7 305 läst ·
125 svar
7k läst
125 svar
Köpa Svenskttillverkat
Jag tror att du är en ganska typisk konsument. Handlarna vet att svensken är beredd att betala drygt 20% mer för "svenskt", "lokalproducerat" eller "klimatsmart". Därför kostar allt med sådan märkning ungefär 20% mer.Bezt skrev:
Hej igen jag är inte så dum utan jag förstår att en del varor måst vi importera men vad jag inte förstår är att vi måste importera skit, varje vecka får man reklamblad i brevlådan hur billiga varor de har men inget om kvalite, då är det bättre att köpa skit och åka på semester till Thailand eller Spanien för att skryta för grannen att nu har vi varit utomlands.
Vad jag vondas för är om vi inte kan ligga först i spetskompetensen för där skapas jobben om vi skall behålla vår höga levnardastandard därför är det viktigt att resuser till skolan måste finnas så att vi kan ta tillvara våra talanger som ska utveckla Sverige, nu verkar det som vi är omkörda av många andra länder, därför är det viktigt att ta till vara på talangarna och det gör vi inte om man köper varor från Kina enligt mej, en undran hur ser Kinas export till Sverige ut i procent vad vi exporterar till Kina, en del skriver att vi har ett överskott på 7,% vad har Kina på oss.
Vad jag vondas för är om vi inte kan ligga först i spetskompetensen för där skapas jobben om vi skall behålla vår höga levnardastandard därför är det viktigt att resuser till skolan måste finnas så att vi kan ta tillvara våra talanger som ska utveckla Sverige, nu verkar det som vi är omkörda av många andra länder, därför är det viktigt att ta till vara på talangarna och det gör vi inte om man köper varor från Kina enligt mej, en undran hur ser Kinas export till Sverige ut i procent vad vi exporterar till Kina, en del skriver att vi har ett överskott på 7,% vad har Kina på oss.
Fast å andra sidan har svenska kronan varit lågt värderad i många år så vi har exporterat och exporterat (precis som Kina) till andra länder mest hela tiden. Svag valuta innebär också att svenska folket har varit "undanhållna" billig konsumtion (precis som kineserna är undanhållna det av sin regim pga att de håller valutan undervärderad). Amerikanerna har däremot njutit av stark valuta och har kunnat byta till sig reella varor mot sina små gröna papperslappar ganska länge. Nu när kronan är starkare kan vi svenskar äntligen också få en möjlighet att få ge oss ut på världsmarknaden och börja handla varor till hyfsade priser.
Är inte det ganska bra?
Är inte det ganska bra?
Jag förstår ditt syfte med inlägget, men vad är det som är skit som vi importerar och skulle vi kunna tillverka det i Sverige på ett kostnadseffektivt sätt så att någon skulle vilja eller ha råd att köpa det?Skumpen skrev:Hej igen jag är inte så dum utan jag förstår att en del varor måst vi importera men vad jag inte förstår är att vi måste importera skit, varje vecka får man reklamblad i brevlådan hur billiga varor de har men inget om kvalite, då är det bättre att köpa skit och åka på semester till Thailand eller Spanien för att skryta för grannen att nu har vi varit utomlands.
Skumpen, vad du eg försöker säga är att Sverige har förlorat en massa kompetens pga 20-30år flumskola och dom få ljushuvuden som tog sig igenom skrämde svenska skattesystemet bort.
Håller fullständigt med dig.
Håller fullständigt med dig.
Kina är inte någon speciellt stor handelspartner till Sverige, varken för export eller import.Skumpen skrev:
ca 3% av vår export går till Kina och ca 4% av vår import kommer från Kina.
Det land vi importerar överlägset mest från är Tyskland, varifrån ca 18% av vår import kommer.
Det finns så mycket myter om utrikeshandeln och produktionen.
