Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Jag kör med en Senco SGT90I, dvs gas + batteri.
Fungerar galant. Men är som sagt främst spik med D-skalle till den (34°)

Tror att vikten är det som påverkar denna typ av verktyg mest.
Hur funkar det, behövs både gas och batteri för att den ska köra?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur funkar det, behövs både gas och batteri för att den ska köra?
En gaspatron räcker till 1200 spik, det lilla batteriets funktion är att antända gasen

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Då förstår jag!

Finns en beggad Paslode IM90i i mina krokar för 4750kr, skulle det kunna vara ett alternativ eller är det bara dumsnålt?

S
V växelventil skrev:
Köpte julas spikpistol och är nöjd.
Den där är inget du spikar läkt med. Den där är till lister. 1,2 mm dyckert är alldeles för tunt och 50 mm är inte tillräckligt om du ska spika fast spont på taket.
Jag har en Ryobi som grejar 1,6 mm spik upp till 65 mm längd men också den är för klen för det. Den funkar upp till väggpaneler och kanske innertak men jag skulle absolut inte rekommendera den för att köra spont och läkt på yttertak om man vill att det ska sitta kvar vid nästa storm.
Normalt spikar man det med 3 tums spik (75 mm) som är rejält mycket tjockare så det håller fast bättre.
Man ska ha rejälare grejor.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört i flera år med Biltemas 34-gradare. Fungerar fint så länge den får tillräckligt med luft och smörj.

Också goda erfarenheter av Biltemas, ska tillägga att det var närmare 20år sedan men den funkade bra.

Svåra med biltema är att man aldrig vet när de byter leverantör. Då siktar jag hellre på en Senco.

Velar mellan en tryckluftdriven senco, eller en begagnad gas+batteri.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kört luft Senco 34 på två hus men lessnat rejält på slang som alltid är i vägen och alltid snyrrar in sig i nåt även fast jag haft mjuk slang, nu ägare till en Hikoki 1890dca och är mycket nöjd.

Batteridriven hade varit trevlig, men jag kör Blå Bosch och är opepp på att gå in i ytterligare ett system.
Bosch har stomspikpistoler, men de verkar inte riktigt ha nått marknaden än.

Batteridriven hade varit trevlig, men jag kör Blå Bosch och är opepp på att gå in i ytterligare ett system.
Jag var redan djupt inne i Hikoki ekosystemet, så då passade det bra!

K KTMLarsen skrev:
Jag var redan djupt inne i Hikoki ekosystemet, så då passade det bra!
Ibland har man tur =)

Denna finns enligt sidan, men svår att hitta i butik eller online.
Bosch sladdlös stomspikpistol EXNH18V-90MR, visas med varumärkeslogotyp och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt €700 i Tyskland om man kollar idealo.de

FredrikR FredrikR skrev:
Denna finns enligt sidan, men svår att hitta i butik eller online.
[bild]
Runt €700 i Tyskland om man kollar idealo.de
Precis den jag kikat på, men svårtfunnen här.

Lite saftigt pris för min del, speciellt om man måste importera.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tror jag behöver en kraftigare, det är råsponten som ska spikas.
Råspont.... Rundbandad! Du kommer att bli galen på att fylla på spik hela tiden i en rakbandad.

Stomspik är något helt annat.. då behöver du en mycket grövre maskin och rätt spik (kammad, gärna med lim)

Ska snart lägga ett mindre tak, men tänker att det nog kan bli fler tak på sikt och funderar på om det kan vara lönt att investera i en spikpistol.

Inser dock när jag börjar kolla runt att det inte var så lätt, brett prisspann och olika typer av drivning samt vinklar.
Är det något speciellt man ska kolla efter? Och vad klarar man sig utan?

Jag sneglar lite på Senco S900FN på grund av priset.
Köp en riktig hammare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.