7 305 läst ·
125 svar
7k läst
125 svar
Köpa Svenskttillverkat
Det här är ofta en het fråga.... För många är det den egna privatekonomin som sätter stopp för köp av svenska varor, då det oftast är dyrare med svenskt än likvärdig utländsk... Visst är man kortsiktig i tänkandet, absolut, men vad göra, man kan ju inte ensam hålla sverige uppe...
Jag kan erkänna det att när jag var ensamstående i 6 år med min grabb så var det mycket billighetsgrejer som köptes från mataffären men nu när jag är omgift, har hus och tryggt, ordnad ekonomi... Ja självklart så köper vi mera svenskt än utländskt.
Vi har i vår lilla stad t.o.m en nötköttschark.... Dvs. en lokal nötuppfödare, som säljer prima svenskt kött...
Dyrare... Nej egentligen inte,
Själv förutom att vara egen företagare så har jag även anställning som chaufför.. Jag distribuerar Närproducerade färskvaror, såsom, Mjölk, Potatis chark.....
Tycker att det går upp mer o mer för svenskarna att det är vettigt detta med närproducerat, istället för att köpa långtransporterade varor.
Dom enda som klagar på att det närproducerade är någon krona dyrare, det är dom som går till systembolaget varje vecka och köper för flera hundra kr....
Dock kör vi japanskt i trafiken... kvaliteten är skyhög mycket högre i Toyota än i någon europeisk bil....
Jag kan erkänna det att när jag var ensamstående i 6 år med min grabb så var det mycket billighetsgrejer som köptes från mataffären men nu när jag är omgift, har hus och tryggt, ordnad ekonomi... Ja självklart så köper vi mera svenskt än utländskt.
Vi har i vår lilla stad t.o.m en nötköttschark.... Dvs. en lokal nötuppfödare, som säljer prima svenskt kött...
Dyrare... Nej egentligen inte,
Själv förutom att vara egen företagare så har jag även anställning som chaufför.. Jag distribuerar Närproducerade färskvaror, såsom, Mjölk, Potatis chark.....
Tycker att det går upp mer o mer för svenskarna att det är vettigt detta med närproducerat, istället för att köpa långtransporterade varor.
Dom enda som klagar på att det närproducerade är någon krona dyrare, det är dom som går till systembolaget varje vecka och köper för flera hundra kr....
Dock kör vi japanskt i trafiken... kvaliteten är skyhög mycket högre i Toyota än i någon europeisk bil....
Så sant. Jag har förvisso inga barn men renoverar ett gammalt skjul på en inkomst så utgifter finns det gott om. Behöver jag köpa ett äpple så köper jag hellre det svenska för 1 krona mer per kilo än det som är fraktat hit från Argentina. Behöver jag däremot en stol så köper jag inte den svensktillverkade stolen för 7000 spänn när jag kan köpa en utlandstillverkad för 400...
Tråkigt men sant, små utgifter för närproducerat kan man ju oftast intala sig att det funkar men när det börjar bli stora pengar...
Tråkigt men sant, små utgifter för närproducerat kan man ju oftast intala sig att det funkar men när det börjar bli stora pengar...
Det hade ju varit trevligt om man kunde välja vad man sysslade med på min arbetsplats men så är inte fallet. Jag har inget inflytande över vilka detaljer som skall köras i min maskin, alternativet är ju att säga upp sig och... nja, där är jag inte. :SNimajneb skrev:beträffande produkter/komponenter till "krigsindustrin" så måste nog var o en rannsaka sitt samvete innan man väljer den inrikningen. Inte för att man kan skapa fred på jorden men kanske fred i ens eget sinne.
När det gäller dina Thailandsturister så skulle jag bara vara stolt. Du levererar komponenter till moderna energisnåla motorer samt att en per passagerarkm så är resan till stranden i din bil nog värre co2 mässigt.
Det är bättre med de prylarna som går till svenska flygplanet, de flyger ju ändå aldrig.
När det gäller långresor, så visst är det bra med snåla motorer och så men faktum kvarstår, flygplan spyr ut avgaser...
missförstå mig rätt här. Jag personligen hade säkert gjort detsamma som du, men hade jag haft möjligheten att välja så hade jag inte valt att jobba på atombomsfabriken.Dalbotös skrev:Det hade ju varit trevligt om man kunde välja vad man sysslade med på min arbetsplats men så är inte fallet. Jag har inget inflytande över vilka detaljer som skall köras i min maskin, alternativet är ju att säga upp sig och... nja, där är jag inte. :S
Det är bättre med de prylarna som går till svenska flygplanet, de flyger ju ändå aldrig.
