Hej alla

Jag vill ordna belysning utomhus och har funderat på ljusramper från Jula, se länkar nedan. Tänkte fästa två stycken under taknocken och sedan dra sladd till fasta elen inne i huset. Jag vet att ljusramperna är avsedda för bilar, men bör väl fungera ändå, tänker jag.

Har dock svårt att förstå vilken transformator jag skulle behöva. Kan någon här avgöra det?

Anlitar elektriker för att koppla ihop, men vill helst köpa grejerna själv.

Synpunkter och tips tas tacksamt emot!

https://www.jula.se/catalog/bil-och...elysning/extraljusramper/ljusramp-led-006262/

https://www.jula.se/catalog/bil-och...elysning/extraljusramper/ljusramp-led-602189/

Bästa svaret

• Gilla
TorreA
  • Laddar…
Fundera ett varv till om inte en 230 V-belysning kan fungera.
De ljusramper du länkar till kan funka, men kräver att du håller koll på ledningslängden och spänningsfall.
Det tillkommer dyra nätdelar för drivning av ramperna.

12 V-grejor under 200 W (VA) effekt får man som lekman själv installera.

• Gilla
TorreA
  • Laddar…
E etompau skrev:
12 V-grejor under 200 W (VA) effekt får man som lekman själv installera.
Som en detalj bara för att du nämner det faller de undantagen då på begränsningen 10 A. Men som sagt kan TS fundera på 230 V lösningar också oavsett lekman osv.

• Gilla
TorreA
  • Laddar…
B
Det blir nog helt fel ljusbild med dessa skulle jag tro (utan att veta).

Om man ska hålla sig till 12v tror jag snarare på att köpa ett antal 10W ungefär, och placera ut. Mer watt eller tätare om det är arbetsbelysning man är ute efter.

Har något liknande dessa i trädgården.

10W kallvit LED-strålkastare för utomhusbruk med IP65-klassning, monterad på justerbart stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle också rek. 230v.

• Gilla
TorreA
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Varför inte köpa en 220v lampa?
Typ: [länk]
Tror att spridningen på ljuset blir väl bred i förhållande till vad jag behöver. Men kanske något att fundera på iaf!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.