axelman axelman skrev:
Jag vill ju ha bra ljudkvalitet. Vad skall jag då välja för brännarprogram om inte mp3 är så bra ?
/A
Det var så länge sedan jag kopierade några cd-skivor att jag inte minns vilket program jag använde och jag vet inte om det skulle vara aktuellt längre. Men i de program som kan göra ljudfiler från en cd-skiva brukar man kunna välja vilket format man får ut. vaw eller flac är förlustfria format. Prova att söka på cd to wave converter eller liknande.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag använder som sagt AnyBurn (gratis) för att bränna och kopiera musik CD i Windows 10.
Funkar bra tycker jag.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Hejsan
För drygt 25 år sedan så kopierade jag över härlig Swing, Jazz-musik från köpta cd-skivor till tomma CD-skivor. ("brännde")
Det blev ett 10-tal CD´s med härlig musik,
Jag hade då dator med CD fack inbyggt.
Nu har jag Apple-dator utan CD fack. Jag tänkte därför köpa till separat CD-spelare.Några vänner skulle gärna vilja ha kopia av en och annan av de brända cd-na.
Jag har testat på hustruns dator, men har inte lyckats något vidare. Vi har båda Windows 10 pro.
Jag lyckas föra över låtarna / filerna från min skapade CD. Men sedan när jag skall gå vidare och bränna så verkar det som att det hela hänger upp sig på att låtarna fått en beteckning . CDA. Jag kommer inte vidare. Låtarna kanske måst få en annan beteckning ( EJ CDA ) .?

Jag har en Verbatim CD 4 x DVD + RW som jag Spelat in något datorprogram på (DBAN) . Jag trodde att den skulle gå att använda till att bränna låtarna på. Men det verkar som att det inte går att radera bort det befintliga datorprogrammet.

Tacksam för tips så att jag kanske kan komma vidare i projektet.
Finns det något speciellt bra "brännarprogram", som jag kanske borde installera.
God Helg till er alla
Axel
Lägg ett par hundra på NERO.
Programmet kan kopiera, redigera alla möjliga filer. Även video. Lättjobbat och fungerar bra.

Lasse

J
Lazz Lazz skrev:
Lägg ett par hundra på NERO.
Programmet kan kopiera, redigera alla möjliga filer. Även video. Lättjobbat och fungerar bra.
För den med pappahumor så heter programmet faktiskt "Nero burning ROMe"
Logotyp för Nero Burning ROM med en brinnande Colosseum.
axelman axelman skrev:
Nu har jag Apple-dator utan CD fack. Jag tänkte därför köpa till separat CD-spelare.Några vänner skulle gärna vilja ha kopia av en och annan av de brända cd-na.

Tacksam för tips så att jag kanske kan komma vidare i projektet.
Jag tänker att du kanske inte längre behöver landa musiken på en CD-skiva, dina vänner har sannolikt heller inte kvar nån enhet med CD-läsare? Så det bästa är nog att "rippa" musiken. Min erfarenhet av Apple är att de inte vill att du ska kunna hantera "piratkopierade" musikfiler fritt, så jag tror på att låna din frugas PC, köpa en CD-läsare för 100 spänn på ebay och "rippa" musiken till MP3 eller annat format som du troligen sen kan importera i valfri musikspelare.

Tidigare så kunde man "rippa" sin egen musik och "ladda upp" i molnet och därmed var musiken möjlig att lyssna på "lagligt" pga att tex Google nog ville man skulle hoppa på deras streamingtjänster. Dock tror jag denna funktion upphört hos de flesta.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har man CD skivor man vill rippa, så skulle jag välja formatet FLAC istället för MP3.

• Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
J
...det verkar som att iTunes åxå haft funktionen att kunna ladda upp lokal musik och sen streama den (gratis). Vet inte om det fortfarande funkar...

Magnus E K
Var ett tag sen nu, men detta gratisprogram, Exact Audio Copy, använde jag för att "rippa" mina CD i modern tid (10-tal; minns inte vad jag använde i första vändan 1999).

https://www.exactaudiocopy.de/

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Var ett tag sen nu, men detta gratisprogram, Exact Audio Copy, använde jag för att "rippa" mina CD i modern tid (10-tal; minns inte vad jag använde i första vändan 1999).

[länk]
Japp EAC är kalasbra. Jag använde det till att rippa till flac

Men det TS vill göra är att kopiera vanliga cd-skivor rakt av.

Jag har för mig att senast jag gjorde något sådant använde jag CDBurnerXP eller IMGBurn men jag vet inte om något av dom programmen funkar i windows 10.

Annars kan TS följa https://multimedia.easeus.com/audio-editing/how-to-copy-a-cd-to-another-cd.html

För att kopiera CD skivor i Win10/11 funkar gratisversionen av AnyBurn perfekt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
B Bästerortarn skrev:
IMGBurn men jag vet inte om något av dom programmen funkar i windows 10.
Det funkar iallafall i Win11 (jag har det installerat) - jag pysslar lite med retrogrejor ibland så har kvar 3.5" och 5 1/4" diskdrive (dock inte in win11) och brännare i en äldre dator men även en USB brännare och en USB 3.5" drive (dock har jag inte testat diskdriven i win11 (än)).

Kanske har kompisarna en gammal bil med CD läsare, eller en stero med CD läsare, annars trodde jag få höll på med det nuförtiden.

Men, med det sagt har jag fortfarande DVDer och även några CD, fast de används sällan och jag har gott om musik och film på NASen... Jag har också kvar VHS video med converter till datorn, fast inte haft ork att kopiera över de där gamla filmerna (än).

Jag har kvar allt.
LP, Kassett, VHS, CD, DVD med hårdvaran att spela upp dessa på.
En del kompisar börjar ångra sig att de slängde rubbet.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Fanken, nu blev jag inspirerad att fortsätta mitt vilande projekt att digitalisera de mer udda skivorna i vinylsamlingen, de som jag inte lyckats hitta i digitalt format.
Att kopiera skivorna till digitalt format ar väl en sak men att sen sitta och lyssna efter knäpp och knaster i kopian, pausa när man hittar något, zooma in i den grafiska representationen och sen klippa bort den misshagliga millisekunden, det är tålamodsprövande.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har kvar allt.
LP, Kassett, VHS, CD, DVD med hårdvaran att spela upp dessa på.
En del kompisar börjar ångra sig att de slängde rubbet.
Du bör nog se till att spara det bandade materialet digitalt. Inte bara blir ljud/bild-kvaliten sämre över tid i banden, jag har märkt att i en del av de billiga banden blir plasten i bandet spröd. Inte så konstigt kanske, de är ju runt 45 år gamla.

Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Du bör nog se till att spara det bandade materialet digitalt. Inte bara blir ljud/bild-kvaliten sämre över tid i banden, jag har märkt att i en del av de billiga banden blir plasten i bandet spröd. Inte så konstigt kanske, de är ju runt 45 år gamla.
Jo, tanken har ju funnits där, men det blir ett jäkla hästjobb att göra....
Jag har för många band! Både VHS och Kassetter.
Dock är mina första kassetter från sent 70-tal i förvånansvärt bra skick fortfarande.
Och ljudet är inga större fel på heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.