1 243 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Köpa tomtmark
Hej.
Vi har länge gått i husfunderingar, och har nu ev. hittat en bit mark som vi är intresserade av. Jag sitter med en budget på mark och hus, och funderar på skatter. Hur är det med mark, är det årlig skatt på det också när man äger den, eller hur fungerar det?
Vi har länge gått i husfunderingar, och har nu ev. hittat en bit mark som vi är intresserade av. Jag sitter med en budget på mark och hus, och funderar på skatter. Hur är det med mark, är det årlig skatt på det också när man äger den, eller hur fungerar det?
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det är full fastighetsskatt på en obebyggd tomt. Så det kan tom bli högre skatt på tomten än på det färdiga huset.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det beror väl lite på markens klassning.
Är det en tomt så är det ju fastighetsavgift, som det heter numer..
Industri/lantbruk7skogsmark har jag inte riktigt koll på
/K
Är det en tomt så är det ju fastighetsavgift, som det heter numer..
Industri/lantbruk7skogsmark har jag inte riktigt koll på
/K
Fastighet avstyckad som bostadsmark för småhus kostar 1% av taxeringsvärdet ii statlig fastighetsskatt per år. När huset är byggt och värdeår satt så betalas den kommunala fastighetsavgiften. Vilket som hempularen skrev kan bli högre än det maxtak som är satt för bebyggda fastigher.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När bostaden är nybyggd blir det alltid lägre skatt/avgift i femton år än för en obebyggd tomt (om denna inte taxeras till 0 kr förstås):
Nybyggda bostäder 2012 och senare får hel avgiftsbefrielse i 15 år. Från SKV.
Nybyggda bostäder 2012 och senare får hel avgiftsbefrielse i 15 år. Från SKV.
Klicka här för att svara