8 163 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Köpa villa med hyresgäst?
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
fast man kan vara sjuk på lite olika sätt.
Säljaren är en faniljevän sen 20 år tillbaka och jag ser honom som en farbror till mig, så jag vet att han kommer hålla de löftet.
Han är bara för snäll och blivit lurad av nuvarande hyresgäst med hyresavtal och sånt. Han har definitivt lärt sig en läxa, minst sagt.
Han är bara för snäll och blivit lurad av nuvarande hyresgäst med hyresavtal och sånt. Han har definitivt lärt sig en läxa, minst sagt.
Hon påstår att hon lider av fibromyalgi och andra funktionshindrande sjukdomar. Jag skulle lägga till psykiska på de också då hon stod och slängde ut grejer från vind fönstret senast igår då hon var upprörd över att hon var tvungen att flytta.
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Det här låter ju märkligare och märkligare. Om du köper utan att ha fått tillgång till hyresavtalet, så kan det ju visa sig stå i princip vad som helst i det avtalet. Jag håller med juristerna. Vill du verkligen ha huset, så skriv ett avtal med tillträde efter att hyresgästen flyttat ut, och villkora att du har rätt att häva avtalet om det inte sker inom ett visst datum. Låt det vara säljarens huvudvärk.
Airman skrev:
Låter som mitt ex...
Men hur som haver behöver du få tillgång till kontraktet så en jurist kan bedöma det och sen kan du alltid prata själv med hyresgästen och försöka komma till en lösning. O kommer ni fram till en lösning så se till att få det på papper.
Den där uppsägningstiden kan lätt tredubblas om hyresgästen sätter sig på tvären med överprövningar i hyresnämnden, påståenden om formaliafel i uppsägningshandlingen, begäran om uppskov med avflyttningen o.s.v. Om det dessutom finns en sjukdomsbild med i spelet finns det stor risk (ur ditt perspektiv, chans ur hyresgästens perspektiv) att hyresgästen får medhåll.
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Och om man till listan över fördröjande åtgärder lägger att hålla sig undan delgivning så kan man lägga på 2 - 3 år ytterligare.
Så funkar det inte. Skriver man en kungörelse i tidningen och skickar rekommenderat brev till bostaden så blir man automatiskt delgiven efter 10 dagar oavsett om man tagit del av informationen.hempularen skrev:
1. Jag har haft mail kontakt med mäklaren. Jag bad om en kopia av hyresavtalet innan jag går vidare med köpet. (Inte fått kopia än)
Angående avtalet säger hen såhär:
Vad jag kan se så har man inte skrivit ett tidsbestämt avtal som det var tal om innan dvs ett 1 års avtal som binds om på ett år i taget. Men däremot så tolkar jag det som att hon skrivit in en uppsägningstid på 1 år och då har hon rätt till den uppsägningstiden.
2. Mäklaren säger att hon sagt upp hyresgästen fr.o.m. igår via e-mail. ??!!
När jag ifrågesatte om uppsägning via email är godkänt så påstår hen att hen kan bevisa att hon skickat de till hyresgästen via e-mail...
Jag har en vecka på mig att hoppa av köpet utan skadestånd till säljaren. Det börjar luta åt de hållet tyvärr.
Angående avtalet säger hen såhär:
Vad jag kan se så har man inte skrivit ett tidsbestämt avtal som det var tal om innan dvs ett 1 års avtal som binds om på ett år i taget. Men däremot så tolkar jag det som att hon skrivit in en uppsägningstid på 1 år och då har hon rätt till den uppsägningstiden.
2. Mäklaren säger att hon sagt upp hyresgästen fr.o.m. igår via e-mail. ??!!
När jag ifrågesatte om uppsägning via email är godkänt så påstår hen att hen kan bevisa att hon skickat de till hyresgästen via e-mail...
Jag har en vecka på mig att hoppa av köpet utan skadestånd till säljaren. Det börjar luta åt de hållet tyvärr.
Oj, låter läbbigt. Men jag måste fråga någon som vet; kan man verkligen åberopa kontrakt som bara finns i ett original och som man inte visar för någon? Säljaren skulle ju också kunna säga att hen har ett kontrakt som säger något helt annat om hen inte behöver visa upp det.
