nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Mobilt bredband med Tre. 499kr inkl router o obegränsad surf. Kolla hemsidan om du får bra signal där du bor. Har använt detta i snart 2 år och det funkar utmärkt. Snabbt >500Mbit/s.

• Gilla
Percy.P
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.

Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?

Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Starlink bör vara tillräckligt som en start. Men fiber är ju bäst.

• Gilla
Percy.P
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:

Starlink går väl alltid.

• Gilla
Percy.P
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:

Jag kör Tele2 unlimited i mobilen med tvillingkort för 49kr i routern hemma. Aaaldrig haft problem någonsin. 3 barn hemma och 2 vuxna. Såatte, surfmängd går det åt. 🤣 Streaming på 2 tv och diverse mobilsurf samtidigt har aldrig krånglat. Tvn nere kan bli något lågupplöst i sällsynta tillfällen på just TV4 men bara den. Så vette fan om de är för det e en Samsung.

nikasp nikasp skrev:

Jag har Starlink. Jag tycker att det är bättre än fiber och 5G.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Baba_yaga Sebastian76 skrev:
300 /300 lina fiber

Snittar ca 320/310 både upp och ner
I Ur och skur 😂 😂 😂

469 kr /månad
Har du mätt det över WiFi så är det primärt din routers WiFi-prestanda du har mätt, snarare än upplänken på bredbandet.

nikasp nikasp skrev:

Hej jag på i spånga och har 5g bredband från 3. Fungerar mycket bra. Jag jobbar mest hemifrån. Likaså min fru. Vi ser i princip uteslutande på streamad film i hd. Kostar ung 350sek/månad obegränsad datamängd.

kisumisu
J JohanLun skrev:
Det vore nog bra att fler gjorde detta, min upplevelse är att fibern är generellt överprissatt.
Antingen har man missbedömt vad det kostar att driva fiber och det är korrekt att den ska vara så dyr, eller är det just faktumet att man låser in kunden och egentligen kan höja hur mycket som helst.

Förstår faktiskt inte varför det ska vara så dyrt. Jag har 100/100 och skulle gärna haft mer, men det kostar betydligt mera, för mig skulle det bara nyttjas som korta burstar några minuter om dagen när jag laddar ned en stor fil så troligen kostar det knappt nåt för operatören, ja, kanske en initial uppdatering av nån hårdvara, men jag antar att de ändå har uppdaterat båda ändar så det klarar 1000.
Så är det!

Visst förstår man att olika förutsättningar innebär olika kostnader när det gäller installation. Medans att driva ett befintligt nät borde ju ha ungefär liknande kostnader och kosta ungefär lika.

Visst många kanske betalar en liten del i sin hyra/brf avi. Men ändå?!

Det som ännu sjukare är att samma operatör har så olika priser. Tom på samma ort bara att man råkar bo på granngatan 🤔

Ungefär som att få billigare mobilabonnemang när man bara bor på rätt adress .... Sedan börjar man skriva på forumen hur billig mobil man har!

Precis 100mbit får man ju redan med tom 4G om vi ändå jämförde med 1Gbit det kan nog vara svårt för tom 5G att slå. Men ändå ska det nästan vara omöjligt få med fiber, vissa operatörer tom snålar ändå med uploaden och ger där bara 100. Är det här för att stoppa fildelare och diverse hemmaservrar?!

100 duger för de flesta men det kan man ju i flesta fall få med just 5G och tom med 4G. Annonserbjudande för bredband 100 med nykundspris 399 kr/mån i 12 månader, därefter 589 kr/mån. Chattsupport tillgänglig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Erbjudande om bredband 250 med nykundspris 299 kr/mån, normalt 439 kr/mån. Texten beskriver tjänstens fördelar för film och spel.
Skapa konto
Erbjudande om Bredband 500 med gruppanslutning: Surfa upp till 500 Mbit/s utan bindningstid från 0 kr/mån. Perfekt för flera spelare och streamare.
Skapa konto
Annons för bredbandsalternativ: Gruppanslutning Bredband 1000 för 149 kr/mån med hastighet upp till 1000 Mbit/s och ingen bindningstid.
Skapa konto

3 olika adresser
En villa
Två olika föreningar

Gissa vem som får betala mest?
Var nog inte så svårgissat.
Är precis som med elabonnemang så ja vi villaägare borde göra uppror mot dessa orättvisor att lägenhetsägare slipper undan alla nätpriser!

Den ena BRF har dock "gruppanslutning" men jag kan inte fatta att den andra som inte har nåt sånt kan hålla billigare priser.

Det roliga är också med Telenor
"Vi rekommenderar 5G". Ungefär som att man vill sluta med fiber.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Josth skrev:
Grävningen som behövs inne på den egna tomten får man ordna själv när man skaffar fiber. Beroende på hur man gör det påverkas kostnaden en hel del. Är man vältränad kanske man klarar sig med en bra spade medans andra lejer in en riktig grävskopa med förare för många tusen kronor.
De 10 cm de grävde ner fibern på vår tomt (4 meter längd) hade jag klarat bättre med en matsked på en eftermiddag. Bokstavligen.

• Haha
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
maggoten
Allt beror väl på hur mycket masten du får 5g ifrån är belastad.

Vi brukar ligga på 100Mbit ner runt 80Mbit upp och 20ms.

Men ibland är de 350Mbit ner och 150Mbit upp. Eller 50Mbit ner och typ 30Mbit upp, sämre än så blir de sällan.

Då kan två köra videosamtal och streama i 4k.

Några i familjen har fått erbjudande ifrån Global Connect att ansluta fiber för 12000kr. Så fiber priset varierar stort tycker jag. Själv fick jag erbjudande för 4år sedan för 28000kr.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:

Starlink löser problemet. Finns på Clasohlson.

• Gilla
byggarkarin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
När ni har 2st 4K -streamar igång samtidigt så blir det nåt annat. Inte idag kanske, men din investering i fiber var vettig.
Fast jag har 2 st 4K streamar igång utan problem över 4G. Över 5G kommer det absolut inte krångla, så fort en 5G-mast installeras byter jag router.

Tror helt ärligt inte att jag någonsin kommer behöva fiber, förutom om priset för mobilt bredband skenar iväg. 😉

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:

Hej köpte ett hus utanför Trelleborg utan fiber. Kontaktade Telenor som kollade vad närmaste mast var den var nära. Köpte deras router med sim kort det har fungerat klockrent.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:

5G via Tele2, har cirka 380/80 vid bra mottagning nära router. Skulle nog inte lita på det för spel.

Telia erbjöd nu 4999kr där jag bor för installation + 799kr/månad i 24 månader för abonnemang med streaming och TV osv.

Har dock bundit mitt 5G på två år till 350kr/månaden obegränsat så hoppar det just nu.

D Dala64 skrev:
Innan vi fick fiber körde vi mobilt 4g. Monterade även upp en mobilantenn på taket för maximal stabiltet. Låg och pendlade 40-60 nedströms och 10-20 upp. Men ytterst ovanligt att signalen försvann för oss. Och utrustningskvalite ska man inte tulla på.
Den stora problemet är inte uppkopplingen med 4G utan begränsningen i basstationerna. Jag kunde på minuten (nästan) känna av när folk kom hem och nyttjade nätet där jag bor. Jag bor i Nacka och när folk kom hem så kände jag att min hastighet halverades.

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.