla
Dub361 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.