Kungörelsedelgivning är inte godkänt för uppsägning av hyresavtal, se 12 kap 8 § JB med hänvisning till 8 kap 8 § JB.huggan skrev:
Uppsägning via rekommenderat brev är dock OK, men då krävs det att det inte är fråga om uppsägning i förtid så då blir det ju väldigt viktigt vad som faktiskt står i hyresavtalet.
Mäklaren i TS fall har helt uppenbart ingen som helst koll på vad som gäller.
Jag frågade jurister ang kontrakt i ett exemplar. Jag fick till svars att så lönge hyresgästen kan visa upp ett sådant kontrakt så kan hon starkt bevisa det hon hävdar.Pytt skrev:
Att säljaren varit dum nog att skriva uppsägningstid på 1 år och sen inte sett till att kontraktet skrivits i 2 lika exemplar är en annan grej...
Det känns som att jag har fått göra hela juridiska delen åt mäklaren med hjälp av er. Jag är inte alls imponerad av hens okunskap, nästan så att man skulle anmäla hen.
Jag har skrivit på köpeskontrakt (med klausul om att få hoppa av) där det står att hyresgästen får vara kvar till senast 2016-05-31.
Men med tanke på att mäklaren äntligen fattat att det är 1 års uppsägning och uppsägningen skedde via e-mail igår så får ju hyresgästen rent juridiskt sätt vara kvar längre än 2016-05-31.
Detta gör ju att köpeskontraktet innehåller felaktiga datum för utflyttning av hyreshästen. Jag blir inte klok!
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Som sagt OM du går vidare med köpet så skulle jag skriva ett kontrakt där du väntar med tillträde tills hyresgästen är utflyttad. Och sätt en lämplig tidsgräns där du har rätt att häva avtalet om hyresgästen inte är utflyttad senast ex. 160601, eller vad som nu kan vara en lämplig tidpunkt.
Om du accepterar att hyresgästen bor kvar efter ditt tillträde, men är uppsagd. Så vet du dels inte om uppsägningen är formellt korrekt, ev. problem där blir ditt problem efter överlåtelsen. Dels blir det ditt problem om hyresgästen helt enkelt inte flyttar ut. Eller begär uppskov osv. Visserligen kan du säkert ha rätt till skadestånd från säljaren om uppsägningen är felaktig, men uppförsbacken att få ut det skadeståndet är lång och brant. Och säljaren kommer inte att ha något ansvar om hyresgästen bara börjar strula i största allmänhet.
Om du accepterar att hyresgästen bor kvar efter ditt tillträde, men är uppsagd. Så vet du dels inte om uppsägningen är formellt korrekt, ev. problem där blir ditt problem efter överlåtelsen. Dels blir det ditt problem om hyresgästen helt enkelt inte flyttar ut. Eller begär uppskov osv. Visserligen kan du säkert ha rätt till skadestånd från säljaren om uppsägningen är felaktig, men uppförsbacken att få ut det skadeståndet är lång och brant. Och säljaren kommer inte att ha något ansvar om hyresgästen bara börjar strula i största allmänhet.
Jag tycker inte du ska hänga ut hyresgästen inkl alla sjukdomar hon har här på forumet. Mycket möjligt att det i ett senare skede blir tydlig vem du är och var du bor, och då blir det också lätt att lista ut vem hyresgästen är. Hål det sakligt utan personliga detaljer.
Verkar konstigt att prata om skadestånd till säljaren, och strikta tider för att hoppa av affären mm. om nu säljaren är som en farbror för dig. Finns det inte andra sätt att sköta affären om ni nu har så bra kontakt? Kanske utan mäklare? Hjälp säljaren med att skriva uppsägningsbrev och skicka det rekommenderat till henne. Avvakta hur det går därefter och bestäm då om du vill köpa eller inte.
Verkar konstigt att prata om skadestånd till säljaren, och strikta tider för att hoppa av affären mm. om nu säljaren är som en farbror för dig. Finns det inte andra sätt att sköta affären om ni nu har så bra kontakt? Kanske utan mäklare? Hjälp säljaren med att skriva uppsägningsbrev och skicka det rekommenderat till henne. Avvakta hur det går därefter och bestäm då om du vill köpa eller inte.