2 442 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Kopiera mellan datorer
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
För att återgå till ursprungsfrågan:
Långt svar: USB består av en (1) master och en till flera slavar. Normalt är det datorn som är mastern som bestämmer och enheterna är slavar som bara lyssnar och lyder order. Kopplar man således ihop två masters så blir det två som bestämmer och ingen som lyssnar (ett sånt förhållande är ju dömt att misslyckas )
Men det finns speciella link-kablar (som exumed ovan nämner) som, enkelt sett, består av en ombud mitt i mella som lyssnar på bägge mastrarna och bara vidarebefordrar uppgifterna.
Tex:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Connecting-Two-PCs-Using-a-USB-USB-Cable/248
Givetvis anser även jag att ett dator-dator nätverk är bästa lösningen men det kan ju faktiskt finnas gånger då detta inte är möjligt. Kanske därav TS fråga.
Kort svar: Nej. Inte med "bara" en kabel.krille2 skrev:
Långt svar: USB består av en (1) master och en till flera slavar. Normalt är det datorn som är mastern som bestämmer och enheterna är slavar som bara lyssnar och lyder order. Kopplar man således ihop två masters så blir det två som bestämmer och ingen som lyssnar (ett sånt förhållande är ju dömt att misslyckas )
Men det finns speciella link-kablar (som exumed ovan nämner) som, enkelt sett, består av en ombud mitt i mella som lyssnar på bägge mastrarna och bara vidarebefordrar uppgifterna.
Tex:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Connecting-Two-PCs-Using-a-USB-USB-Cable/248
Givetvis anser även jag att ett dator-dator nätverk är bästa lösningen men det kan ju faktiskt finnas gånger då detta inte är möjligt. Kanske därav TS fråga.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
För att återigen frångå huvudfrågan, skulle du råka ha 1394/i-link/firewire (kärt barn har många namn) på båda datorerna så kan du med en vanlig kabel för denna port (utan lull-lull som behövs i usb fallet) använda denna för att kopiera mellan datorerna
Det har ju funnits ett antal lösningar genom åren på att föra över data enkelt (hepp) mellan två datorer, idag så är man så van vid usb-minnen, mp3-spelare, teleforner som dyker upp som en enhet i windows (e: ?) och så är det bara att kopiera.it-snubben skrev:Långt svar: USB består av en (1) master och en till flera slavar. Normalt är det datorn som är mastern som bestämmer och enheterna är slavar som bara lyssnar och lyder order. Kopplar man således ihop två masters så blir det två som bestämmer och ingen som lyssnar (ett sånt förhållande är ju dömt att misslyckas )
Tex:
[länk]
Fick intrycket av länken att det är ett separat program som används för att kopiera data.
Med tanke på alla säkerhetsapekter som skulle kullslås om då man kopplar en USB kabel mellan två datorer för att se ena disken så tror jag inte det finns någon enkel lösning.
Behöver man göra något mer än att bara koppla ihop med kabeln? Nån särskild mjukvara, dela foldrar eller andra inställningar, eller får man full access till alla diskar utan vidare?Snailman skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag har för mig att man får göra precis samma saker som om man hade kopplat ihop via ethernet iställetthomasx skrev:
står beskrivet i inlägg nr 9 i den här tråden
alltså ingen särskild mjukvara (finns i operativet) men man lär få dela foldrar (man kan istället för folder välja hela diskar)
Redigerat:
Klicka här för att svara