Hej, vi letar tomt i närheten av Karlstad och många tomter i området säljs via husfabrikanterna. Blir det svårare att pruta på huset om de vet att man måste köpa huset via dem??? Är det någon som har positiva eller negativa erfarenheter av att köpa tomt på det här sättet?

Hej LasseMaja!
Du hamnar i en mycket besvärlig prutsituation om du tvingas bygga hus på en tomt som tillhör en specifik husleverantör.
Av erfarenhet vet jag att det mycket väl kan skilja flera hundra tusen i lägre pris eller motsarande högre standard, till samma pris när du har möjlighet att ställa husleverantörernas offerter emot varandra.
Att köpa tomt av en specifik husleverantör bäddar också för att du får den sämsta servicen och det sämsta bemötandet av din säljare eftersom du redan är ett säkert kort, som säljaren inte behöver "slösa" tid och resurser på när det finns nya kunder att ta på andra ställen.
Så mitt slutråd är att passa dig för detta scenario, även om säljaren i förväg bedyrar att just du är en så viktig kund och att du får alla rabatter och det bästa priset som går att ge. Det blir inte så när du väl skrivit på! ;)

Hum Det förra inlägget skall nog tas med en nypa salt för det är inte alltid så ;)
Vi bokade en tomt från sävsjö trähus, läget var rätt och huset kanon, försäljaren var trevlig och hjälpsam (vi är dock inte färdig byggda) vi känner att detta detta blir bra. Priset kan du kanske påverka lite själv om du inte har tummen mitt i "näven" :) Titta på helheten och utgå från den.
Lycka till :)
Lisen

Det är nog inte bara nackdelar med att köpa tomt av husleverantören.

Köper du tomt av dem så ska dom ha en viss koll på tomtens beskaffenhet, vad man får bygga osv. Vi hade egen tomt men då var det i stort upp till oss att hålla koll på detaljplaner, göra geoteknisk undersökning, se till att vatten/avlopp kom med mm.

Berit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.