B
K karlmb skrev:
Man får skilja på medlemskap i en ekonomisk förening och en kommunal anslutning.
Den förstnämna har en insats som alla måste betala. Det finns olika upplägg men de flesta har en insats i senare svängen som är typ 10-30.000.
Den + bidragen ggr antalet medlemmar, var från början det som skulle betala investeringen på hela nätet. Sedan kunde några mindre ytterligare avgifter tillkomma på slutet.
Enligt lag så kan man inte bli medlem i en ekonomisl förening om man inte betalar in insatsen och normalt är den samma för alla.
Så instasen plus de forna bidragen är ju en medlems insats. Idag får man på en del hål bidrag för efteranslutningar och då bör väl själva insatsen kunna räcka.
Sedan kan föreningen avgöra ifall alla faktiska kostander ska tillkomma eller ej, det är i princip det man har att spela med. Så om insatsen är 20000 så kan en efteranslutning kosta allt mellan 20.000 och 70.000 kanske beroende på hurpass mkt som måste göras.
I en kommun kan de göra lite hur de vill..
men även nätägaren får bidrag, så är kravet bara att du ska ta minst 40000 kr betalt, även inkl kapitalinsats.

Om Arla bygger en ny anläggning, är det ju inte bara de bönderna som kör sin mjölk till den som betalar in för att bygga den, utan hela kollektivet står för den investeringen. En utbyggnad och förtätning av ett nät är till nytta för alla, både direkt och indirekt.

B Boan skrev:
men även nätägaren får bidrag, så är kravet bara att du ska ta minst 40000 kr betalt, även inkl kapitalinsats.

Om Arla bygger en ny anläggning, är det ju inte bara de bönderna som kör sin mjölk till den som betalar in för att bygga den, utan hela kollektivet står för den investeringen. En utbyggnad och förtätning av ett nät är till nytta för alla, både direkt och indirekt.
Ja, oavsett bidrag, så ska insatsen betalas. Samt alla tillkommande kostnader orsakade av att det är en efteranslutning. Och de blir större förstås om inga bidrag betalas ut.

B
K karlmb skrev:
Ja, oavsett bidrag, så ska insatsen betalas. Samt alla tillkommande kostnader orsakade av att det är en efteranslutning. Och de blir större förstås om inga bidrag betalas ut.
men det är ju det som är grejen, det måste inte alls vara så. Detta är nåt som antagligen ByNet fick många föreningar att tro när de höll på, och det var ju bra som argument då för att många skulle gå med, men sen flera år senare gäller det ju att få upp fler anslutningar. Nya medlemmar kan betala samma insts, + en fast bestämd avgift, som tillsammans är större än vad ursprungliga medlemmar satte in från början. MEN, det måste inte vara exakt det som utlägget är för att bygga ut...

B Boan skrev:
Om du gör över 50 anslutningar så börjar det närma sig ett rätt bra snitt per meter, som inte ändras så mycket om du lägger till 20 st till.. har du då inventerat alla potentiella, då blir det ett rätt bra riktvärde på hur mycket kapital som behövs
Nej, allt beror på var och förutsättningar där det skiljer mycket, här utgår jag från att du avser landsbygd!
Det är en av orsakerna till många av de "havererade" projekten, gäller både via företag och föreningar.
Vissa av dem har delvis kunnat genomföras men med förändringar, föreningar som lämnat över till fiberföretag, osv. Då jag har haft en del "insyn" i området skulle jag inte vilja driva ett föreningsprojekt.
Att hitta nya teoretiska modeller som sedan ska användas i praktiken är knepigt, samtidigt som utbyggnation kraftigt minskat utifrån hur mycket som är färdigbyggt.

B
A AndersS skrev:
Nej, allt beror på var och förutsättningar där det skiljer mycket, här utgår jag från att du avser landsbygd!
Det är en av orsakerna till många av de "havererade" projekten, gäller både via företag och föreningar.
Vissa av dem har delvis kunnat genomföras men med förändringar, föreningar som lämnat över till fiberföretag, osv. Då jag har haft en del "insyn" i området skulle jag inte vilja driva ett föreningsprojekt.
Att hitta nya teoretiska modeller som sedan ska användas i praktiken är knepigt, samtidigt som utbyggnation kraftigt minskat utifrån hur mycket som är färdigbyggt.
Drivit utbyggnad enligt denna filosofin i flera år nu och det börjar ge tydlig effekt. Visst är det enskilda sträckor som är extra svåra och drar iväg, MEN, när mycket görs så blir påverkan på totala genomsnittet inte så stort. Sen är det klart att stöd som finns hjälper.

B Boan skrev:
Skilj på utbetalning och kostnad. Kostnad är merparten avskrivningarna på anläggningen, inte det du betalar till firman som gräver.. det förs ju på inventarierna som en utäkning av anläggningen, sen ökar avskrivningarna.
Vad är en utbetalning för något i detta fallet?

B Boan skrev:
men det är ju det som är grejen, det måste inte alls vara så. Detta är nåt som antagligen ByNet fick många föreningar att tro när de höll på, och det var ju bra som argument då för att många skulle gå med, men sen flera år senare gäller det ju att få upp fler anslutningar. Nya medlemmar kan betala samma insts, + en fast bestämd avgift, som tillsammans är större än vad ursprungliga medlemmar satte in från början. MEN, det måste inte vara exakt det som utlägget är för att bygga ut...
OK, man kan givetvis, efter ev bidrag, räkna på en slags grundkostnad som täcker upp till en viss summa för jobbet och ifall det kostar mindre så gör föreningen lite vinst på den anslutningen, ifall det kostar mer så får man förhandla. Det är inte rimligt med stora kostnader, då kan föreningen gå back. Ska det vara några underskoitt så får det vara i nivå med vad som kan tjänas in på näthyra mm under säg 10 år.
Tyvärr får du inte ihop så mkt på 10 år.

B
A A-Man_08 skrev:
Vad är en utbetalning för något i detta fallet?
Utbetalningen till leverantören som gräver och installerar. Kostnaden är sen avskrivningen

B
K karlmb skrev:
OK, man kan givetvis, efter ev bidrag, räkna på en slags grundkostnad som täcker upp till en viss summa för jobbet och ifall det kostar mindre så gör föreningen lite vinst på den anslutningen, ifall det kostar mer så får man förhandla. Det är inte rimligt med stora kostnader, då kan föreningen gå back. Ska det vara några underskoitt så får det vara i nivå med vad som kan tjänas in på näthyra mm under säg 10 år.
Tyvärr får du inte ihop så mkt på 10 år.
Det är ju det jag försöker säga, att om det görs storskaligt går kostnaden ner, för det blir mer effektivt. Men det är värt göra en plan för att bygga till tomtgräns till de som är troligt det kan bli efterfrågan på i framtiden

B Boan skrev:
Det är ju det jag försöker säga, att om det görs storskaligt går kostnaden ner, för det blir mer effektivt. Men det är värt göra en plan för att bygga till tomtgräns till de som är troligt det kan bli efterfrågan på i framtiden
Jag tror ingen är emot en plan. Men du får kanske göra den då. När er förening bildades så ville man säkert få med så många som möjligt.
Om fler nu plötsligt är intresserade så får dessa väl rimligen organisera det.
Jag kan förstå en viss passivitet från en förening som kämpat i många år med att komma i mål.
Jag varit där själv.

B
K karlmb skrev:
Jag tror ingen är emot en plan. Men du får kanske göra den då. När er förening bildades så ville man säkert få med så många som möjligt.
Om fler nu plötsligt är intresserade så får dessa väl rimligen organisera det.
Jag kan förstå en viss passivitet från en förening som kämpat i många år med att komma i mål.
Jag varit där själv.
Det är ju det jag sysslat med, att göra ett storskaligt utbyggnadsprojekt och få med så många som möjligt på en gång, samt förbereda för de som är troligt att det kan bli i framtiden. Det är så vansinnigt mycket enklare att sätta ett fast pris för alla, betydligt enklare sälja in.

B Boan skrev:
Det är ju det jag sysslat med, att göra ett storskaligt utbyggnadsprojekt och få med så många som möjligt på en gång, samt förbereda för de som är troligt att det kan bli i framtiden. Det är så vansinnigt mycket enklare att sätta ett fast pris för alla, betydligt enklare sälja in.
Lycka till!

Definitely go for 5G! Don’t even hesitate. My parents bought a villa that did not have fiber. Our neighbors next door had it, but the company was asking for the same standard sum despite less effort and it is a monopoly since we have to sign up for a plan with them that costs min 400kr for 100 Mbps. We heard from the neighbors it was not good and decided to go with mobile broadband 4G. Even on 4G, there has been zero problems. 2 people work from home and 3 or more surf on the web and watch youtube videos and many more appliances connected to same network. No problems whatsoever. Feels like a good FU to the local fiber company 😂

• Gilla
lsundberg och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken hastighet är du garanterad? Det är den hastigheten du kan räkna med berooende på hur andra använder basstationen.

Jag betalar 379 kr/mån för 1Gb/s både upp och nerlänk. Med fiber förstås.

Har för mig jag lade 19 000 för bortåt 15 år sedan för fiberinstallationen, så det är avskrivet. 😊
Ursäkta sent svar.

Jag tror inte jag är garanterad nånting egentligen. Jag kör med inomhusmodem så hastigheten är ju extremt beroende av vart jag placerar den. Sen kan man ju ha en mer ordentlig installation med utomhusantenn och då kan man säkert vara garanterad en viss hastighet men det har inte jag.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nissens
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Ursäkta sent svar.

Jag tror inte jag är garanterad nånting egentligen. Jag kör med inomhusmodem så hastigheten är ju extremt beroende av vart jag placerar den. Sen kan man ju ha en mer ordentlig installation med utomhusantenn och då kan man säkert vara garanterad en viss hastighet men det har inte jag.
Det är väl det som är svagheten med trådlöst bredband tänker jag. Det hänger sannolikt lite på om andra kopplar upp sig också.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.