När det gäller långresor, så visst är det bra med snåla motorer och så men faktum kvarstår, flygplan spyr ut avgaser...
Bilar spyyyyyyyyyr ut mycket avgaser åxå
Sverige är fullständigt beroende av export och import för vårt välstånd.
Vår export överstiger vida vår import och vi tillhör definitivt vinnarna på ökad internationell handel.
Om vi nu vill att andra ska köpa våra svenska produkter i de fall då de är bäst, kan vi då rimligen strunta i att köpa utländska produkter i de fall då de är bäst?
Det är bättre för alla att de bra tillverkarna och de bra produkterna får överleva än att varje land ska försvara sina dåliga produkter.
Dessutom är Sverige ett av världens mest välmående länder, så om något land skulle ha råd att gynna utvecklingen i andra länder så är det väl vi.
TS resonemang får mig faktiskt att må lite illa. Han vill att Sverige ska få exportera en massa, men vi ska banne mig inte importera något.
Vår export överstiger vida vår import och vi tillhör definitivt vinnarna på ökad internationell handel.
Om vi nu vill att andra ska köpa våra svenska produkter i de fall då de är bäst, kan vi då rimligen strunta i att köpa utländska produkter i de fall då de är bäst?
Det är bättre för alla att de bra tillverkarna och de bra produkterna får överleva än att varje land ska försvara sina dåliga produkter.
Dessutom är Sverige ett av världens mest välmående länder, så om något land skulle ha råd att gynna utvecklingen i andra länder så är det väl vi.
TS resonemang får mig faktiskt att må lite illa. Han vill att Sverige ska få exportera en massa, men vi ska banne mig inte importera något.
ordain, håller som sagt fullständigt med dig i bemärkelsen att i vår upplysta tid att det kan finnas personer som inte förstår hur viktig för vår välfärd import o export är.
Visst finns det politiska falanger som driver en populistisk kampanj runt detta men sådant funkar ju bara i fanatiska slutna cirklar då dom flesta förstår hur det verkligen ligger till.
John J, jag antar att det blev felskrivet... du menar väl att hur mycket sämre vi skulle haft det om man bara köpt Svenska produkter.
Visst finns det politiska falanger som driver en populistisk kampanj runt detta men sådant funkar ju bara i fanatiska slutna cirklar då dom flesta förstår hur det verkligen ligger till.
John J, jag antar att det blev felskrivet... du menar väl att hur mycket sämre vi skulle haft det om man bara köpt Svenska produkter.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
kan o kan. Jag jobbar som konsult på ett företag som inte är svenskt, men som har en viss verksamhet i Sverige. Vi hade för något år sedan problem med tillverkning av prototyper och förserieproduktion. Bolaget envisades med att lägga tillverkningen där det var billigast, och vi fick usel kvalitet, nu pratar vi om prototypserier på 10 - 200 enheter, typiskt så tillverkar vi uppmot 1000 enheter som prototyper och för systemtest. Allt inför en kommande upprampning till miljonserier.
varje enhet kostade ca 30 000 att tillverka i Asien, då köps komponenter där borta också, bara komponenterna (identiska artikelnummer) skulle kosta över 100 000 per enhet om vi handlade i Sverige. Nåväl vi här på Sveige kontoret lyckades genomdriva att nästa batch skulle tillverkas här, vi har inte tid att sitta och rätta alla fel.
Och vad händer, mer än dubbla tillverkningskostnaden och absolut sämsta kvalitet vi någonsin sett, nytt försök med nytt svenskt tillverkningsbolag, även det nogrannt utvalt på referenser, något bättre kvalitet, men fortfarande sämre än i Bangladesh. Då skall vi komma ihåg att den här typen av produktion är helautomatiserad oavsett om det är i Bangladesh eller i Sverige, det är inte fysiskt möjligt att hantera delarna för hand. Kvaliteten handlar mer om justeringar och kalibrering av maskiner.
nu har firman hittat tillverkare där bort som gör helt OK kvalitet, men i Sverige finns tyvärr inte längre förmågan at tillverka komplicerade produkter, det görs bättre i Bangladeah.
varje enhet kostade ca 30 000 att tillverka i Asien, då köps komponenter där borta också, bara komponenterna (identiska artikelnummer) skulle kosta över 100 000 per enhet om vi handlade i Sverige. Nåväl vi här på Sveige kontoret lyckades genomdriva att nästa batch skulle tillverkas här, vi har inte tid att sitta och rätta alla fel.
