jhenrikj skrev:
Det är väl konsumentköpslagen som gäller...
Jag tror det är jordabalken som gäller.

-MH- skrev:
Jag tror det är jordabalken som gäller.
Passar ju bra i så fall....

Jordabalken skrev:
19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

har varit i kontakt med kommunen... får besked i början av veckan... pratade om en förlikning... där dom tar halva kostnaden av VA anslutningen... detta innebär för oss ca 50 000:-... får se vad dom säger i början av veckan... tack alla för era inlägg... o inspel...

då har jag pratat med kommunen idag och fått besked.

Dom kommer att ta halva kostnaden för VA anslutningen som är på strax över 100000:- ... bästa av allt är att den chefen som jag talade med och som löste detta förstod mig precis när jag tyckte att vi kunde mötas halva vägen... och han sa själv att han hade gjort likadant...

då det var det mänskliga som felade genom ett skrivfel krävde jag inte full som avtalet sa... jag vill inte heller vara ett stort ashole... så vi nådde en förlikning med 50% vardera... innebär en besparing på strax över 50 000:-

tack alla för inspelen... det har hjälpt...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.