Många väldigt synliga produkter, som leksaker, är Kina väldigt stora på, men en väldigt liten del av vår totala import berör varor som Kina är stora tillverkare av. Hur många Disney-figurer motsvarar värdemässigt en bil, en buss, en uppsättning tåg, några tusen kubikmeter olja eller en Hollywood-film för den delen?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Sån här saker kommer lösa sig självt snart. Peak oil har redan passerat och i sommar ligger väl oljepriset på 125-150 dollar fatet... Fördelen med energikrisen som kommer snart är att globalisering kommer minska kraftigt. Det kommer inte vara lönsamt att skicka en oxfile från Argentina till Sverige...
Frågan är vad som händer med världen när den billiga energin försvinner?
Det blir lätt lite fel när man inte har känslan för storheterna.Stringfellow Hawke skrev:Sån här saker kommer lösa sig självt snart. Peak oil har redan passerat och i sommar ligger väl oljepriset på 125-150 dollar fatet... Fördelen med energikrisen som kommer snart är att globalisering kommer minska kraftigt. Det kommer inte vara lönsamt att skicka en oxfile från Argentina till Sverige...
Att frakta ett ton oxfilet från Argentina till Sverige med båt i kylcontainer kostar i runda slängar 1000-1200kr. Det ger ett fraktpris på 1 kr/kg.... ett kg oxfilet kostar kanske 300kr, typ 0,3%... Om sjöfrakterna går upp 50% så kommer oxfilen att bli..... 0,2% dyrare huvaligen.
Av världshandeln går den stora merparten av volymerna med båt. På vatten kan enorma massor flyttas med väldigt lite energiinsats per flyttat ton. Hur många mobiltelefoner går in i en enda container? Energiåtgången för att skicka en mobiltelefon från Kina i container på båt är i det närmaste försumbar.Stringfellow Hawke skrev:
Handeln torde därför inte bli mindre global.
Högre energipriser kommer absolut att ha stor inverkan på kortare transporter och på flygtransporter dock och man kan ju hoppas att lastbilstrafiken minskar radikalt.
Nja, hört talas om oljesand? Kanada och Venezuela har dubbelt så mycket olja i sin oljesand som det finns råolja kvar. Så det lär inte bli några problem på sisådär 50år. Fast det finns väl risk att det blir en större diskussion om det sen eftersom det ser och är en riktig snuskig framställning som förstör landskapet helt och hållet.Stringfellow Hawke skrev:Sån här saker kommer lösa sig självt snart. Peak oil har redan passerat och i sommar ligger väl oljepriset på 125-150 dollar fatet... Fördelen med energikrisen som kommer snart är att globalisering kommer minska kraftigt. Det kommer inte vara lönsamt att skicka en oxfile från Argentina till Sverige...
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Vet inte vad du fått dina priser ifrån men en 20-fotare kostar minst 10 000 att få från sydamerika till Sverige, kyld container är BETYDLIGT dyrare.Nimajneb skrev:Det blir lätt lite fel när man inte har känslan för storheterna.
Att frakta ett ton oxfilet från Argentina till Sverige med båt i kylcontainer kostar i runda slängar 1000-1200kr. Det ger ett fraktpris på 1 kr/kg.... ett kg oxfilet kostar kanske 300kr, typ 0,3%... Om sjöfrakterna går upp 50% så kommer oxfilen att bli..... 0,2% dyrare huvaligen.![]()
Ett containerfartyg förbrukar lätt 15-25 liter olja / container / dag. Dessutom hamnar alla påslag efter denna kostnad, tull typ 15%, påslag hos grossisten, affären och till sist moms. Procent på procent så blir det lätt en hel del pengar till slut.
Och oljan är ju en ändlig produkt, det är vi väl överens om? När tror ni gränsen nås för vissa transporter, 150 dollar fatet, 300 dollar fatet? Den dagen kommer nämligen...
Fast en 20-fotare rymmer antagligen betydligt mer än 1 kubikmeter oxfilé, antar jag.Stringfellow Hawke skrev:
(Och om containerpriser kan jag f.ö. nada)
I övrigt har du säkert en del bra poänger i ditt inlägg.