26 703 läst ·
40 svar
27k läst
40 svar
Kopiera VHS till PC/DVD
Pinnacle Video Transfer är lite udda, men också väldigt praktisk. Det är en separat burk som du kopplar in till videokällan. Sedan kopplar du ett USB-minne eller USB-hårddisk till den. Starta uppspelningen och tryck på stora knappen på lådan, så spelar den in. Ett tryck till för att stoppa. Sedan är det bara att plugga in USB-minnet i datorn så har du din fil.
Du behöver alltså inte ens ha datorn i närheten eller igång, den är inte alls inblandad i digitaliseringen.
Som jag sade, väldigt praktiskt, om den bara hade funkat ordentligt.
Pysslade en del med lägga över gamla hemvideofilmer från vhs till dator.
La ner en hel del tid på detta. Först la jag över direkt till datorn. Vilket innebar att jag okkuperade datorn från annat användande hela kvällen. Upptäckte att inspelad film hackade ibland om man körde tunga program samtidigt.
Till sist la jag ner projektet och köpte en vhs-dvd combo. Kopierade till dvd.
Skitbra kvalité!
Importerade dvd-filmen i pinnacle studio, klippte och redigera
Den kopierade filmen som ligger på dvd´n ser jag som en backup.
La ner en hel del tid på detta. Först la jag över direkt till datorn. Vilket innebar att jag okkuperade datorn från annat användande hela kvällen. Upptäckte att inspelad film hackade ibland om man körde tunga program samtidigt.
Till sist la jag ner projektet och köpte en vhs-dvd combo. Kopierade till dvd.
Skitbra kvalité!
Importerade dvd-filmen i pinnacle studio, klippte och redigera
Den kopierade filmen som ligger på dvd´n ser jag som en backup.
Vilken version på Pinnacle använder du då?spinout skrev:Pysslade en del med lägga över gamla hemvideofilmer från vhs till dator.
La ner en hel del tid på detta. Först la jag över direkt till datorn. Vilket innebar att jag okkuperade datorn från annat användande hela kvällen. Upptäckte att inspelad film hackade ibland om man körde tunga program samtidigt.
Till sist la jag ner projektet och köpte en vhs-dvd combo. Kopierade till dvd.
Skitbra kvalité!
Importerade dvd-filmen i pinnacle studio, klippte och redigera
Den kopierade filmen som ligger på dvd´n ser jag som en backup.
Jag har 9 och där går det inte importera DVD.
// Magnus
När du sedan har gjort om filmen till en dvd, skulle jag använda
DVDdecrypter (http://www.dvdvideosoft.com/products/dvd/Free-DVD-Decrypter.htm) för att få den till datorn, vill du sedan klippa filmen fungerar windows moviemaker super (för enklare redigering), konvertera sedan filen till vad du önskar med Handbreak (http://handbrake.fr/) .... Gratis och så enkelt att alla klarar av det.. =) Lycka till !
DVDdecrypter (http://www.dvdvideosoft.com/products/dvd/Free-DVD-Decrypter.htm) för att få den till datorn, vill du sedan klippa filmen fungerar windows moviemaker super (för enklare redigering), konvertera sedan filen till vad du önskar med Handbreak (http://handbrake.fr/) .... Gratis och så enkelt att alla klarar av det.. =) Lycka till !
H264 är ett jättebra presentationsformat, men det är ett förstörande komprimeringsformat.bjogul skrev:Instämmer att hårddiskar mm är billigt. MEN om man har mycket film så blir det ändå mycket data om man ska lagra/hantera filmen så som den kommer från kameran. Bättre är väl då att komprimera den med någon bra codec, typ H264 mm till en .Mkv-fil? Då kan ju presentations- och lagringsfilen vara samma...
Det betyder att om du har filmen lagrad som en H264 kan du sen inte redigera den utan att koda om den igen med ytterligare kvalitetsförlust.
Diskussion om lagringsformat kontra presentationsformat har jag hört under i all fall 20 år, och den lär väl aldrig ta slut.
Varje gång ett nytt komprimeringsformat för film kommer så lovas mer eller mindre att just detta formatet löser alla "problem", och att bildkvaliteten är jättebra.
Vad man egentligen menar är att industrin nu har anammat ytterligare ett format och kan nu sälja nya kameror, spelare, skivor, brännare, redigeringsprogram m.m. Samt ge ut gamla spelfilmer ännu en gång i det nya formatet.