Och vad händer, mer än dubbla tillverkningskostnaden och absolut sämsta kvalitet vi någonsin sett, nytt försök med nytt svenskt tillverkningsbolag, även det nogrannt utvalt på referenser, något bättre kvalitet, men fortfarande sämre än i Bangladesh. Då skall vi komma ihåg att den här typen av produktion är helautomatiserad oavsett om det är i Bangladesh eller i Sverige, det är inte fysiskt möjligt att hantera delarna för hand. Kvaliteten handlar mer om justeringar och kalibrering av maskiner.
nu har firman hittat tillverkare där bort som gör helt OK kvalitet, men i Sverige finns tyvärr inte längre förmågan at tillverka komplicerade produkter, det görs bättre i Bangladeah.
För alla som tror det är bra med ett slutet handelsystem inom den egna nationen kan ju begrunda hur det var ställt i sovjetunionen de sista årtiondena innan murens fall och S-unionens upplösning.
Och då hade det landet, till skillnad mot sverige, alla slags naturtillgångar och en enormt stor befolkning.
Ja, det går att leva i ett land liknande sovjetunionen eller Kuba, men jag är inte beredd att offra så pass mycket lyx och välfärd för att vara "patriotisk" eller "nationalistisk" i handelsbemärkelse.
Och då hade det landet, till skillnad mot sverige, alla slags naturtillgångar och en enormt stor befolkning.
Ja, det går att leva i ett land liknande sovjetunionen eller Kuba, men jag är inte beredd att offra så pass mycket lyx och välfärd för att vara "patriotisk" eller "nationalistisk" i handelsbemärkelse.
Jag brukar peka på Nord Korea som det ultimata slutna handelssystemet i världen idag.Mikael_L skrev:För alla som tror det är bra med ett slutet handelsystem inom den egna nationen kan ju begrunda hur det var ställt i sovjetunionen de sista årtiondena innan murens fall och S-unionens upplösning.
Och då hade det landet, till skillnad mot sverige, alla slags naturtillgångar och en enormt stor befolkning.
Ja, det går att leva i ett land liknande sovjetunionen eller Kuba, men jag är inte beredd att offra så pass mycket lyx och välfärd för att vara "patriotisk" eller "nationalistisk" i handelsbemärkelse.
Jag kan inte fatta hur flera tom i denna tråd kan lockas av något sådant.:S
Det var en intressant artikel i tidningen affärsvärlden i julas som delvis handlar om detta ämne:
"En annan milstolpe som Sverige har bjudit Huawei på är Telia Soneras val av Huawei som leverantör till bolagets 4G-nät i Oslo. Ericsson kämpade och gjorde allt i sin makt för att få bort Huawei från kontraktet. Ur Ericssons perspektiv var det en enorm skada att Huawei fick sitt första kommersiella testnät att visa upp internationellt med Telia Sonera som kund, något som slår det mesta i referensväg i mobilvärlden eftersom Norden ligger i frontlinjen där.
Kontrasten är stor mot i USA:
- När vi talar med våra kunder här i USA säger de i dag att bara ni håller ungefär samma pris så får ni ordern. De vill inte få in kinesisk utrustning i sina nät.
Så här i efterhand kan man konstatera att Kinas strategi har varit mycket konsekvent och kan sammanfattas så här: Först har lokala samriskbolag etablerats vilket ger kunskapsöverföring. På det följer en snabb försäljningsökning till bra marginaler för det utländska bolaget. Därefter etableras lokala konkurrenter som tillverkar kopior. Därefter följer internationell etablering och aggressiv priskonkurrens."
Med tanke på hur andra beter sig kanske vi svenskar ska börja bli lite mer protektionistiska.
"En annan milstolpe som Sverige har bjudit Huawei på är Telia Soneras val av Huawei som leverantör till bolagets 4G-nät i Oslo. Ericsson kämpade och gjorde allt i sin makt för att få bort Huawei från kontraktet. Ur Ericssons perspektiv var det en enorm skada att Huawei fick sitt första kommersiella testnät att visa upp internationellt med Telia Sonera som kund, något som slår det mesta i referensväg i mobilvärlden eftersom Norden ligger i frontlinjen där.
