7 305 läst ·
125 svar
7k läst
125 svar
Köpa Svenskttillverkat
Under 2010 exporterade vi brutto (enligt preliminära siffror) för ca 7% mer än vi importerade. Det är inte ett par procent, utan en signifikant skillnad.tallmilan skrev:
Dessutom är dessa bruttosiffror något kluriga, då mycket av det vi importerar innehåller komponenter som vi exporterat, och mycket av det vi exporterar innehåller komponenter som vi importerat.
Om Volvo får in fler ordrar på lastbilar så innebär det att både exporten och importen ökar.
Om vi räknar på nettoexporten av varje enskild slutkundsleverans blir skillnaden mellan exporten och importen faktiskt väldigt stor.
Men, oavsett om vi är överrens om att Sverige tjänar på att vi köper de bästa produkterna, så är nog alla överrens om att världens befolkning totalt tjänar på att alla köper de bästa produkterna istället för att vi alltid köper svenskt? Om vi via handelsavtal då alla kan komma överrens om att inte missgynna varandras produkter så blir vi alla vinnare.
Japp! Kapitalismen är ju faktiskt bara en sorteringsmaskin som sorterar bort det som är ineffektivt och släpper fram det som är effektivt, oavsett om det gäller tomater, lastbilar eller människor.ordain skrev:Men, oavsett om vi är överrens om att Sverige tjänar på att vi köper de bästa produkterna, så är nog alla överrens om att världens befolkning totalt tjänar på att alla köper de bästa produkterna istället för att vi alltid köper svenskt? Om vi via handelsavtal då alla kan komma överrens om att inte missgynna varandras produkter så blir vi alla vinnare.
Jag är inte övertygad om att det är varken klimatsmart eller kostnadseffektivt att slakta en kossa i norrland o köra ner biffen kanske totalt 200mil landsväg till mig jämfört med att käka polsk kossa 40mil bort eller argentinsk kossa som gått o strövat på Pampas i värsta Ferdinand stil och sedan åker klimatsmart båt till Sverige.....
Lokalodlat (ej gränsberoende!) är positivt under rätt säsong som tyvärr har vissa begränsningar i Sverige.
Men när det kommer till kapitalvaror så finns det absolut ingen anledning att köpa Svenskt bara för att det är Svenskt.
Lokalodlat (ej gränsberoende!) är positivt under rätt säsong som tyvärr har vissa begränsningar i Sverige.
Men när det kommer till kapitalvaror så finns det absolut ingen anledning att köpa Svenskt bara för att det är Svenskt.
hempularen skrev:kan o kan. Jag jobbar som konsult på ett företag som inte är svenskt, men som har en viss verksamhet i Sverige. Vi hade för något år sedan problem med tillverkning av prototyper och förserieproduktion. Bolaget envisades med att lägga tillverkningen där det var billigast, och vi fick usel kvalitet, nu pratar vi om prototypserier på 10 - 200 enheter, typiskt så tillverkar vi uppmot 1000 enheter som prototyper och för systemtest. Allt inför en kommande upprampning till miljonserier.
varje enhet kostade ca 30 000 att tillverka i Asien, då köps komponenter där borta också, bara komponenterna (identiska artikelnummer) skulle kosta över 100 000 per enhet om vi handlade i Sverige. Nåväl vi här på Sveige kontoret lyckades genomdriva att nästa batch skulle tillverkas här, vi har inte tid att sitta och rätta alla fel.
Och vad händer, mer än dubbla tillverkningskostnaden och absolut sämsta kvalitet vi någonsin sett, nytt försök med nytt svenskt tillverkningsbolag, även det nogrannt utvalt på referenser, något bättre kvalitet, men fortfarande sämre än i Bangladesh. Då skall vi komma ihåg att den här typen av produktion är helautomatiserad oavsett om det är i Bangladesh eller i Sverige, det är inte fysiskt möjligt att hantera delarna för hand. Kvaliteten handlar mer om justeringar och kalibrering av maskiner.
nu har firman hittat tillverkare där bort som gör helt OK kvalitet, men i Sverige finns tyvärr inte längre förmågan at tillverka komplicerade produkter, det görs bättre i Bangladeah.
Jag tror att det görs ungefär lika bra produkter överallt. Men mycket handlar om att du kommer till RÄTT företag med rätt kompetens och rätt personal. Vi har själv på mitt företag bara förlorat jobb på grund av priset. Vi har dock tagit hem jobb från Polen för de inte kunde hålla samma kvalité. Vi har förlorat ett jobb till Östeuropa precis och som vanligt så lär vi få hålla på att producera grejer mycket längre än var det är sagt från huvudkontoret. Men med tiden lär de sig antagligen där nere också.
Vi importerar även lite grejer från Kina och i början var allt av toppenkvalité men nu har den vacklat lite. Allt går i vågor och att säga att vi inte kan tillverka avancerade produkter här i Sverige är helt fel, likväl som det är att säga att allt från Kina är skit.
Idag bygger mycket det vi gör på att vi gör mycket mer komplicerade produkter än i utlandet och att vi ligger i framkant där. De grejerna vi har förlorat är bara "bra" jobb som är enkla och relativt problemfria. Så ser det i alla fall ut i min värld jag lever i.
I ditt fall låter det nästan som det är något med formsprutning att göra men jag kan ha helt fel. Det är inte den nischen jag jobbar inom i alla fall....
Under 2010 exporterade vi brutto (enligt preliminära siffror) för ca 7% mer än vi importerade. Det är inte ett par procent, utan en signifikant skillnad.
2010 jaa, ett extremt bra export år. Siffran ligger väl på 2,5% över ett mer relevant tidsspann.
Tror de pratade om det senast på radion igår ...
2010 jaa, ett extremt bra export år. Siffran ligger väl på 2,5% över ett mer relevant tidsspann.
Tror de pratade om det senast på radion igår ...
Stora containerfartyg räknas som tämligen klimatvänliga, visst gör de av med en hel del råolja eller vad de nu går på men de får med sig en enorm mängd varor med. Har du sett ett riktigt stort fullastat containerfartyg? Det är sjukt mycket de får med sig!tallmilan skrev:
Emma Maersk kan tex lasta 14 500 stycken 20-fots containrar. Det är mycket...
Om man nu inte tycker att frihandel mellan nationer är bra, så varför inte förbjuda handel mellan olika kommuner?
Det måste väl vara både ordentligt klimatsmart och bra för den lokala ekonomin? :wow:
Det måste väl vara både ordentligt klimatsmart och bra för den lokala ekonomin? :wow:
Vi hade en klimatgenomgång med SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB om klimatbelastningen från några av våra produkter och gick igenom lite allmänt också. Transport stod för en förvånande liten del av en varans klimatbelastning om de inte sker med flyg, båt var det mest klimatsmarta.
Förpackningarna och tillverkningssättet/råvarorna hade störst betydelse.
Nötkött var en riktig klimatbov och fisk det snällaste.
Själv försöker jag köpa både svenska och lokalproducerade varor och även KRAV-märkta men det får inte bli för stor prisskillnad, kanske 20-30% mer än liknande vara är jag beredd på att betala men det beror på vilken prisklass det handlar om och vilka mängder.
Förpackningarna och tillverkningssättet/råvarorna hade störst betydelse.
Nötkött var en riktig klimatbov och fisk det snällaste.
Själv försöker jag köpa både svenska och lokalproducerade varor och även KRAV-märkta men det får inte bli för stor prisskillnad, kanske 20-30% mer än liknande vara är jag beredd på att betala men det beror på vilken prisklass det handlar om och vilka mängder.