Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Köp en riktig hammare!
Alltid lika hjälpsam...

• Gilla
MaKrBr och 2 till
  • Laddar…
Kanske blir lite utanför budget men jag kör max högtryckssytem, har inga problem med slangen. Tror det är en vanesak. Men måste hålla med tidigare, rundbandat! Känns som man inte gör annat än fyller på spik annars när man öser på lite. Ska man bara spika lite kan man använda hammare tycker jag. Det är när man stommar hus eller lägger tak pistolen kommer till sin rätt.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
ClasseClas
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sneglar lite på Senco S900FN på grund av priset.
En Senco är aldrig fel vad gäller kvalitén. Kolla noga prisnivåerna för de spretar ordentligt. För egen del har jag en BASSO C38/90-A4 med runt magasin som är rätt kompakt och lätthanterlig. Tyvärr är den dyr och kostar kring 5-6 tusen idag.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klart det är trevligt att köra utan slang och kompressor. Men hur mycket spikar man som amatör? Stora steget är ju att gå från hammare till spikpistol. Ska man bara ha upp råspont eller glespanel några gånger i sitt liv orkar man nog dra med slang och kompressor. Jag har kört biltemas stora för gles, spånt och reglar, och det har funkat över förväntan. Sedan har jag en liten dyckertpicka av bättre märke för lister mm.

// Magnus

• Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
För råspont är det bara tryckluftsdrivna som gäller. Det kräver ganska kraftig kompressor för att kunna spika utan avbrott

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, kör man högtryck så är det lugnt! Har spikat många tak med det och pistol och kompressor har aldrig varit det som varit begränsningen i fart

Matti_75 Matti_75 skrev:
För råspont är det bara tryckluftsdrivna som gäller. Det kräver ganska kraftig kompressor för att kunna spika utan avbrott
Har det någonsin varit sant? Tidigare var väl gasdrivna ett alternativ, nu finns batterivarianter som skjuter 5 st 50-90 mm spik per sekund. Få med rundbandat magasin dock, bara sett det för takpapp ännu.

• Gilla
Vedhuggarrn och 1 till
  • Laddar…
Än har jag inte hittat nån klarar av att spika råspont i den takt jag vill

• Gilla
Vedhuggarrn
  • Laddar…
Det är just magasinstorlek som varit problemet med allt utom tryckluft. När det gäller batteridrivna kan ju tyngden spela in men det kan väl inte gälla gas? Vet inte hur dom står sig viktmässigt mot batteri då jag själv bara kör luft utom en gång då en säljare lånat ut en batteri när vi skulle stommen ett hus. Kändes som man laddade om mest hela tiden..

Matti_75 Matti_75 skrev:
Än har jag inte hittat nån klarar av att spika råspont i den takt jag vill
Där är ju högtrycken överlägsen med det jag provat kan jag säga!

V Vedhuggarrn skrev:
Där är ju högtrycken överlägsen med det jag provat kan jag säga!
Ja med dom nya kompressorerna. Dom gamla hängde inte med

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja med dom nya kompressorerna. Dom gamla hängde inte med
Så kan det va, så länge jag kört med dom så har det inte varit några tveksamheter ens när man stommat med den. Lätt och smidig, 230V. Minns den gamla 3fas vi hade i början.. Högljudd och tung..

Vad menar ni med högtryck?

13th Marine 13th Marine skrev:
Vad menar ni med högtryck?
Kompressor som jobbar med upp till 34 bar tror jag det är. Pistolerna har jag för mig jobbar med 20 bar. Högre tryck= mindre mängd luft. Jag kör med Max både Kompressor och pistol

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Kompressor som jobbar med upp till 34 bar tror jag det är. Pistolerna har jag för mig jobbar med 20 bar. Högre tryck= mindre mängd luft. Jag kör med Max både Kompressor och pistol
Jag som hade hoppats på att kompressorn till en avdankad hesa Fredrik kunde vara till nytta, men det är bara 16bar eller så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.