Kontrasten är stor mot i USA:
- När vi talar med våra kunder här i USA säger de i dag att bara ni håller ungefär samma pris så får ni ordern. De vill inte få in kinesisk utrustning i sina nät.
Så här i efterhand kan man konstatera att Kinas strategi har varit mycket konsekvent och kan sammanfattas så här: Först har lokala samriskbolag etablerats vilket ger kunskapsöverföring. På det följer en snabb försäljningsökning till bra marginaler för det utländska bolaget. Därefter etableras lokala konkurrenter som tillverkar kopior. Därefter följer internationell etablering och aggressiv priskonkurrens."
Med tanke på hur andra beter sig kanske vi svenskar ska börja bli lite mer protektionistiska.
Det behöver inte vara antingen eller, svart eller vitt. Min fru försöker köpa enbart svenskt kött då hon anser att den svenska djurhållningen är bättre än den utländska. Jag har iofs inte frågat henne men jag tror inte hon har som överordnat mål att Sverige ska bli som Nordkorea eller forna Sovjetunionen.Nimajneb skrev:
När jag är på mitt sommarställe kan jag handla där istället för hemma i Stockholm trots att det kan vara dyrare. Jag gör det för att stödja den lokale handlaren och hoppas på att bidra till att han inte behöver slå igen. Jag skulle kunna tänka mig att välja Svenskt jämfört med utländskt av samma anledning.
Skälen till att handla svenskt alternativt internationellt är många, och kommer ibland i konfilkt med varandra.
Men en grundtanke är att den som är duktig på en sak gör det, och den som är duktig på en annan sak gör sitt. Detta är ju en bra grej, som befrämjar den allmänna välfärden (men kanske sliter på jordens resurser mer) och det kan ju ske lika gärna inom Sverige som internationellt.
T.ex håller bönderna i norra sverige mest på med kött och mjölkproduktion, då klimatet passar för det, däremot odlar dom inte vete, då vete inte ens växer i stora delar av västernorrland och norrut.
Svenska stålverk gör specialstål med relativt unika kvalitéer (och små volymer) medan brasilianska och kinesiska stålverk gör armeringsjärn och annat låglegerat (i stora volymer).
Sen har ju den internationella handeln den grejen att det vässar företag att bli bättre.
Det finns ingen anledning att köpa en dyr och dålig svensk bil ifall det finns en billigare och bättre japansk. Då får Saab och volvo antingen förbättra sig eller lägga ner. (Som många engelska bilfabrikat fick uppleva)
Men i slutändan har jag lite svårt att försvara varför vi t.ex. köper kött från argentina och nya zeeland, när det går lika bra att producera i Sverige. Och då är det mest miljöaspekten med de långa transporterna jag tänker på.
Men det är klart, ifall svenska köttbönder konstgödslar sina foderjordar hårt, medan de argentinska bönderna låter naturen ha sin gång, så vete tusan vilket alternativ som är mest ekologiskt och resurssnålt.
Båttransporter är billigt och resurssnålt
Men en grundtanke är att den som är duktig på en sak gör det, och den som är duktig på en annan sak gör sitt. Detta är ju en bra grej, som befrämjar den allmänna välfärden (men kanske sliter på jordens resurser mer) och det kan ju ske lika gärna inom Sverige som internationellt.
T.ex håller bönderna i norra sverige mest på med kött och mjölkproduktion, då klimatet passar för det, däremot odlar dom inte vete, då vete inte ens växer i stora delar av västernorrland och norrut.
Svenska stålverk gör specialstål med relativt unika kvalitéer (och små volymer) medan brasilianska och kinesiska stålverk gör armeringsjärn och annat låglegerat (i stora volymer).
Sen har ju den internationella handeln den grejen att det vässar företag att bli bättre.
Det finns ingen anledning att köpa en dyr och dålig svensk bil ifall det finns en billigare och bättre japansk. Då får Saab och volvo antingen förbättra sig eller lägga ner. (Som många engelska bilfabrikat fick uppleva)
Men i slutändan har jag lite svårt att försvara varför vi t.ex. köper kött från argentina och nya zeeland, när det går lika bra att producera i Sverige. Och då är det mest miljöaspekten med de långa transporterna jag tänker på.
Men det är klart, ifall svenska köttbönder konstgödslar sina foderjordar hårt, medan de argentinska bönderna låter naturen ha sin gång, så vete tusan vilket alternativ som är mest ekologiskt och resurssnålt.
Båttransporter är billigt och resurssnålt
Redigerat:
