nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
I vår sommarstuga har vi bara 4G/5G och det fungerar perfekt, har ca 80Mb/30Mb.

Funderar på att säga upp mitt fiber där hemma och bara köra mobilt eftersom månadskostnaden på fiber har passerat månadskostnaden för mobilt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hej
Jsg köpte hus för ca. 3 år sedan spm inte hade indraget fiber. Jag fick inte ens tag i något företag som ville dra in fiber i mitt hus, jag ringde alla jag kunde hitta men alla sa nej.
Nu har jag haft 5G i ca. 2 år och det funkar riktigt bra. Jag fick även löfte från Telenor att om det inte funkade så skulle de sätta upp en extra sändare/mottagare på utsidan av huset för bättre internet.
:) nettan

Har beställt fiber för länge sedan men aldrig fått (pga ändrade förutsättningar säger leverantören). Vi har klarat oss bra med 4G routern i 4 år nu och har aldrig behövt uppgradera till 5G. Allt funkar som det ska, har en massa smarta hem prylar + 2 st HD apparater och jobbar hemifrån ofta. Hastigheten varierar mellan 80 och 150 Mbps för nedladdning och mellan 30 och 60 för uppladdning. Vi bor 100 m från mastern vilket är en fördel… gör en hastighetstest när du går på visning bara!

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
R Rich_ard skrev:
Vi flyttade in i en villa för ett tag sedan där fiber inte var indraget, strax söder om Göteborg. Hade 1000/1000 mbps fiber i tidigare boende. Har nu Telias 5G abonnemang med en ZTE router. Vi jobbar nästan allt hemifrån med mycket Teamsmöten etc. Allt från 300-1 mbps ner å 0! upp. Svarstid som högst 200.000 ms!!! Hastigheten varierar kraftigt under dagen beroende på hur hårt masten man kommunicerar mot är belastad. Ibland går det inte att köra med video på under ett Teamsmöte. Dela ut sitt skrivbord under möte är nästan alltid omöjligt på grund av väldigt dålig upload. Kan EJ rekommendera 5G (har iofs bara provat Telias 5G obegränsat abonnemang). Har beställt fiber.
Du får inte en bättre uppkoppling på 4g?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Man kan även kontrollera vilka band som finns tillgängliga och ev. låsa till ett som ger sämre kapacitet men har stabilare värden om det är behovet.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man kan även kontrollera vilka band som finns tillgängliga och ev. låsa till ett som ger sämre kapacitet men har stabilare värden om det är behovet.
Tyvärr finns det ingen RIKTIG täckningskarta där man kan se band och operatör inzoomat. Jag har inte ens hittat var masterna är och vilka operatörer som har antenner där. Jag skulle vilja se sektorerna också (en mobilantenn täcker i regel 120 grader på <4Ghz banden. Om någon har en länk till en nördkarta så dela.

kisumisu
A A-Man_08 skrev:
Sen är olika operatörer olika bra!

Jag har själv lite dilemmat att Telia är skit på förorten jag bor. Telenor full mottagning. Stugan i en liten by är det bara Telia som fungerar bra och får mer hastighet i mobilen än jag får hemna på fibern. Medans Telenor som mitt finska simkort går till fungerar ur uselt.

Ps. Håller dock med att man kan även behöva experimentera med 4G ibland kan tom 3G vara lösningen på problemen. Det är nät som knappt används idag när alla tror att 5G är lösningen på allt.

Redigerat:
Skulle inte villkora husköp till fiber, man kan alltid beställa fiber i efterhand, skaffa en bra 5G router, Starlink…

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G
T tripptrapp skrev:
Tyvärr finns det ingen RIKTIG täckningskarta där man kan se band och operatör inzoomat. Jag har inte ens hittat var masterna är och vilka operatörer som har antenner där. Jag skulle vilja se sektorerna också (en mobilantenn täcker i regel 120 grader på <4Ghz banden. Om någon har en länk till en nördkarta så dela.
PTS valde att ta bort sina kartor där man kunde se var masten fanns samt information om antalet sektorer och cell info.

Går ju att ladda ner en app till telefonen och få massa information också men då måste man ju vara i området.

• Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T tripptrapp skrev:
Jag har använt appen G-Net Track för att få lite info gällande tillgängliga band, men det har då varit utifrån en redan vald operatör. Senast på landsbygd fanns 5 band från 700 till 2600 MHz.

Redigerat:
kisumisu
G Greger_08 skrev:
Går ju att ladda ner en app till telefonen och få massa information också men då måste man ju vara i området.
Den appen får inte jag fungera med Telia.
Fungerar dock galant med mitt finska simkort.

Så om jag roamar ser jag t ex Telenors mast. Men har ej npt samarbete med Telia så kan inte ens roama där.

Men är ju inget problem annars. Bara besöka området eller testa på husvisningen.

Fiber alla dagar.
Har använt både fiber, 4G och 5G.
Uppgraderade från 4G till 5G för att få obegränsad kapacitet, och råkade ut för 5G problemet med enbart routerns egna antenner. Stenhus med isolerglasfönster dämpade signalen så mycket så att vi fick försöka hitta en plats för routern med tillräcklig sgnalstyrka, tots att placeringen inomhus inte alls var rätt för WiFi-täckning. 4G hade fungerat utmärkt, så det blev en blåsning innan vi fick fiber indraget.

• Gilla
Rich_ard
  • Laddar…
O OllePe skrev:
Fiber alla dagar.
Har använt både fiber, 4G och 5G.
Uppgraderade från 4G till 5G för att få obegränsad kapacitet, och råkade ut för 5G problemet med enbart routerns egna antenner. Stenhus med isolerglasfönster dämpade signalen så mycket så att vi fick försöka hitta en plats för routern med tillräcklig sgnalstyrka, tots att placeringen inomhus inte alls var rätt för WiFi-täckning. 4G hade fungerat utmärkt, så det blev en blåsning innan vi fick fiber indraget.
Dagens 5G fungerar inte utan 4G, så det är 4G som inte fungerar om du inte får bra signal. 5G (NR) lägger bara till mer kapacitet (efter en stund, det aktiveras sällan tillräckligt snabbt vid exempelvis surfning i en mobiltelefon) när du skickar och tar emot data.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi kör 5g bara. Sa upp fibern.
Vi har ca 400 mbit ner och 70 Mbit upp.
Allt beror på hur många i in omgivning som belastar.
Har en Zyxel mobil router FWA 510 och dessutom utbyggt md ett mesh nätvärk Wii 7.
Fungerar för TV och streamar möten.
Men hur det dssutom fungerar med spelande barn svårt att säga.
Kör Telia 5g obegränsat
nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Jag drog in fiber i mitt hus i Sollentuna när jag köpte det för några år sedan kostade då ca 14' och tog ca en månad innan det var klart. SEOM grävde fram till tomtgränsen på egna tomten fick man själv gräva och lägga rör som SEOM tillhandahöll. Ring SEOM och fråga om du kan få fiber till adressen. Det är stadsnät de drar så det finns ett antal internetleverantörer att välja bland. Det finns även möjlighet att köra TV över fibern.

useless useless skrev:
a. THz-kommunikationen kommer att lösa allt. Enda nackdelen är att man måste ha en basstation i varje rum (som ansluts med fiber)...
Synligt ljus har ju frekvenser från runt 400THz till 800THz så att se det i trådlösa tillämpningar vore flashigt. :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.