Därmed inte sagt att det formatet är dålig, tvärtom, det ger säkert bättre bildkvalitet. Och ny utrustning som kan spela in på minneskort i stället för känslig mekanik för olika bandformat är säkert bättre. Högre upplösning, bättre optik och bättre ljudinspelning är bara positivt.
Men man måste i alla fall skilja på lagring och presentation. Vill man kunna redigera sin film, eller lagra den för framtiden kan den inte komprimeras med förlust. Det är bara att inse. Välj ett välkänt/öppet format och inte något udda skyddat format som bara fungerar med en viss tillverkare.
Har man värdefull film så bör man också spara ett par fungerande datorer, kameror, sladdar, programvara och handböcker. Det tar plats, det kostar pengar och är inte helt enkelt men det enda säkra. All film bör finnas på flera backupper som dessutom skall förnyas med några års intervall.
Varje gång man förnyar sin backup så brukar man dessutom få ner den fysiska storleken. Nyare lagringsmedia rymmer oftast många gånger mer är gamla. (T.ex. Super-8 -> VHS -> CD -> DVD -> Blue ray -> ...)
Varje gång ett nytt komprimeringsformat för film kommer så lovas mer eller mindre att just detta formatet löser alla "problem", och att bildkvaliteten är jättebra.
Vad man egentligen menar är att industrin nu har anammat ytterligare ett format och kan nu sälja nya kameror, spelare, skivor, brännare, redigeringsprogram m.m. Samt ge ut gamla spelfilmer ännu en gång i det nya formatet.
Därmed inte sagt att det formatet är dålig, tvärtom, det ger säkert bättre bildkvalitet. Och ny utrustning som kan spela in på minneskort i stället för känslig mekanik för olika bandformat är säkert bättre. Högre upplösning, bättre optik och bättre ljudinspelning är bara positivt.
Men man måste i alla fall skilja på lagring och presentation. Vill man kunna redigera sin film, eller lagra den för framtiden kan den inte komprimeras med förlust. Det är bara att inse. Välj ett välkänt/öppet format och inte något udda skyddat format som bara fungerar med en viss tillverkare.
Har man värdefull film så bör man också spara ett par fungerande datorer, kameror, sladdar, programvara och handböcker. Det tar plats, det kostar pengar och är inte helt enkelt men det enda säkra. All film bör finnas på flera backupper som dessutom skall förnyas med några års intervall.
Varje gång man förnyar sin backup så brukar man dessutom få ner den fysiska storleken. Nyare lagringsmedia rymmer oftast många gånger mer är gamla. (T.ex. Super-8 -> VHS -> CD -> DVD -> Blue ray -> ...)
Detta tycker jag är en utmärkt metod eftersom jag får över (S) VHS-banden till miniDV. Då får jag mina original från 1985 i ett modernare format och ett nytt medium. Sedan kan jag i lugn och ro föra över DV-banden till datorn, utan att behöva ligga sömnlös och fundera på om de gamla VHS-banden ligger och blir raderade av tidens tand.mycke_nu skrev:
//Bosse
joma25: Kameran verkar ok. Den har DV in/ut, S-video in/ut, AV in/ut.
Det verkar som om du borde kunna spela in från S-video eller AV och lagra detta i DV-format på band.
Om den även i realtid kan ge en DV-signal ut från S-video-in eller AV-in vet jag inte.
Men i om det inte går är det bara att spela upp DV-bandet efteråt och då plocka ut DV-signalen.
Obs! Begagnade kameror kan ha tappats i golvet och skadats i mekanik eller optik. Men skall den användas för realtids-överföring borde det inte spela någon roll.
Det verkar som om du borde kunna spela in från S-video eller AV och lagra detta i DV-format på band.
Om den även i realtid kan ge en DV-signal ut från S-video-in eller AV-in vet jag inte.
Men i om det inte går är det bara att spela upp DV-bandet efteråt och då plocka ut DV-signalen.
Obs! Begagnade kameror kan ha tappats i golvet och skadats i mekanik eller optik. Men skall den användas för realtids-överföring borde det inte spela någon roll.
