1 071 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Koppla 2 st jalusibrytare till en jalusi
Jag har blivit ombedd att komplettera en jalusibrytare med en till på ett annat ställe.
Jag tänkte först att det här är väl lätt, bara koppla in en parallellt.
Men så kom jag på att det kanske blir lite dåligt om någon manövrerar den ena knappen uppåt medan någon annan styr nedåt samtidigt.
Finns det något kopplingssätt som undanröjer problemet?
Här ett typexempel på inkoppling.
Fas till brun resp svart kabel på motorn gör att den går åt olika håll

Jag tänkte först att det här är väl lätt, bara koppla in en parallellt.
Men så kom jag på att det kanske blir lite dåligt om någon manövrerar den ena knappen uppåt medan någon annan styr nedåt samtidigt.
Finns det något kopplingssätt som undanröjer problemet?
Här ett typexempel på inkoppling.
Fas till brun resp svart kabel på motorn gör att den går åt olika håll

Jag kontaktade tillverkaren av jalusin ifråga
Svaret var att motorn kan brännas om den får ström för både upp och ner samtidigt, och att ett speciellt relä ska användas. Eller visst kan man även göra en egen lösning med dubbelt förreglade reläer, men det finns färdiga lösningar som är bättre och enklare.
Verkar heta Jalusiaktor (ev 2 ingångar).
Och någonstans här klack det till för mig att har inte plejd någon produkt.
Japp, JAL-01
Så det blev en sådan.
Och då struntade jag i den speciella jalusi-strömbrytaren, utan valde en Plejd radio-strömbrytare, så blev hela jobbet riktigt enkelt.
Svaret var att motorn kan brännas om den får ström för både upp och ner samtidigt, och att ett speciellt relä ska användas. Eller visst kan man även göra en egen lösning med dubbelt förreglade reläer, men det finns färdiga lösningar som är bättre och enklare.
Verkar heta Jalusiaktor (ev 2 ingångar).
Och någonstans här klack det till för mig att har inte plejd någon produkt.
Japp, JAL-01
Så det blev en sådan.
Och då struntade jag i den speciella jalusi-strömbrytaren, utan valde en Plejd radio-strömbrytare, så blev hela jobbet riktigt enkelt.
Och jag kan ju nämna att nu skriver jag jalusier här hela tiden, men samma gäller om man har markiser.
Om man vill ha två strömbrytare till en markis.
Bara för att ge denna lilla tråd en mer byggahus-förankring, det bör ju finnas de som vill styra sin markis från 2 eller fler platser.
Om man vill ha två strömbrytare till en markis.
Bara för att ge denna lilla tråd en mer byggahus-förankring, det bör ju finnas de som vill styra sin markis från 2 eller fler platser.
Klicka här för att svara