Tack Ljusbåge, du verkar ha blykoll på det här så jag frågar dig en sak till; säg att jag har 20 gb som jag "måste" komprimera och bränna på en DVD skiva, vad ska jag använda för program till det? Har googlat och många tipsar om Virtual dub eller Windows Media Encoder, vad tycker du? Funkar det här som jag hoppas så har jag sedan material som jag skulle vilja redigera i, där verkar de flesta anse att Adobe Premiere är det bästa, eller?/joma25
Om du med komprimera menar "packa ihop utan förlust" för att tillverka en backup som senare kan återställs igen kan du ta valfritt komprimeringsprogram, zip, arj, lzh, gzip, 7z m.fl.
Men om det ger plastbesparing beror på vad du har råfilm. Har du en DV-AVI-fil så är den redan ganska hårt komprimerad men 10-20% till kan man kanske klämma ihop den. Men att få ner 20G till 4.7G(DVD) blir svårt/omöjligt. Man kan visserligen låta komprimeringsprogrammet även dela upp filen i flera filer, kanske 4.5G per fil. Men det kräver flera DVD.
Om du med komprimera menar "göra en spelbar DVD av råfilmen" kan du använda valfritt program och tillverka en DVD (mpg2-komprimering). Du kan välja komprimeringsgrad/kvalitet så att dina 20G passar in på en DVD med 4.7G. Därmed har du skapat en film i presentationsformat. Den kan man titta på men den är inte till för att redigera eftersom 75% av filmmateriaelt har "kastats bort"/komprimerats.
Vilket program du använder för att redigera film och vilket program du använder för att skapa en spelbar DVD är en smaksak. Alla de du nämner är bra, eller dåliga, beroende på vem du frågar och beroende på vad man vill göra, men alla "duger".
Du får helt enkelt prova dig fram vad som passar dig, din dator och dina önskemål.
Och blir resultatet dåligt tar man bara fram sin råfilm igen och gör nya försök med nya inställningar eller andra program, för du sparade väl en råkopia.
Edit: Tillägg. Om man nu har en gammal VHS-film från början så har den egentligen inte den kvalitén eller upplösningen som en DV-kamera ger, så man kan faktiskt "fuska" lite utan att det direkt ger nån synbar kvalitetsförsämring. Själv föredrar jag dock ändå att jobba med så bra original/råfilmer som möjligt. Om inte annat för att arbetsprocessen då blir likartad för alla filmer oavsett ursprung.
Men om det ger plastbesparing beror på vad du har råfilm. Har du en DV-AVI-fil så är den redan ganska hårt komprimerad men 10-20% till kan man kanske klämma ihop den. Men att få ner 20G till 4.7G(DVD) blir svårt/omöjligt. Man kan visserligen låta komprimeringsprogrammet även dela upp filen i flera filer, kanske 4.5G per fil. Men det kräver flera DVD.
Om du med komprimera menar "göra en spelbar DVD av råfilmen" kan du använda valfritt program och tillverka en DVD (mpg2-komprimering). Du kan välja komprimeringsgrad/kvalitet så att dina 20G passar in på en DVD med 4.7G. Därmed har du skapat en film i presentationsformat. Den kan man titta på men den är inte till för att redigera eftersom 75% av filmmateriaelt har "kastats bort"/komprimerats.
Vilket program du använder för att redigera film och vilket program du använder för att skapa en spelbar DVD är en smaksak. Alla de du nämner är bra, eller dåliga, beroende på vem du frågar och beroende på vad man vill göra, men alla "duger".
Du får helt enkelt prova dig fram vad som passar dig, din dator och dina önskemål.
Och blir resultatet dåligt tar man bara fram sin råfilm igen och gör nya försök med nya inställningar eller andra program, för du sparade väl en råkopia.
Edit: Tillägg. Om man nu har en gammal VHS-film från början så har den egentligen inte den kvalitén eller upplösningen som en DV-kamera ger, så man kan faktiskt "fuska" lite utan att det direkt ger nån synbar kvalitetsförsämring. Själv föredrar jag dock ändå att jobba med så bra original/råfilmer som möjligt. Om inte annat för att arbetsprocessen då blir likartad för alla filmer oavsett ursprung.
Redigerat:
Ljusbåge; om du skulle välja ett bra program för att "göra en spelbar DVD av råfilmen" vad skulle du använda då? (en del tycker tydligen att AVS Video Converter ska vara bra, har du någon erfarenhet av det?)Likaså; vilket program skulle du använda för att redigera filmen? (där tipsar många om Adobe Premiere) Om inget oförutsett händer får jag JVC kameran på fredag så jag tänkte göra en del förberedelser innan. Tack på förhand!